ישראייר | ראיון

הביקורת על התייקרות הטיסות וההנפקה המוצלחת: מנכ"ל ישראייר בראיון

אחרי שנתיים של משבר קשה בענף התעופה, מציגה ישראייר של רמי לוי את הרבעון השני הטוב בתולדותיה • אורי סירקיס: "רואים המשך מגמה חזקה מאוד של ביקושים, ונכנסים לספטמבר עם תפוסה גבוהה מאוד. השנה הזאת אמורה להיות חיובית לכל ענף התיירות והתעופה"

אורי סירקיס,  מנכ”ל ישראייר / צילום: איל יצהר
אורי סירקיס, מנכ”ל ישראייר / צילום: איל יצהר

יותר מחודשיים לאחר השלמת הנפקת המניות לציבור, פרסמה ביום ג' חברת התעופה והתיירות ישראייר תוצאות כספיות חזקות לרבעון השני של 2022 ולמחצית הראשונה של השנה. אחרי שנתיים של משבר קשה שחווה ענף התעופה כתוצאה ממגפת הקורונה, הציגה ישראייר את הרבעון השני הטוב בתולדותיה, הודות לזינוק בהכנסות וברווחים. כתוצאה מכך זינקה ביום ד' מניית החברה בשיעור דו-ספרתי שהעמיד את שווי ישראייר על כ-300 מיליון שקל, כ-23% מעל מחיר ההנפקה.

כך הפכה מיקרוסופט מחברה שנחשבה לבדיחה בעולמות הסייבר למעצמה עולמית 
רשות המסים לא האמינה למחיר העסקה, וחייבה במס ענק את מוכר השטח 

הכנסות ישראייר תעופה ותיירות זינקו ל-84 מיליון דולר, לעומת 31 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ובהשוואה ל-59 מיליון דולר ברבעון השני של 2019 - השנה האחרונה שלפני התפרצות הקורונה בעולם. בזכות הצמיחה בהכנסות והתייעלות תפעולית המיושמת בחברה, הציגה ישראייר ברבעון השני רווח נקי של 4.5 מיליון מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 8.8 מיליון דולר ברבעון המקביל והפסד של 2.1 מיליון דולר ברבעון השני של 2019.

לדברי מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, "מה שראינו זה בשלות של תהליכים שהתחלנו לעבוד עליהם לפני מספר חודשים והגיעו למימוש. בעיקר בתפעול אבל גם בתחומי המסחר - ביישום מערכת בינה מלאכותית לניהול תשואה, שמאפשרת לנו למצות את הביקושים, להגדיל את התפוסות, וכנגזר מכך להגדיל את התמורות והרווחיות".

מנכ''ל ישראייר אורי סירקיס בפתיחת המסחר בבורסה, בין שני בעלי השליטה, רמי לוי (משמאל) ושולם חיים / צילום: קובי וולף
 מנכ''ל ישראייר אורי סירקיס בפתיחת המסחר בבורסה, בין שני בעלי השליטה, רמי לוי (משמאל) ושולם חיים / צילום: קובי וולף

מדובר במערכת לניהול מחירים דינמי שפיתחה קוויקליזארד הישראלית, שמנתחת מידע ממגוון מקורות ומאפשרת אופטימיזציית תמחור באמצעות עדכוני מחיר פעמיים ביום. "המערכת התחילה לעבוד בתפוקה מלאה במחצית השנייה של הרבעון השני ומיושמת לאורך הרבעון השלישי, כך שאנו מצפים שנראה את הפירות של זה גם ברבעונים הבאים", מדגיש סירקיס.

סירקיס ובכירי ישראייר השתתפו בטקס פתיחת המסחר בבורסה לני"ע בת"א ביום רביעי, לאחר שהחברה השלימה במהלך יוני גיוס של 25 מיליון שקל בהנפקת מניות לפי שווי של כ-245 מיליון שקל. לטקס הגיעו גם בעלי השליטה בישראייר, רמי לוי ושלום חיים, שרכשו את השליטה בחברה בינואר 2021 לפי שווי של כ-179 מיליון שקל, מידי מפרק חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור.

עו"ד נאור מחזיק עדיין ב-25% ממניות ישראייר עבור נושי אי.די.בי (בעיקר מחזיקי אג"ח ט'), כאשר בחודשים הקרובים הוא צפוי להכריע אם למכור אותן לכל המרבה במחיר, או לחלופין לחלקן ישירות לנושים. ישראייר נסחרת כיום לפי שווי של כ-300 מיליון שקל, כך שמדובר במניות בשווי של כ-75 מיליון שקל.

 
  

"רק הדלק הוסיף 80 דולר לכרטיס טיסה"

אסטרטגיית הצמיחה של ישראייר היום מבוססת על רכישת פעילויות ונכסים בתחומי התיירות והמלונאות, והחברה מנהלת מו"מ לשותפות במועדון הלקוחות וכרטיס האשראי של רשת רמי לוי, והיא אחת מהמתמודדות הסופיות במכרז לרכישת חברת תעופה אירופית. נוסף על כך, יש לה גם הסכם שותפות להחזקה במלונות ביוון, שיתופעלו על ידי הרשת היוקרתית של "מלונות בראון".

לדברי סירקיס, על אף זינוק של כ-80% במחירי הנפט הגולמי בהשוואה ל-2019, הצליחה ישראייר להגדיל ב-55% את הרווח התפעולי-תזרימי (EBITDA) שלה ברבעון השני ל-6.4 מיליון דולר, ובסיכום המחצית הראשונה צמח ה-EBITDA לשיא של 8.3 מיליון דולר. את עליית מחירי הדלק נדרשה החברה לגלגל ללקוחותיה, מה שהוביל לעלייה במחירי כרטיסי הטיסה.

לדבריו, "בחשבון פשוט, ישראייר הטיסה 300 אלף נוסעים במחצית הראשונה השנה, ונפגעה מהתייקרות הדלק במונחי כמות ומחיר בהשוואה ל-2019, בסך של 12 מיליון דולר. כלומר, רק הדלק הוסיף 40 דולר לנוסע או 80 דולר לכרטיס טיסה (הלוך ושוב, ע' כ').

"לכן, כשמדברים על התייקרויות, צריך להוסיף למחירי 2019 עוד 80 דולר של דלק והתייקרות של אגרות ושירותים בכל שדות התעופה, וכך מגיעים להתייקרות של 100 דולר לכרטיס. 100 דולר התייקרות, לכרטיס ממוצע שעלה 400-500 דולר ב-2019, משקף התייקרות של 20%-25%, שבכלל לא קשורה לתשואות של החברות, אלא היא תולדה של תקורות שהתייקרו בצורה מאוד משמעותית וגררו את האינפלציה שכולנו רואים היום, ושנמצאת בשיא של 40 שנה".

אבל זאת עשויה להיות התייקרות חד-פעמית, אם נראה את מחירי הנפט והדלקים מתחילים להתייצב.

"צריך לזכור שהרבעון הראשון של 2022 טרם הושפע מהלחימה בין רוסיה לאוקראינה, שכמובן דוחקת את כל התחום הזה לעליות מחירים חדות. ככל ששם תהיה רגיעה ומחירי הדלקים יירדו, כך אנו מאמינים שמחירי הכרטיסים יותאמו למצב".

איך אתה מעריך את התחרות כיום בענף, בהשוואה ל-2019?
"התחרות כיום עוצמתית ומתוחכמת יותר. נכנסו לכאן שחקנים מאוד חזקים, בעיקר מאיחוד האמירויות, שמפעילים הרבה קווים בציוד מאוד חדיש וסטנדרטים תעופתיים מאוד גבוהים, והפתרון שלנו להתמודד עם זה הוא בעיקר טכנולוגי ובהתייעלות תפעולית. אנחנו שמחים שבינתיים אנחנו עומדים בכך. נתח השוק שלנו קפץ בתקופה הזאת מ-2% ל-4%, ובחודש יולי כבר כמעט נשקנו ל-5%, ככה שאנחנו בהחלט אופטימיים".

"שיא בביצועי צ'ק אין באינטרנט באוגוסט"

התראייינת לפני כחודשיים בתקשורת והמלצת לאנשים לא לטוס במהלך יולי-אוגוסט אם הם לא חייבים, על רקע הכאוס בשדות התעופה בעולם. למרות זאת, ראינו באוגוסט התייצבות של המצב בנתב"ג. המערכת שם למדה לעבוד, ואת המראות של יולי כבר לא ראינו באוגוסט.
"נכון, וגם אמרתי באותו ראיון שהחלק הגרוע כבר היה מאחורינו. המערכת התייצבה מכמה סיבות. קודם כל יותר כוח אדם גויס, דבר שני בוצעו התאמות גם בשיטות העבודה, בתהליכים ובטכנולוגיה.

"ישראייר למשל סיימה את אוגוסט עם כמות שיא של לקוחות שביצעו צ'ק אין באינטרנט - למעלה מ-40%. זה מספר שלא ראינו לפני כן.

"אנשים הבינו שכדי לעבור בשלום את שדות התעופה, הם צריכים לטוס 'קל', עם פחות משקל, פחות מזוודות ועם יותר אינטרנט. זה כמובן לוקח את כל הענף הזה שנים קדימה, וזאת בשורה נפלאה לכולם".

אנחנו בתחילתו של חודש ספטמבר, חגי תשרי לפנינו ולאחריהם חופשות חנוכה וחג המולד. איך להערכתך תסתיים השנה הזאת בענף שלכם?

"אנחנו רואים המשך מגמה מאוד חזקה של ביקושים. אנחנו נכנסים לחודש ספטמבר עם שיעורי תפוסה גבוהים מאוד. מבחינת היקפי תנועה, אנחנו מעריכים שספטמבר 2022 יהיה הרבה יותר חזק בהשוואה לספטמבר 2019, גם הרבעון הרביעי נראה טוב, החגים כמובן נראים טוב, כך שהשנה הזאת אמורה להיות שנה חיובית לכל ענף התיירות והתעופה".