"אירופה מתכוננת לחורף קודר": תחזית S&P למשבר הגז עם רוסיה

רוסיה הפסיקה לחלוטין את הזרמת הגז לאירופה דרך צינור נורד סטרים 1 בהתראה קצרה עקב "תחזוקה" • בחברת הדירוג הבינלאומית צופים כתוצאה מכך מיתון בגרמניה והאטה נוספת בצמיחה בגוש האירו

משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant
משאבת גז טבעי / צילום: Shutterstock, arogant

חברת הדירוג הבינלאומי S&P Global פרסמה דוח שכותרתו "אירופה מתכוננת לחורף קודר", אשר בוחן את ההשפעה של ניתוקה המוחלט של הכלכלה האירופית מצינור הגז הרוסי. זאת לאחר שרוסיה הפסיקה לחלוטין את הזרמת הגז לאירופה דרך צינור נורד סטרים 1 בהתראה קצרה עקב "תחזוקה".  

יבשת במשבר: מחירי האנרגיה המזנקים מעוררים הפגנות המוניות באירופה 
החשש הגרמני התממש: גזפרום עוצרת לגמרי את אספקת הגז לאירופה
משבר האנרגיה האירופי כאן: מפעלים בגרמניה מפסיקים ייצור בגלל הזינוק במחירים  

בחברת הדירוג סבורים שהיכולת להחלפת הגז הרוסי ביבוא גז ממקורות אחרים מוגבלת, ולכן הדבר יגביל את האספקה ומחירי הגז באירופה ימשיכו לעלות משמעותית. יתר על כן, תחליפיות מסוימת בין דלקים תוביל גם לעלייה מסוימת במחירי הנפט העולמיים.

בתרחיש השלילי של S&P, הכולל הפסקה מוחלטת של אספקת הגז מרוסיה והטלת קיצוב על ידי האיחוד האירופי, גרמניה תיכנס למיתון. בגרמניה הגז הטבעי מספק 26% מדרישות האנרגיה, כולל כ-15% מייצור החשמל, וחלקו של הגז הרוסי הגיע לכמעט 60% ב-2020. ההשפעה על ההוצאה הצרכנית צפויה להיות משמעותית במיוחד בשל האינפלציה הגבוהה כתוצאה מהיטל מיוחד על כל על חוזי הגז שייכנס לתוקף ב-1 באוקטובר. עוד מעריכים בחברת הדירוג כי הצמיחה בגוש האירו תיחלש ב-1.4%.

מאז התחזית הקודמת שסיפקה חברת הדירוג בסוף יוני מחירי הגז עלו עוד יותר ועמם תחזיות האינפלציה. ב- S&P כותבים כי מדינות האיחוד האירופי נמצאות במירוץ נגד הזמן להפחתת צריכת הגז ב-15% כדי להגן על משקי בית ועל המגזר העסקי מהפסקות חשמל וקיצוב בחורף הקרוב. "גם ללא זעזוע בהיצע האנרגיה, ממשלות אירופה צריכות לבחור בין הגנה על משקי בית ועסקים ממחירי גז וחשמל מופקעים או העברת העלות לצרכנים במחיר של אינפלציה גבוהה יותר", כותבים ב- S&P.