עזרה מצפון? נורבגיה שוקלת להוריד את מחירי הגז לאיחוד האירופי

לאחר שרוסיה סגרה את אספקת הגז לאירופה, יונס גר סטיורה, ראש ממשלת נורבגיה, רמז בראיון כי מדינתו שוקלת, בין היתר, להפחית את עלות הגז הטבעי שהיא מייצאת לאיחוד האירופי: "אני לא סוגר את הדלת על שום רעיון שיכול לקדם את אירופה"

יונס גר סטיורה, ראש ממשלת נורבגיה / צילום: Reuters, scanpix/Marit Hommedal
יונס גר סטיורה, ראש ממשלת נורבגיה / צילום: Reuters, scanpix/Marit Hommedal

נורבגיה, שהפכה אחרי המלחמה באוקראינה לספקית הגז הטבעי הגדולה ביותר לאיחוד האירופי, "מבינה" את הצורך האירופי להרגיע את שווקי האנרגיה וליצור פתרון ארוך-טווח למשבר שנוצר כתוצאה מהעימות עם רוסיה; כך אמר ראש ממשלת נורבגיה, יונס גר סטיורה, בראיון לעיתון הכלכלי הבריטי "פייננשייל טיימס" היום (ד').

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המדינה הסקנדינבית מצפה להכנסות-עתק בשל עליית מחירי הגז והנפט האירופיים, שני דלקי מאובנים שהיא מייצאת בכמויות גדולות. המדינה הגבירה ב-10% את הפקת הגז בשדות שבשטחה כדי לנסות ולסייע לאיחוד האירופי להיגמל מגז רוסי. מוסקבה הפסיקה בסוף השבוע את הזרמת הגז לאירופה בצינור "נורד סטרים" ודובר הקרמלין אמר כי היא לא תחודש "עד שלא יוסרו הסנקציות".

"אני מבין לחלוטין שיש כעת דיון מעמיק באירופה בנוגע לדרך שבה שווקי האנרגיה עובדים, איך הממשלות יכולות לאפשר מחירים זולים יותר למגזר הפרטי ולתעשייה, ואיך להתמודד עם הצניחה באספקת הגז אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה", אמר סטיורה בראיון, "נורבגיה אינה סוגרת את הדלתות על דיון שכזה". לפי הדיווחים, כחלק מהצעדים המיידים נשקלים כעת חוזים ארוכי-טווח של לקוחות אירופיים גדולים מול חברת "אקווינור" הממשלתית הנורבגית לאספקת גז במחיר גבוה מזה של שנה שעברה, אך נמוך מהשיאים אליהם הגיע הגז במסחר באמסטרדם בחודשים האחרונים.

קריאות שנשמעו בתקשורת האירופית בשבועות האחרונים קראו למדינה לאמץ באופן וולונטרי "מחיר גג" לגז שהיא מייצאת לאיחוד האירופי, כדי להבטיח את היציבות של הצרכנים שלה לאורך זמן. כשנשאל ישירות על האפשרות למחיר-גג, ענה ראש הממשלה הנורבגי: "אני לא סוגר את הדלת על שום רעיון שיכול לקדם את אירופה. זהו האינטרס העמוק של נורבגיה להקטין אי-יציבות, ולהגביר את האמינות ביחסים עם בעלי הברית שלנו והשותפים שלנו".

נורבגיה צפויה להכנסות הגדולות בעשרות מיליארדי דולר, ואולי אף מאות מיליארדי דולר (תלוי במחירים לאורך זמן) מתעשיית הנפט והגז שלה השנה. "אנו תמיד פתוחים לדון בדרכים שונות לאספקת אנרגיה, הכוללים גם חוזים לטווח ארוך", אמר מנכ"ל חברת "אקווינור". אירופה פעלה בשנים האחרונות לרכוש גז במחירי ספוט, במקום חוזים מחייבים לשנים. מחר תתכנס ישיבת חירום של שרי האנרגיה של האיחוד בניסיון להוריד את המחירים המשתוללים בשווקי האנרגיה של היבשת.