אקסון החלה בעבודה על תמחור מחדש של שירותי בזק

משרד התקשורת פנה לחברות התקשורת לקראת עבודת תמחור שצפויה להשפיע על היקף ההשקעות בתשתיות

פריסת סיבים אופטיים ברמת השרון / צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים ברמת השרון / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פתח היום (ד') בהליך איסוף מידע לצורך תמחור מחדש של שירותי השוק הסיטונאי. מדובר בבחינה של המחירים שישלמו מפעילים עבור שירותים שונים שבזק והוט (בעיקר רלוונטי לבזק) יחויבו למכור להם. מניסיון העבר ניתן להעריך שההליך הולך להיות מורכב ומסובך ועד שהמחירים החדשים ייקבעו ייקח עוד חודשים ארוכים. צריך לזכור שבין קביעת המחיר ועד היישום צפויה בזק להתנגד ובמקרים רבים נמצאו טעויות בעבודה כך שההליך לא פשוט בכלל.

בשנת 2014, בעקבות המלצות "ועדת גרונאו" (2008) ו"ועדת חייק" (2011), החליט משרד התקשורת על רפורמת השוק הסיטונאי, ולפיה חויבו בזק והוט טלקום לאפשר לבעלי רישיונות אחרים שימוש סיטונאי בתשתיות שלהן. כחלק מחובה זו קבע המשרד תעריפים מרביים בעד השירותים הניתנים במסגרת השוק הסיטונאי, וזאת בהתבסס על מודל עלויות שבנתה חברת הייעוץ פרונטיר.

המודל יושם על בזק, ועל הוט באיחור ניכר, והיום עיקר השוק הסיטונאי פועל על בזק שגם מרוויחה מכך לא מעט.

בשנת 2020 קבע המשרד תעריפים מרביים גם על שירותים ברשת המתקדמת (רשת הסיבים) של בזק שהתבססו על המחירים של חברת IBC כמדד ובשנת 2022 הוחלו תעריפים אלה גם על בעלי רישיונות המספקים שירותים באזורי תמרוץ.

המודלים לתמחור שנקבעו בעבר נועדו לחול לשנים ספורות. בהתאם לכך ולאור ההתפתחויות הטכנולוגיות שחלו בשנים האחרונות, בפרט פרישת הסיבים האופטיים ומתן שירותים באמצעותם, יחד עם השינויים הרגולטוריים והנורמטיביים והזמן הרב שעבר מאז הוטמע לראשונה מודל פרונטיר, החליט המשרד לצאת לתהליך תמחור חדש של שירותי השוק הסיטונאי. משרד התקשורת בחר בחברת אקסון למתן שירותי ייעוץ לצורך סיוע בבניית מודל עלויות חדש, שממנו ייגזרו תעריפים מעודכנים לשוק הסיטונאי. תהליך העבודה החל לאחרונה וצפוי להיארך כשנה וחצי.

נסביר כי למחירי השוק הסיטונאי יש חשיבות רבה מאד לתחרות היות והם יכולים לקבוע האם לחברות מתחרות משתלם להמשיך לפרוס או שבמחיר אטרקטיבי שווה להם לרכוש את התשתיות מבזק. במשרד לא רוצים להגיע למצב שבו תיפסק ההשקעה בתשתיות מתחרות, ולכן כל עוד המתחרות פורסות, גם לא נראה שהזמן בוער להפחית את מחירי השוק הסיטונאי.