שקד והנדל פירקו את השותפות ב"רוח הציונית"

ההודעה על פירוק הרשימה מגיעה בשתי גרסאות, לאחר ששקד ביקשה לפרק את השותפות, והנדל ביקש לדחות את ההודעה למועד נחיתתו בניו יורק היום אחר-הצהריים • מאחורי הקלעים - חילוקי דעות קשים בין השניים באשר לשותפות בממשלה הבאה

איילת שקד ויועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
איילת שקד ויועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

אחרי הסקרים והמסרים המבולבלים - איילת שקד ויועז הנדל מפרקים את השותפות ברשימת הרוח הציונית. ההודעה מגיעה בשתי גרסאות במהלך הלילה, לאחר ששקד מבקשת לפרק את השותפות עם הנדל, ואילו הוא מבקש לדחות את ההודעה למועד נחיתתו בניו יורק היום אחר-הצהריים.

אלא שבזמן הזה הוא משחרר לידיעות אחרונות את הגרסה שלו לאירועים האחרונים ולסיבות לפירוק ושקד מצדה ממהרת להסביר מה התרחש מעט אחריו. "השרה שקד הודיעה להנדל על החלטתה במוצאי שבת אך כיבדה את בקשתו לדחות את ההודעה המשותפת ליום ראשון בצהריים, עת ינחת בניו יורק. הנדל בחר באופן לא ממלכתי ולא ערכי לחרוג מהסיכום ולפעול בדרכים שלא מכבדות את אף אחד מהצדדים. השרה שקד מאחלת לסיעת דרך ארץ בהצלחה", נמסר בהודעתה.

מאחורי הקלעים בשבוע האחרון חילוקי דעות קשים בין השניים באשר לשותפות בממשלה הבאה. בעוד הנדל מבקש לפסול על הסף כל שותפות עם ממשלת ימין, שקד מבקשת להשאיר את האפשרות קיימת דרך הכנסת גורמי ימין נוספים לרשימה כמו יו"ר הבית היהודי יוסי ברודני. הנדל מצדו סרב לא רק להתפשר על המסר אלא בעיקר על סידורי הישיבה. הנדל התנגד בתוקף לבקשת שקד לדחוק את צביקה האוזר למקום החמישי מהמקום הרביעי לטובת חיבורים חדשים.

זרעי הפורענות ניבטו בחוג בית בגוש עציון. כששקד נשאלה האם תהיה האצבע ה-61 של נתניהו אם לא תוקם ממשלת אחדות, ענתה שמוקדם להשיב על זה ושלא תהיה מוכנה לומר מראש שתשב עם נתניהו. כשדחקו בה להשיב ענתה כי ללא ממשלת אחדות לא תלך לבחירות נוספות ותהיה מוכנה לממשלת ימין. הנדל שישב לצדה לא אהב את התשובה והתנער ממנה. מי שישבו בחדר איתם טוענים כי היה נראה שהאיחוד הזה לא יחזיק מעמד נוכח הפערים. במקביל ישיבת מטה של המפלגה בשבוע שעבר הסתיימה בפיצוץ בין הנדל לאנשי שקד. הנדל דרש לקבל את הדאטא של מצביעי ימינה - כמאה אלף איש - יועצה של שקד סרב והנדל דרש להוציא אותו מהחדר בצעקות. בסביבתו של הנדל זכו להתייחסות דומה.

בהודעת השרה שקד מהלילה נמסר כי "לאחר שיחות רבות עם אנשי סיעת דרך ארץ, השרה שקד החליטה להיפרד מיועז הנדל וצביקה האוזר שהבהירו כי במידה ולא תקום ממשלת אחדות הם יעדיפו לגרור את המדינה לבחירות נוספות מאשר להקים ממשלת ימין. אופציה חסרת אחריות שלא תעלה על הדעת. לצערה הרב של השרה שקד, על אף הצהרות חוזרות ונשנות של השניים, סיעת דרך ארץ עדיין שבוייה במחנה 'רק לא ביבי' ובשיח השנאה והחרמות שהשרה שקד מנסה לעצור. השיח הזה גורר את המדינה לבחירות פעם אחר פעם, מביא לאי יציבות ומרסק את ישראל".

יועז הנדל כתב בפייסבוק: "אני מאמין ברוח הציונית. מאמין בעם ישראל ובכך שניתן לחלץ אותנו מהבוץ הפוליטי. מאז שנפלה הממשלה האחרונה, אין יצוג לימין שבחר באחדות על פני בחירות נוספות. הימין שהיה בקואליציה התפזר לכל עבר. בנט פרש, תקווה חדשה התפרקה והצטרפה לכחול לבן. ימינה התפרקה. מה שיקרה בבחירות האלה הוא לא עוד סבב (חמישי)אלא מסר לשנים ארוכות. אם לאנשי ימין כמוני שדחפו וניסו להחזיק את הממשלה הזאת בכל הכוח אין מספיק תמיכה, לא נצליח להקים ממשלות אחדות בהמשך. זה מסר נוראי למי שמאמין בשלמות העם והארץ.

יועז הנדל: "יש בנינו פער שלא ניתן לגשר עליו"

"הקמתי את הרוח הציונית עם איילת שקד מתוך הסכמה על יעד אחד הקמת ממשלת אחדות. יש בנינו פער שלא ניתן לגשר עליו. אם מוכנים לממשלת 61 של מחנה רק ביבי לא תהיה ממשלת אחדות. ובעיני ממשלה צרה של ביבי ובן גביר או השמאל מרכז והמשותפת זה אסון. אני לא יכול לאפשר שעל גבי תיווצר אפשרות שתקום ממשלה צרה שתדיר חצי מהעם ותמשיך את חוסר היציבות".

גורמים המעורים בנעשה טוענים כי שקד מתכוונת לפנות בהודעת "סליחה" רשמית למצביעי הימין בתקווה שאלו יחזרו להצביע לה ויעלו אותה מעל לאחוז החסימה. עד ליום חמישי תידרש שקד להציג רשימה חדשה, בעוד היא מצהירה כי בכוונתה לעשות זאת, נדמה שמסע הדילוגים בין מפלגות של האוזר והנדל מסתיים בבחירות לכנסת ה-25.

לאחר ההודעה על הפירוק קראה מפלגת הציונות הדתית לשקד לפרוש מהבחירות. בהודעת המפלגה נכתב לשקד: "גלי אחריות לגוש הימין ותפרשי".