כך חדרה משלחת האו"ם לכור הגרעיני שמסעיר את העולם

בלב שדה הקרב, כשברקע אש מרגמות וחשש מפני אסון גרעיני - נכנסה משלחת מיוחדת של האו"ם לזפוריז'יה שבאוקראינה, שם נמצא הכור הגרעיני הגדול באירופה שנכבש על ידי הכוחות הרוסים • מאחורי הקלעים של המאבקים הפוליטיים וכיפופי הידיים שהובילו לביקור התקדימי

חברי המשלחת בוחנים את מתחם הכור המופצץ. הצוות כלל 14 פקחים וטכנאים, והביקור נמשך ארבע שעות / צילום: פליקר - Fredrik Dahl IAEA
חברי המשלחת בוחנים את מתחם הכור המופצץ. הצוות כלל 14 פקחים וטכנאים, והביקור נמשך ארבע שעות / צילום: פליקר - Fredrik Dahl IAEA

זה קרה בדקה ה-90. לא רחוק מהכניסה לכור הגרעיני בזפוריז'יה - וממש רגע לפני שחצו את השטח המפורז המפריד בין העמדות האוקראיניות והרוסיות בחזית - נתקעו פקחי האו"ם במחסום האחרון. כשברקע הדי מרגמות ואש מקלעים, קצין אוקראיני עצר אותם והתריע שמסוכן מדי עבור חברי משלחת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להמשיך לתוך מתחם הכור, שמצוי מאז חודש מרץ תחת כיבוש רוסי. כך סיפרו חברים במשלחת ודיפלומטים שניהלו משא ומתן כדי לאפשר את כניסתם.

"קולות הירי התגברו", סיפר לוול סטריט ג'ורנל רפאל גרוסי, מזכ"ל סבא"א, על הרגעים ההם, בזמן שהכוחות אוקראיניים לחמו נגד הרוסים. "הם שאלו אותי האם נתקדם או נפנה לאחור - ואמרתי שנתקדם".

אחרי עיכוב של ארבע שעות, ראש סבא"א הזהיר את הקצין שאם לא יתנו להם להתקדם, הוא ידווח שהצבא האוקראיני חוסם את המשלחת. בתגובה העלו אותו לשיחת טלפון עם גנרל אוקראיני שהורה על פתיחת המחסום. צוות סבא"א, 14 אנשים בשיירה של כלי רכב צבועים בלבן, המשיך להתקדם. גרוסי מספר שמדי פעם נשמעו קולות נפץ מחוץ לחלונות, "והנהגים היו צועקים: 'למהר, למהר'".

תחנת הכוח הגרעינית לאחר הכיבוש הרוסי. ההפצצות ניתקו את הכור מרשת החשמל / צילום: Associated Press
 תחנת הכוח הגרעינית לאחר הכיבוש הרוסי. ההפצצות ניתקו את הכור מרשת החשמל / צילום: Associated Press

העימות הזה בלב שדה הקרב היה רק אחד מכמה מכשולים צבאיים ודיפלומטיים שלא דווחו בתקשורת, אך איימו לסכל את הביקור חסר התקדים של סבא"א בכור הגדול ביותר באירופה - והראשון שנכבש בידי כוח צבאי בזמן מלחמה.

הפצצות וחשש מאסון גרעיני

לביקור ההיסטורי קדמו שבועות רבים של מאמצים דיפלומטיים מאחורי הקלעים: נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח רבות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובמקביל ניהל ערוץ תקשורת עם הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי. בסופו של דבר, לאחר חודשים של קיפאון - הגיעה פריצת הדרך המיוחלת, כשברקע הלחימה באיזור התעצמה, והחשש מאסון גרעיני הלך והתגבר.

למרות הביקור, המצב בזפוריז'יה נותר מתוח ובלתי יציב. חברת האנרגיה של אוקראינה הודיעה ביום שני בשבוע שעבר ששריפה פרצה כתוצאה מהפצצות רוסיות וקטעה קו מתח, שניתק את הכור הגרעיני מרשת החשמל של אוקראינה. כל צד במלחמה האשים את הצד השני בהפצצה מכוונת של הקו.

בשבוע שעבר הגישה סבא"א למועצת הביטחון של האו"ם דוח על הביקור ובו קראה לאוקראינה ולרוסיה להסכים על אזור מפורז סביב הכור, ופירטה מגוון נזקים שכבר נגרמו לאתר. כמו כן הביעה הסוכנות חשש באשר "ללחץ הגבוה" שבו עובדים מפעילי הכור האוקראיניים כשבחוץ משתוללת מלחמה. "המצב הנוכחי לא יכול להימשך. דרך הפעולה הטובה ביותר כדי להבטיח את הבטיחות והביטחון של המתקנים הגרעיניים של אוקראינה והעם שלה היא שהעימות הצבאי ייגמר עכשיו", נכתב בדוח.

רפאל גרוסי מזכ''ל סבא''א במתחם הכור. המשלחת קטעה את חופשתו השלווה ביוון / צילום: פליקר - Fredrik Dahl IAEA
 רפאל גרוסי מזכ''ל סבא''א במתחם הכור. המשלחת קטעה את חופשתו השלווה ביוון / צילום: פליקר - Fredrik Dahl IAEA

בסופו של דבר, הביקור של גרוסי וצוות הליבה שלו בכור ערך בסך הכל ארבע שעות. שישה טכנאים נותרו שם, ושלחו מידע נוסף למשרדי הסוכנות הבינלאומית בווינה. ארבעה מהם עזבו בשבוע שעבר ושני הפקחים שנותרו יישארו במקום ללא הגבלת זמן. זאת כדי לפקח על הנזק כל עוד הלחימה נמשכת ולמנוע העברת חומרים גרעיניים לשימושים צבאיים. בסבא"א נמנעו מלהטיל על רוסיה או על אוקראינה את האשמה להפצצה, אך אמרו, כי מי שעשה זאת פגע במכוון בקווי המתח.

הביקור המדובר נולד לאחר חודשים ארוכים בהם הדיפלומטיה כשלה בהשגת גישה לסבא"א לכור. אבל אז, ב-12 באוגוסט החלה התפנית: מקרון, ששהה אז במעון הקיץ הנשיאותי בריביירה הצרפתית, התקשר לטלפון הנייד של גרוסי, שהיה בחופשה באיי יוון. השניים הפרו את שלוותם בעקבות המצב הביטחוני באזור זפוריז'יה שהידרדר במהירות: שבועיים של אש ארטילריה גוברת פגעו בקווי מתח. בעיר הסמוכה אנרהודר - שמשמעות שמה "מתת האנרגיה" ושנבנתה על ידי הרשויות הסובייטיות כדי לשכן את 11,000 עובדי הכור - חיילים רוסים צדו אחר מרגלים אוקראיניים. הם עצרו עשרות אנשים ואף ירו בטכנאי בן 53 בשם סרגיי שווץ.

השיירה המאובטחת של חברי המשלחת. ''מדי פעם נשמעו קולות נפץ מחוץ לחלונות והנהגים צעקו: 'למהר, למהר''' / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
 השיירה המאובטחת של חברי המשלחת. ''מדי פעם נשמעו קולות נפץ מחוץ לחלונות והנהגים צעקו: 'למהר, למהר''' / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

ברמה האישית, מקרון וגרוסי דנו במצב כבר חודשים, במקביל לחששות הבינלאומיים הגוברים, ובין השניים התפתח אמון. "גרוסי מספיק פוליטי כדי להבין את החששות של הנשיא, והנשיא מספיק מעשי כדי להבין את החששות של גרוסי", אמר גורם צרפתי בכיר.

גרוסי ניסה, ללא הצלחה, לבקר בזפוריז'יה מאז אפריל, אז הוביל משלחת לכור המושבת בצ'רנוביל לאחר שהכוחות הרוסיים נסוגו משם. רוסיה בלמה את ניסיון הביקורת על ידי הצבת תנאי בלתי מקובל מבחינת אוקראינה ומדינות המערב שתומכות בה: ניתן לערוב לביטחון המשלחת רק אם תעבור בקרים ובשטחים הנשלטים על ידי הרוסים - נתיב שהיה חותר תחת הריבונות של אוקראינה ולכאורה נותן לגיטימציה לפלישה הרוסית.

ב־12 באוגוסט, מקרון אמר ליו"ר סבא"א שהוא מוכן לשוחח עם פוטין לראשונה זה שלושה חודשים, כדי לעזור לארגן את הביקור. ארבעה ימים לאחר מכן, ב־16 באוגוסט, הודיע מקרון לזלנסקי שהוא מתכוון לדחוק בפוטין בסוגיית התרת המעבר של משלחת סבא"א לכור דרך שטח אוקראינה. שני הנשיאים דנו בשאלה איזה ערובות ביטחון תוכל קייב להעמיד למשלחת.

בינתיים, הפצצות ארטילריות זעזעו את הכור, והביאו לסגירה של אחד משני קווי המתח הנותרים שמזינים את דרום אוקראינה. הלחץ הבינלאומי גבר. ב־15 באוגוסט, 42 מדינות הודיעו שרוסיה צריכה לסגת מהכור ולאפשר לרשויות האוקראיניות לחזור לשליטה, ובכך חזרו על המסר של הצהרת ארגון הכלכלות המתועשות (G7) כמה ימים קודם לכן.

פריצת הדרך, והבליץ האוקראיני

ב־19 באוגוסט, מקרון שוחח עם פוטין במשך חצי שעה והדגיש שהכרחי כי רוסיה, על כל האחריות שהיא נושאת כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, תתיר ביקור של הפקחים. פוטין מצידו הצהיר כי מוסקבה תתמוך בביקור אם המשלחת תגיע דרך שטחים שבכיבוש רוסי. הנשיא הצרפתי קטע אותו ואמר שהקו האדום שלו הוא לא לחתור תחת ריבונותה של אוקראינה; המשלחת צריכה להגיע לאתר משטח אוקראיני חופשי, וזקוקה לערבויות ביטחון ממוסקבה. לאחר חודשים ארוכים של סירוב, פוטין אמר כן, והודיע לנשיא הצרפתי ששרי הביטחון של שתי המדינות יסכמו את הפרטים.

בכירים בצרפת אמרו שחששו בשלב זה שעוזריו של פוטין ייסוגו מהסכמתו. אבל כששר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ומקבילו הצרפתי סבסטיאן לקורנו שוחחו, הם קבעו ערבויות רוסיות ספציפיות לאבטחת צירים בזמנים מוסכמים מראש. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הדגיש את חשיבות ביקור המשלחת של סבא"א בשיחת טלפון עם זלנסקי. בכירים רוסיים לא הגיבו על שיחות הטלפון האלה.

ביום שני בשבוע שעבר גרוסי העלה תמונה של 14 חברי המשלחת בארשת רצינית - וליד התמונה הופיע הכיתוב: "הגיעה העת". זו הייתה דרכו לבשר על כך שהצוות של סבא"א יצא מווינה לקייב. אבל אז, עוד במלון גרנד היאט שבבירת אוקריאנה, המתח החל: הפקחים קיבלו דיווחים על כך שאוקראינה החלה במתקפת נגד שהכינה חודשים רבים, ובכירים אוקראינים החלו לרמוז שייתכן שהמשלחת תתמודד עם בעיות ביטחוניות.

בשעות המוקדמות של בוקר יום שלישי התקשר מקרון לראש סבא"א כדי לדון במצב. "השיחה הזו הייתה לא מדווחת", אמר גורם שהיה מעורב בדיונים. בהמשך היום, התקשר מקרון לזלנסקי בכדי לדון בחששות של אוקראינה לקראת ביקור המשלחת. לאחר מכן ביקר גרוסי בארמון הנשיאותי בקייב - וקיבל אור ירוק להתקדם.

אין כניסה לחדר הבקרה

כששיירת סבא"א עברה לבסוף את המחסום האוקראיני האחרון, היא נסעה במהירות בכבישים צרים עד שהגיעה למחסום של הצבא הרוסי, ומשם התקדמה לכור הגרעיני. בכור פגשה המשלחת בכירים רוסים וקבוצת עיתונאים מכלי תקשורת רוסיים רשמיים.

האוקראינים רצו לאפשר לתקשורת הזרה לנסוע עם אנשי סבא"א, אבל הרוסים סירבו, כך אמרו באנרגואטום, חברת האנרגיה הלאומית של אוקראינה. גרוסי לווה על ידי רנאט קארצ'ה, יועץ פוליטי לחברת האנרגיה האטומית של רוסיה רוסאטום, ששלחה מומחים משלה לכור.

גרוסי והפקחים שלו בחנו את הטורבינות המשוכללות, את הכורים ואת מחסן הדלק המשומש אבל לא הותר להם לבקר בחדר הבקרה של הכור, שחיילים רוסים שינו את ייעודו, כך אמר ראש סבא"א לאחר הביקור. משאיות צבאיות של הרוסים מרוססות באות Z חנו ברחבי המתחם, אבל לא ניתן היה לראות חיילים רבים. לפי פקידי אנרגואטום, גם תותחים מתנייעים וכלי רכב צבאיים אחרים שנראו בצילומי לוויין לאחרונה היו חסרים.

הפקחים אמרו שהמהנדסים האוקראיניים נהגו מאוד במקצועיות אבל גם היו ממורמרים ומוגבלים. "לא נראה היה שמאיימים עליהם. ניסיתי ליצור קשר עין", אמר גרוסי, "כדי להבין למה באמת הם מתכוונים". גרוסי רצה לדבר עם קצין רוסי, אז הוא ניגש לאחד מהם: "אבל כשהוא הבין שאני רוצה לשוחח איתו, הוא פשוט הלך והתרחק".