כך תבחרו מנכ"ל: יש תכונה אחת חמקמקה שחיונית למנהיג עסקי בעת הזאת

הסביבה העסקית עוברת שינוי גדול מדי עשור או שניים, ומנכ"לים שהצליחו בתקופה אחת עשויים להיכשל באחרת • מחקר שבחן 1,000 מנהיגים עסקיים מצטיינים מהמאה ה-20 גילה כי המרכיב המשותף לכולם הוא דווקא היכולת לזהות הזדמנויות ולתפוס את רוח הזמן

הרווארד בגלובס / צילום: Unsplash, Ryoji Iwata
הרווארד בגלובס / צילום: Unsplash, Ryoji Iwata

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

ניטין נוהריה הוא הדיקן לשעבר של בית הספר לעסקים של הרווארד 

מחקרים מראים שתקופות שונות דורשות גישות שונות. לפני יותר מ-20 שנה, עמיתי אנתוני מאיו ואני השקנו את פרויקט המחקר השאפתני ביותר שלקחתי בו חלק אי פעם. התחלנו בשאלה: מהם המאפיינים המגדירים מנהיגים עסקיים כיוצאי דופן? כדי לענות על השאלה, יצרנו רשימה של 1,000 מנהיגים עסקיים אמריקאים מצטיינים מהמאה ה-20 ולמדנו כל אחד מהם לעומק.

מה שמצאנו הפתיע אותנו: מנהיגים עסקיים גדולים הוגדרו פחות על ידי תכונות מתמשכות ויותר על ידי יכולתם לזהות ולהסתגל להזדמנויות שנוצרו ברגע מסוים. הם יכלו לחוש את רוח הזמן - הלך הרוח, האווירה, הרעיונות והאמונות המגדירים תקופה - ולתפוס אותה.

מנהיגות אפקטיבית, במילים אחרות, היא במידה רבה ספציפית להקשר: אותו אדם שמצליח בתקופה מסוימת, עלול להיכשל כישלון חרוץ בתקופה אחרת. רוח הזמן, לפי מחקר שפרסמנו לראשונה ב-HBR ב-2005, מעוצבת על ידי שישה גורמים: אירועים גלובליים, התערבות ממשלתית, יחסי עבודה, דמוגרפיה, מידות חברתיות והנוף הטכנולוגי. לאנשים שיכולים לזהות שינויים בגורמים הללו ולנצל אותם יש את מה שאנו מכנים "אינטליגנציה קונטקסטואלית/הקשרית".

 
  

הסימנים לתזוזה

למה המחקר הזה עולה שוב עכשיו? מכיוון שעם הפיכתה של הקורונה ממגפה לאנדמיה, וכשהמלחמה באוקראינה חוזרת על המלחמה הקרה, ברור שאנו חווים שינוי ברוח הזמן. בואו נסקור את ששת הגורמים הנ"ל :

1. אירועים גלובליים. עוד לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, הן רוסיה והן סין אותתו על סובלנותן ההולכת ופוחתת כלפי הדומיננטיות של אמריקה בסדר העולמי. המלחמה באוקראינה, לעומת זאת, שינתה באופן קיצוני את המצב הגיאופוליטי - עם השלכות עמוקות על מנהיגים עסקיים.

השילוב של סכסוכים גיאופוליטיים והמגפה גרם למנהיגים להעריך מחדש את טביעות הרגל הגיאוגרפיות ואת שרשראות האספקה ​​שלהם. רבים חשים שעידן הגלובליזציה המתרחבת עשוי להסתיים, והם בוחנים הזדמנויות להפוך את העסקים שלהם למקומיים, כדי שיהיו עמידים יותר בפני סערות בינלאומיות.

2. התערבות ממשלתית. בארצות הברית, ציבור בוחרים מקוטב והמבוי הסתום שנוצר בעקבות כך בוושינגטון, יוצרים אי ודאות לגבי רמת החקיקה שניתן לצפות לה במהלך העשור הבא. שיעורי ריבית גבוהים מסמנים סוף של תקופה ארוכה של מדיניות מוניטרית מקלה, מעלים את עלות ההון ומייצרים השפעות לוואי על כל המשק.

הצעות לרגולציה הדוקה יותר על חברות טכנולוגיה ומסים חדשים על האולטרה-עשירים גם הן באוויר. ייתכן שההצעות הללו לעולם לא יתקבלו, אבל התמיכה שהן קיבלו מפוליטיקאים בולטים היא סימן לכך שאנו עשויים להיות עדים להתערבות ממשלתית מוגברת בשנים הבאות.

3. עבודה. עם היציאה מהמגפה, עובדים חושבים מחדש על הקריירה שלהם - ועל מערכת היחסים שלהם עם העבודה עצמה. כיום, עובדים במעלה ובמורד הסולם החברתי-כלכלי בוחנים מחדש את מחויבותם למעסיקים והאם ההסכמה הקיימת על יחסי הון-עבודה היא הוגנת. במקביל, ההתקדמות בבינה מלאכותית מאיימת להמשיך ולנגוס במקומות העבודה הקיימים. כל ההתפתחויות הללו עשויות לדרוש ממנהיגים עסקיים לדמיין מחדש את עתיד העבודה .

4. דמוגרפיה. ברחבי העולם שיעורי הפוריות יורדים. בארצות הברית, אוכלוסיית גיל העבודה הולכת ומצטמצמת, וככל שהבומרים ודור ה-X מתאחדים למעמד ענק של פנסיונרים, כוח העבודה יישלט בקרוב על ידי דור ה-Y ודור ה-Z.

השינויים הדמוגרפיים הללו מציבים אתגרים והזדמנויות. עלויות שירותי הבריאות, בקורלציה עם הגיל, עשויות להמשיך לעלות, להעמיס על התקציבים הממשלתיים והאישיים ולדרוש פתרונות חדשניים לשיפור איכות הטיפול ולהפחתת עלויות.

בנוסף, הילידים הדיגיטליים של דור ה-Z עשויים לאמץ בהתלהבות את המטאוורס, בעוד שאנשים מבוגרים עשויים לחפש יותר קשרים של פנים אל פנים. זה עלול להוביל לפילוח חד של מקומות עבודה המבוסס על גיל.

5. סוגיות חברתיות. פעם, לדבר על פוליטיקה עם אנשים בעבודה או ליד שולחן האוכל היה נחשב לא מנומס. כמה מיושן. חילופי הדורות והמדיה החברתית יצרו יחד תקופה של דיונים חסרי עכבות על כל דבר - וציפייה שמנהלים ומעסיקים יהיו מוכנים לנקוט עמדה בעניינים שנויים במחלוקת.

המהירות שבה גיוון, שוויון והכללה טיפבו גבוה בסולם העדיפויות בחברות רבות ממחישה את השינוי הזה. נושאים חברתיים אחרים - במיוחד אי שוויון כלכלי, בריאותי וחינוכי; שינויי האקלים; וגם הקיפאון של התנועה הכלכלית - ידרשו גם הם תשומת לב.

6. טכנולוגיה. ככל שאתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק וטוויטר מתקרבים לימי הולדת ה-20 שלהם, ההשפעה שלהם על החברה ממשיכה לגדול. במקביל, שינויים חדשים יותר מתרחשים בזירה הטכנולוגית. פינטק וקריפטו יוצרים חלופות למערכת הבנקאות המסורתית. Web3 וה-metaverse מהווים זירה דיגיטלית חדשה לעבודה, מסחר ופנאי .

עם זאת, רבות מחברות הטכנולוגיה שיצאו להנפקה ב-2021 נסחרו באביב ובקיץ 2022 מתחת למחירן ביום הפתיחה. זה יכול לעורר גל של מיזוגים במגזרים מסוימים, בדומה למה שראינו לאורך ההיסטוריה העסקית.

איזה סוג של מנהיגים צריך עכשיו?

רוח הזמן החדשה תדרוש מנהלים בעלי אינסטינקטים להתמודד עם כוחות חיצוניים משתנים, יכולת לחוש הזדמנויות כלכליות רעננות וכישורים להוביל ולנהל בעידן אחר.

תקופה חדשה זו קוראת גם למנהלים בעלי כישרון לחוש את התפקיד שממלאות פוליטיקה ודעת קהל בתהליך קבלת החלטות, כי העלויות של חישובים מוטעים הולכות וגדלות.

הימנעות ממוקשים מתחילה ביכולת לצפות את האופן שבו בעלי עניין שונים יגיבו לאירועים המתרחשים בתוך החברה ומחוצה לה. וזה מחייב מנהיגים להרחיב תחילה את החשיבה שלהם לגבי מה שרלוונטי לעסק שלהם. מנכ"לים יצטרכו לאמץ את האחריות הרחבה יותר שאליה ייגררו הם והארגונים שלהם.

הם יצטרכו להזדהות עם אנשים שתכונות האופי ותחומי העניין שלהם עשויים להיות שונים משלהם. איסוף מגוון רחב של השקפות והקשבה קפדנית - אפילו למחשבות ונקודות מבט שעלולות להיראות חריגות - יאפשרו למנכ"לים להיות בהרמוניה עם אלה שהם מובילים.

רוח הזמן החדשה תדרוש גם שימת דגש גדול יותר על מיומנויות של ניהול משברים. מנהיגים עסקיים כבר לא יכולים להניח שצרות עלולות להתרחש אחת לשלוש או ארבע שנים, ושיועצי משבר חיצוניים ינהלו אותן.

חברות חייבות להתכונן לזרם קבוע של תהפוכות - וללטש את כישוריהן הפנימיים להתמודדות איתן. הם לא יכולים להרשות לעצמם רק להגיב; עליהם לצפות, לתכנן ולהתארגן לקראת אתגרים פוטנציאליים.

מגוון כישרונות אחרים יהיו הכרחיים למנהיגים עסקיים. הם כוללים שימוש במיומנות במדיה החברתית, הנעת עובדים שמחפשים מטרה ומשמעות, סיפוק כל בעלי העניין במקום רק את בעלי מניות והנעת טרנספורמציה דיגיטלית. החשיבות של מיומנויות אלה נראית יותר ויותר כבר עשור; רוח הזמן החדשה תביא אותה לקדמת הבמה.

הסביבה העסקית עוברת שינוי גדול מדי עשור או שניים. כל שינוי יוצר הזדמנויות עסקיות חדשות ודורש התאמות של גישות ההנהגה. יש סימנים ברורים לכך שאנחנו נמצאים בתוך שינוי כזה. מנהיגים חכמים ישקלו את ההשלכות - ויתכוננו לקראתן. 

© Harvard Business School Publishing Corp