שנה רעה לקריפטו היא שנה ממש גרועה לכורי קריפטו

חשבונות החשמל עולים, והציוד לא שווה מה שהיה שווה פעם - שני גורמים המשתלבים לתחזית עגומה לחברות הכורות ביטקוין ואתר

כריית קריפטו. מחירי החשמל מתייקרים / צילום: Shutterstock, Mark Agnor
כריית קריפטו. מחירי החשמל מתייקרים / צילום: Shutterstock, Mark Agnor

שנה שעברה הייתה שנת קציר אצל כורי הקריפטו. השנה, הם סופגים מכות מכל הכיוונים. מחירי הקריפטו צונחים. חשבונות החשמל של הכורים עולים. כמעט אף אחד לא רוצה לקנות את הציוד שלהם.

מדובר בשינוי כיוון חד מ־2021, אז מחירי הקריפטו זינקו והרבה חברות כרייה יצאו למסעות קניות - ממומני חוב ברובם - להגדלת כמות מכשירי הכרייה שברשותן. אבל השנה, מחירי הקריפטו ירדו ופרויקטים גדולים בקריפטו וחברות שלמות נמחקו. זה הקטין את הרווח שיכולים הכורים להרוויח מקציר מטבעות דיגיטליים - וממכירת הציוד הלאה.

בינתיים, מחירי החשמל - הנחוץ להפעלת המחשבים החזקים המשמשים לכרייה - עולים. המלחמה של רוסיה עם אוקראינה פגעה במלאי האנרגיה בעולם, בזמן שגל חום קיצוני חיזק את הביקוש לאנרגיה מצד משפחות שרוצות לצנן את בתיהן.

מניות חברת כריית הקריפטו Marathon Digital Holdings, Riot Blockchain ו־Core Scientific ירדו כולן ב־55% או יותר השנה.

"אני לא חושב שעדיין הגענו לשיא הכאב בכרייה", אמר אמנדו פבריאנו, מנהל כרייה ב־Galaxy Digital.

מכונות כרייה הפכו לסחורה לוהטת

כורי ביטקוין בונים ומריצים מחשבים חזקים המעבדים עסקאות ביטקוין. המחשבים האלה פולטים מספרים אקראיים בתקווה למצוא את השילוב הנכון שפותר נוסחה מסוימת; מי שעושה זאת לפני כולם מקבל בתור פרס ביטקוין שהוטבע בעקבות התהליך.

זה הפך את הכרייה למאוד רווחית כשהביטקוין היה בעלייה. לקראת השיא של המטבע ב־2021, כורים הרוויחו יותר מ־60 מיליון דולר ביום, על פי נתוני Blockchain.com. כעת, המספר הזה נע סביב 19 מיליון דולר ביום.

בשנה שעברה עלה הערך של ביטקוין לכמעט 70 אלף דולר. השנה, החל הפדרל ריזרב להעלות את הריביות, והבהיל משקיעים רבים מנכסים כמו קריפטו. בשבוע שעבר נסחר הביטקוין באיזור 19 אלף דולר. מה עוד, בתי הלוואות בקריפטו רבים שהיו חזקים בעבר התקפלו, והותירו את חברות הכרייה עם פחות מקורות מימון.

חובבי קריפטו בעבר נהגו לכרות ביטקוין עם מחשב אחד בבית. כעת, חברות כרייה מנהלות סוללות של מחשבים רועשים וזללני חשמל לביצוע היעד הזה.

כשערך הביטקוין נסק בשנה שעברה, מכונות כריית ביטקוין היו סחורה לוהטת. הבהלה לרכוש מכונות כרייה הייתה דומה אז ל"קניית את חפירה באמצע הבהלה לזהב", אמר אנדי לונג, מנכ"ל חברת הכרייה White Rock Management.

מחירי מכונות הכרייה היעילות ביותר כיום עומדים על שליש ממה שעלו בדצמבר, על פי Luxor Technology Corp, חברת ניתוח נתונים על כריית ביטקוין.

לירידה התלולה היו השלכות חמורות במיוחד על הכורים שלוו כספים למימון רכישות הציוד בשנה שעברה. כשמחיר הביטקוין צנח, הכורים האלה נאלצו למכור חלק ממכשירי הכרייה והאחזקות בביטקוין כדי שלא יהיו בסכנה שייגמרו להם המזומנים. אבל יש מעט קונים למכשירים בשוק המשני, וזה גרם להורדה נוספת במחיר מכשירי הכרייה.

מחירי החשמל מזנקים

ישנם אנליסטים החוששים שעלולות להיות בעתיד עוד מכירות כפויות של ביטקוין, בייחוד כשכורים נאבקים גם במחירי האנרגיה המטפסים.

מחירי אנרגיה ממוצעים למשתמשים הגדולים ביותר בטקסס עלו ל־7.52 סנט לקילוואט/שעה ביוני, עלייה של 41% מאותו חודש אשתקד, על פי נתוני הממשלה. המקביל הגרמני היה כ־525 אירו למגהוואט שעה החודש, בערך אותו סכום בדולרים ועלייה של כמעט 140% מדצמבר האחרון. דו"ח של הבית הלבן מהשבוע שעבר הזהיר שכורי קריפטו עלולים להעמיד בסכמה את רשת החשמל בטקסס.

שני מתקנים בג'ורג'יה המשמשים את חברת כריית הקריפטו Compass Mining לאחרונה היו צריכים להיסגר אחרי שספקיות החשמל באזור העלו את המחירים ב־50%. Northern Data, חברת כרייה מפרנקפוקט, וחברות כריית ביטקוין אחרות אמרו שהן מפעילות מכשירי כרייה רק בשעות בהן הביקוש ברשת החשמל יורד.

חברות כרייה הנסחרות בבורסה היו צריכות להיפטר מבערך 240 אלף מטבעות במחירי סוף עונה במאי ויוני, על פי Arcane Research, אם כי מאז הלחץ הוקל.

מבחינת כורי אתר, מטבע הקריפטו השוני בגודלו, צפוי החורף להיות אפילו קודר יותר מהחורף של מקביליהם בביטקוין.

כיום, פלטפורמת הקריפטו אתריום משתמשת במודל הדומה לביטקוין, ונותנת את המטבע לכורים המהירים ביותר. עדכון תוכנה המוכר בכינוי "המיזוג" ישנה זאת. לאחר העדכון, המתוכנן להתרחש החודש, רשת אתריום כבר לא תהיה זקוקה לכורים או למכשירי הכרייה שלהם. כבר עתה, יש פחות כסף שניתן לעשות. כורי אתר עושים בממוצע 20 מיליון דולר בהכנסות כל יום, לעומת 50 מיליון ב־2021, על פי חברת מחקר הקריפטו CoinMetrics.

כורי אתר יוכלו להגר לפלטפורמות שעדיין זקוקות לכרייה, אם כי אלה אולי יהיו פחות רווחיות.

אם כורי אתר יחליטו להפסיק בכרייה לגמרי, עדיין יוכלו למכור את המכשירים שלהם לחברות למידת מכונה או גיימינג, כך אמר קייל ווטרס, אנליסט מחקר ב־CoinMetrics. הוא אמר שלרוב מכשירי כריית האתר מאפיינים המקלים על שינוי ייעודם.