הארכת ההסכם בין פייזר וסייטוריזן הישראלית: מימון של 110 מיליון דולר ב-5 שנים

סייטוריזן מרחיבה את ההסכם עם פייזר בתחום גילוי ופיתוח התרופות ותקבל השקעה של 20 מיליון דולר ומימון של פרויקטים משותפים בשווי של 110 מיליון דולר ב-5 שנים • החברה מפתחת מודלים ממוחשבים המסייעים בתכנון תרופות

פייזר מרחיבה את שיתוף-הפעולה עם סייטריזון הישראלית / צילום: Shutterstock, Small365
פייזר מרחיבה את שיתוף-הפעולה עם סייטריזון הישראלית / צילום: Shutterstock, Small365

חברת סייטוריזן הישראלית, אשר מפתחת מודלים ממוחשבים המסייעים בתכנון תרופות עבור תעשיית הפארמה, הודיעה על הרחבת שיתוף-הפעולה עם חברת פייזר. ענקית התרופות האמריקאית תשקיע 20 מיליון דולר בסייטוריזן, ותממן פרויקטים משותפים בהיקף של 110 מיליון דולר בחמש שנים.

שיתוף-הפעולה בין החברות החל ב-2019, ומאז סיפקה סייטוריזן לפייזר תובנות לגבי מחקר ופיתוח תרופות ל-20 מחלות. בין היתר, סייטוריזן הייתה שותפה לפרויקטים הקשורים בתחום הקורונה, אותו מובילה פייזר בגזרת החיסונים וגם התרופות. מנכ"ל סייטוריזן, דוד הראל, מספר לגלובס, כי פייזר נעזרה בתובנות של החברה כדי להחליט באיזו מחלה כדאי להתחיל ולבחון מוצר שנראה רלוונטי למספר מחלות על בסיס ניסויי החיות שלו. סייטוריזן ניבאה לאיזו מחלה המולקולה תהיה הכי רלוונטית בבני אדם.

סייטוריזן פיתחה מודל ממוחשב של פעילות מערכת החיסון האנושית במספר מחלות שונות, כאשר המידול הוא מרמת הקולטנים עליהם יכולות לפעול תרופות שונות, ועד רמת פעילות המערכת באופן הוליסטי יותר. סייטוריזון הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' שי שן אור מהטכניון, והתפתחה מאז משמעותית. צוות החברה מונה 80 עובדים נכון למועד כתיבת ההודעה, ובימים אלה מגייסת החברה עובדים נוספים. הסכומים שהשקיעה פייזר בחברה במסגרת הסכם זה, ישמשו את סייטוריזן לפתח מודלים של מחלות נוספות, שיפור הרזולוציה של המודלים הקיימים, ובדיקה של מגוון פתרונות טיפוליים.

החברה מתבססת על מידע גלוי, מידע שנרכש ממקורות שונים ומידע מן הלקוחות שלה. היא ממשיכה לבחור לפתח את המוצרים של חברות תרופות, ולמקד את הצוות שלה סביב הטכנולוגיה, לעומת האופציה לפתח גם מוצר משלה. כך, היא מקווה, תוכל להיות ממוקדת ויציבה יותר. "ישנן חברות בתחומים שונים אשר כל פעילותן היא לספק שירותים לחברות תרופות, למשל תרמו פישר", אומר הראלה. תרמו פישר נסחרת לפי שווי של 212 מיליארד דולר, בדומה לחברות הפארמה הגדולות. היא מספקת ציוד מעבדה לחברות תרופות, ובשנים האחרונות גם תוכנה.

הראל מסביר כי סייטוריזן נמצאת היום ביחסים עסקיים עם עשרות חברות, מתוכן כמה חברות פארמה מן המובילות בעולם. העסקאות מניבות לה "בין אלפי לכמה מיליוני דולרים לשנה". עד היום הושקעו בטכנולוגיה של החברה מספר עשרות מיליוני דולרים.