התחזקות הדולר מסמנת שצפויות עוד צרות לכלכלות העולם

העלייה מאיימת להחמיר האטה בצמיחה העולמית ולהגביר כאבי ראש הקשורים לאינפלציה לבנקים מרכזיים בעולם

מחאה על מחירי האנרגיה בבריטניה / צילום: Associated Press, Alastair Grant
מחאה על מחירי האנרגיה בבריטניה / צילום: Associated Press, Alastair Grant

הדולר האמריקאי חווה עלייה של פעם בדור, זינוק המאיים להחריף את ההאטה הכלכלית ולהגביר את כאב הראש מהאינפלציה של הבנקים המרכזיים במקומות שאינם ארה"ב. בגלל תפקידו של הדולר כמטבע העיקרי המשמש במסחר העולמי ובתחום הפיננסים, לתנודות שלו השפעות רוחביות. חוזק המטבע מורגש במשבר הדלק והמזון בסרי לנקה, באינפלציית שיא באירופה ובגירעון הסחר המתפוצץ של יפן.

● הדולר בשיא של חודשיים מול השקל: האם יש סיכוי שזה יתהפך ואיך זה משפיע על הצרכן הישראלי?
● אג"ח ממשלת ארה"ב מזנקות לשיא של 10 שנים. מה צופים המומחים להמשך
● "המיתון הוא המטרה, לא תופעת לוואי": תחזיות הכלכלנים לקראת החלטת הריבית

עליית הדולר השנה מונעת על ידי העלאות הריבית האגרסיביות של הפדרל ריזרב (הפד, הבנק המרכזי של ארה"ב), שעודדו משקיעים עולמיים למשוך כסף משווקים אחרים כדי להשקיע בנכסים אמריקאים המעניקים תשואות גבוהות יותר. נתוני האינפלציה שהתפרסמו בשבוע שעבר נותנים רוח גבית להעלאות ריבית נוספות מצד הפד, מה שיחזק עוד יותר את הדולר. האינפלציה בארה"ב לחודש אוגוסט עומדת על 8.3% (קצב שנתי). נתון נמוך מזה של יולי, אך גבוה מהתחזיות שציפו ל-8.1%.

יותר מכך, אינפלציית הליבה, כלומר המדד בניכוי מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, המשיך לעלות גם באוגוסט, ויותר מהצפוי. הוא עומד כבר על 6.3% בחישוב שנתי.

יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko
 יו''ר הפד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

המשקיעים צופים מקרוב השבוע בתוצאות פגישת המדיניות של הפד והעלאת הריבית שם כדי להוציא רמזים לגבי המגמה של הדולר בהמשך. ככל שהמלחמה של הפד באינפלציה תהיה אגרסיבית יותר, ותכלול העלאות ריבית חדות יותר, כוחו של הדולר מול מטבעות העולם יעלה.

התחזיות הכלכליות הגרועות לשאר העולם גם הן מחזקות את המטבע הירוק. אירופה נמצאת בקו החזית של מלחמה כלכלית עם רוסיה, סין ניצבת מול ההאטה הגדולה ביותר שלה מזה שנים, כולל דעיכה בתחום הנדל"ן שפרח במשך עשורים רבים במדינה.

בסימן שאינו מבשר טובות, ניסיונות של קובעי מדיניות בסין, יפן ואירופה להגן על המטבעות שלהם נכשלים ברובם אל מול העלייה המתמשכת של הדולר.

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה. גירעון הסחר העמיק לרמות שיא / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama
 ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה. גירעון הסחר העמיק לרמות שיא / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama

בשבוע שעבר, הדולר חצה רף חשוב מול היואן, המטבע הסיני, כשדולר אחד קנה יותר מ-7 יואן בפעם הראשונה מאז 2020. פקידים יפניים, שבעבר עמדו בצד בזמן שהין הפסיד חמישית מערכו השנה, החלו להתלונן באופן פומבי שהשווקים הולכים רחוק מדי.

איך התחזקות הדולר משפיעה על הצרכן הישראלי?

בדומה למטבעות אחרים, גם השקל הישראלי נחלש כתוצאה מהתחזקות הדולר שזינק בעיקר בשל העלאות הריבית החדות בארה"ב. עם זאת, בעוד מטבעות של מדינות מתפתחות רבות צנחו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, הדולר הוסיף לעצמו 10% מתחילת השנה אל מול השקל. עם זאת, בסיכום העשור האחרון השקל הינו עדיין המטבע היחידי שהתחזק מול הדולר בעולם.

לא רק התחזקות הדולר פוגעת בשקל
מעבר להתחזקות המטבע האמריקאי בכל העולם שהשפיעה כאמור גם על השקל, ההיחלשות של המטבע המקומי נובעת גם מהירידות בשוקי המניות. זאת בשל החשיפה הגבוהה של הגופים המוסדיים הישראליים להשקעות בחו"ל. כשהשווקים עולים גם החשיפה למט"ח עולה וכשמוסדיים לא רוצים להגדיל חשיפה הם מוכרים מט"ח, וכך גם להיפך - כאשר השווקים יורדים והגופים צריכים להגדיל ביטחונות (חלק מהחשיפה היא באמצעות חוזים עתידיים), לכן הם רוכשים דולרים וכך גורמים לעליית שער הדולר אל מול השקל.

 
  

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר מדוע השקל נפגע פחות ביחס למטבעות אחרים. "בניגוד לשווקים המתעוררים, יש לחצים בסיסיים לייסוף השקל כמו עודף משמעותי בחשבון השוטף (היקף הכספים שנכנס לישראל גבוה משמעותית מהיקף יציאת הכספים, בין היתר בשל גידול חד בייצוא שירותים כמו הייטק) והשקעות ישירות בהיקפים גבוהים מאוד של משקיעים זרים בישראל. בנוסף, בנק ישראל לא צפוי לחזור לרכוש מט"ח כל כך מהר ולהחליש את השקל, אז כשהמצב בשווקים ישתנה בטווח הארוך נראה שוב התחזקות של השקל", אומר שפריר.

לא רק הדלק: הדרך לכיס של הישראלים
את השפעת התחזקות הדולר מרגישים הצרכנים הישראליים בכיס. "יש לכך השפעה אינפלציונית גם בישראל כי יש דברים טכניים שצמודים לדולר כמו למשל מחירי טיסות לחו"ל. גם מחירי הדלקים שנקבעים בכל סוף חודש מושפעים. השפעה נוספת על הציבור היא אם חברה קונה מלאי גדול בשערי דולר-שקל או אירו-שקל גבוהים, וזה מתגלגל לצרכנים. כך שהעלייה של הדולר השפיעה גם על הישראלים והעלתה קצת את האינפלציה. יחד עם זה, כנגד המטבעות האחרים, השקל כמעט ולא נחלש מתחילת השנה, בנוסף, חשוב לציין שבניגוד לשווקים מתפתחים לישראל אין הרבה חובות דולריים, כך שההתחזקות הניכרת של הדולר בעולם לא מעיבה על מצבה הפיסקאלי של ישראל".

כוחו של הדולר מול שותפות הסחר הגדולות

מדד הדולר ICE, המודד את המטבע האמריקאי כנגד סל של שותפות המסחר הגדולות ביותר של ארה"ב, עלה ביותר מ-14% ב-2022, ונמצא בדרך לשנה הטובה ביותר שלו מאז השקת המדד ב-1985. האירו, הין היפני והלירה שטרלינג ירדו לשפלים של כמה עשרות שנים כנגד הדולר. מטבעות של שווקים מתפתחים קיבלו מכה: הלירה המצרית ירדה ב-18%, הפורינט ההונגרי ירד ב-20% והראנד של דרום אפריקה ירד ב-9.4%.

מבחינת ארה"ב, דולר חזק יותר משמעו הוזלה של היבוא העוזרת להכיל את האינפלציה, ושיא בכוח הקנייה היחסי של אמריקאים. אבל שאר העולם נאנק תחת עלייתו של הדולר.

מחאה בסרי לנקה נגד מדיניות הממשלה מול המשבר הכלכלי / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena
 מחאה בסרי לנקה נגד מדיניות הממשלה מול המשבר הכלכלי / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena

רגהורם רג'אן, מרצה לפיננסים באוניברסיטת שיקגו, שהיה נגיד הבנק המרכזי של הודו בעשור האחרון, התלונן באופן פומבי על האופן בו מדיניות הפד והדולר החזק פוגעים בשאר העולם. "אנחנו הולכים להיות במשטר של ריביות גבוהות לתקופה מסוימת. השבריריות תיבנה בהדרגה".

ביום חמישי, הבנק העולמי הזהיר שהכלכלה העולמית הולכת לעבר מיתון ו"שרשרת של משברים פיננסיים בשווקים מתפתחים וכלכלות מתפתחות שיעשו להם נזק מתמשך".

ההודעה הזו מוסיפה לחששות שלחצים פיננסיים מתרחבים בשווקים המתפתחים גם מעבר לחוליות החלשות המוכרות כמו סרי לנקה ופקיסטן. שתי המדינות האחרונות כבר הגישו בקשות לסיוע מקרן המטבע הבינלאומית. סרביה הפכה למדינה האחרונה שפתחה בשיחות עם קרן המטבע בשבוע שעבר.

"מדינות רבות לא היו בסבב של ריביות הרבה יותר גבוהות מאז שנות ה-90'. יש חוב גדול בחוץ שתפח בגלל ההלוואות בזמן המגיפה", אמר רג'אן. הוא הוסיף כי הלחץ בשווקים מתפתחים יגדל וצפה: "לא יוכלו להכיל את זה".

מחאת יוקר המחיה בבריטניה ''don't pay. uk'' / צילום: Reuters, IPA ,SOPA Images
 מחאת יוקר המחיה בבריטניה ''don't pay. uk'' / צילום: Reuters, IPA ,SOPA Images

דולר חזק יותר מייקר את החובות הדולריים שלקחו ממשלות של כלכלות מתפתחות וחברות. לפי המכון הפיננסי הבינלאומי, המכסה 32 מדינות, הממשלות הללו צריכות להחזיר עד סוף השנה 83 מיליארד דולר.

"אתה צריך להסתכל על זה דרך עדשה תקציבית", אמר דניאל מונבר, כלכלן במועצת האו"ם על מסחר ופיתוח. "אתה נכנס ל-2022 ופתאום המטבע שלך יורד ב-30%. אתה כנראה תהיה חייב לקצץ הוצאות על בריאות, על חינוך כדי לשלם את החזרי החוב בזמן".

עליית המטבע האמריקאי הגבירה את הכאב למדינות קטנות יותר בגלל שהיא הפכה יבוא של מוצרי מזון חיוניים שמחיריהם נקובים בדולרים ליקרים יותר. רבים נגסו בעתודות הדולרים והמטבעות הזרים האחרים שלהם כדי לעזור לממן יבוא ולייצב את המטבעות. ובזמן שמחירי סחורות ירדו מהשיאים של החודשים האחרונים, זה לא עזר להקל בלחץ על מדינות מתפתחות.

"אם ערך הדולר ימשיך לעלות, זה יהיה הקש שישבור את גב הגמל", אמר גבריאל סטרן, מנהל מחקר שווקים מתפתחים באוקספורד אקונומיקס. "כבר עכשיו יש שווקים מסוימים שנמצאים על סף המשבר, והדבר האחרון שהם צריכים זה דולר חזק".

בנקים מרכזיים של מדינות מתפתחות נקטו צעדים דרסטיים כדי לבלום את הירידה בערך המטבעות ואגרות החוב שלהם. ארגנטינה העלתה את הריבית ביום חמישי ל-75% בעת שהיא מנסה לבלום אינפלציה מסתחררת ולהגן על הפסו, שאיבד כמעט 30% מול הדולר השנה. גם גאנה הפתיעה משקיעים בחודש שעבר כשהעלתה ריביות ב-22% - אבל המטבע שלה ממשיך לצנוח.

 

אירופה חסרת אונים מול הדולר המתחזק

לא רק כלכלות מתפתחות מתקשות להתמודד עם היחלשות המטבעות שלהן. באירופה, חולשת האירו, עקב המלחמה באוקראינה ועליית מחירי האנרגיה בעקבותיה מתדלקת את השיא ההיסטורי באינפלציה ביבשת.

בפגישת הבנק המרכזי של אירופה ב-8 בספטמבר, הנשיאה כריסטין לגארד הביעה חששות לגבי הירידה של האירו ב-12% השנה, ואמרה שהיא "מתווספת ללחצים האינפלציוניים המצטברים". הבנק מאותת על מדיניות אגרסיבית יותר, וכעת צופים משקיעים שהריבית תעלה ל-2.5%. אבל זה לא עשה הרבה לעזור לערך המטבע.

מפגין איטלקי שורף את חשבון החשמל בצל עליית המחירים / צילום: Reuters, IPA
 מפגין איטלקי שורף את חשבון החשמל בצל עליית המחירים / צילום: Reuters, IPA

"הבנק המרכזי של אירופה חסר אונים אל מול התחזקות הדולר", אמר פרדריק דוקרוזה. מנהל מחקר מאקרו כלכלי ב-Pictet Wealth Management. "בין אם הבנק של אירופה יהפוך ליותר ניצי, בין אם יהיה שיפור כלשהו בתחזית הכלכלית, מה שלא יקרה, זה לרוב מתאפס על ידי התחזקות נוספת של הדולר".

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן הכירה בכך שהעלייה בערך הדולר עלולה להציב אתגרים לכלכלות מתפתחות, בייחוד אלה שיש להן חוב גדול הנקוב בדולרים. אבל היא אמרה ביולי שהיא לא חוששת מ"Feedback loop", מעגל של האטה כלכלית גלובלית שמונע מהעלאות ריבית חדות בכל העולם.

חוזק הדולר הדהד בבורסות ופוגע ברווחים של חברות אמריקאיות במדינות אחרות, וכן מגביל השקעות הקשורות לסחורות כמו זהב או נפט. "הדולר החזק יצר תנועת נגד כמעט לגבי כל סוגי הנכסים", אמר ראס קסטריץ', מענקית ההשקעות בלקרוק. "זה עוד אספקט של התנאים הפיננסיים הקשים יותר וזה משפיע על הכל".

הסיכוי שהעולם יפעל כדי להחליש את המטבע

משקיעים וכלכלנים מגבירים את הצפי לפעולה עולמית שתכוון להחליש את הדולר, אם כי הם מזהירים שהסיכויים לצעד כזה נמוכים. ב-1985, ארה"ב, צרפת, מערב גרמניה, בריטניה ויפן פעלו בשיתוף פעולה, המוכר כהסכם פלאזה, להוריד את ערך הדולר במסגרת החשש שהוא מכביד על הכלכלה העולמית.

הבנק המרכזי של סין ניסה לחזק את היואן על ידי שחרור עוד נזילות בדולרים לשוק. הוא הוריד את כמות העתודות שבנקים חייבים להחזיק כנגד פיקדונות במטבעות זרים ובאופן עקבי קבע את השער היומי - בנצ'מרק של המטבע - גבוה יותר מציפיות השוק.

"הרגישות המוגברת של רגולטורים סינים לירידה בערך היואן אולי נובעת מחששותיהם שיואן חלש עלול להעמיק את הפגיעה באמון הצרכנים", אמר טומי שי, מנהל מחקר של ואסטרטגיה של סין רבתי בבנק OCBC. "ירידה בערך היואן יכולה לגרום מעגל קסמים רע".

ביפן, קובעי המדיניות חוששים שירידת הין לשפל של 24 שנה מול הדולר פוגעת בעסקים. נגיד הבנק של יפן, הרוהיקו קורודה, אמר החודש שהירידה התלולה בערך הין "כנראה תהפוך את האסטרטגיה העסקית של חברות לבלתי יציבה".

חולשת הין עזרה להביא את יפן לגירעון המסחר הגדול ביותר בחודש אחד, שנרשם באוגוסט - 2.82 מיליארד ין, המקבילים לכ-20 מיליארד דולר - כשערך היבוא עלה ב-50% בגלל העלייה במחירי האנרגיה וירידת ערך המטבע. ראש הממשלה פומיו קישידה אמר ביום רביעי שיפן צריכה למצוא דרכים למנף את ההשפעות החיוביות של ירידת ערך הין. אחד הפתרונות: להזמין למדינה יותר תיירים. 

ג'ולי אמברה וורלן השתתפה בהכנת הכתבה.