העומס פחת, זמני ההגעה השתפרו: 58% מהקווים הגיעו בזמן באוגוסט

רוב האוטובוסים הגיעו במועד המתוכנן לתחנת האמצע או איחרו בעד 5 דקות, כך עולה ממדד גלובס ו־Moovit • מדובר בשיפור ביחס לחודשים קודמים, הנובע מהפחתת העומס בכבישים בקיץ • אולם, זמני ההגעה ליעד הסופי היו פחות מדויקים: שני שליש מהקווים לא הגיעו בזמן לתחנה

מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי
מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי

מי שנהג בחודש אוגוסט האחרון בוודאי שם לב לעומס בכבישי ישראל, כיאה לחודשי הקיץ. ועדיין, הם היו פנויים הרבה יותר מבשגרה - עובדה שסייעה לאוטובוסים להגיע לתחנות בזמנים סבירים: 59% מהאוטובוסים הגיעו במועד המתוכנן או הקדימו בעד 5 דקות.

מה זה מדד התחבורה הציבורית

איך הישראלים ינטשו את הרכב הפרטי אם האוטובוס תמיד מאחר? אחד הפרמטרים המרכזיים בבחירה בתחבורה ציבורית, היא האמינות שלה. מדד גלובס ומוביט יבחן בכל חודש 828 מסלולי נסיעה ב־47 רשויות ויבדוק עד כמה ניתן לסמוך על התחבורה הציבורית בישראל. 

מדד גלובס ו-Moovit מתפרסם מדי חודש וחושף את אמינות התחבורה הציבורית בישראל. בחודש החולף, נבחנו 828 מסלולי נסיעה של 520 קווי אוטובוס עירוניים ב-47 רשויות, בין הימים א’-ה’ ובשעות 09:00-07:00. במסגרת המדד, נבדקו הקווים בזמן הגעתם לתחנה האמצעית ולתחנה האחרונה במסלול לעומת לוחות הזמנים של משרד התחבורה, במטרה לשקף בצורה הטובה ביותר את הפערים והשפעתם על הנוסעים.

התוצאה הטובה ביותר מאז החלה המדידה

40% מהאוטובוסים שנבדקו הגיעו לתחנה האמצעית בזמן המדויק ו־18% הקדימו לתחנה עד 5 דקות, כך ש־58% מהקווים הגיעו לתחנה בסטיה של 5 דקות ממנו. מדובר בתוצאה החודשית הטובה ביותר מאז החלה הבדיקה בתחילת השנה.

לשם השוואה, בחודש יולי, 52% מהאוטובוסים הגיעו בזמן סביר. זאת, לעומת 49% ביוני ו־47% במאי. נציין כי בחול המועד פסח הושגו התוצאות הטובות ביותר, אז 69% מהאוטובוסים הגיעו בטווח זמנים זה, אך מדובר בתקופה קצרה של שבוע ולא במדידה חודשית מלאה.

 
  

החודש, 20% מהאוטובוסים איחרו לתחנה האמצעית בין 5 ל־10 דקות, וכל אוטובוס עשירי איחר ב־10-20 דקות. פחות מאחוז אחד מהאוטובוסים איחרו ב־20 דקות.

יחד עם זאת, שיעור האיחורים פחת בהשוואה לחודשים קודמים שנמדדו, כש־30% מהאוטובוסים איחרו באופן משמעותי, לעומת 38% איחורים בחודש יולי (1% מהם מעל 20 דקות), 44% בחודש יוני (2% מהם מעל 20 דקות) ו־45% בחודש מאי (4% מהם מעל 20 דקות).

בנוסף, 12% מהאוטובוסים הקדימו בחודש אוגוסט באופן משמעותי לתחנה. מדובר במצב בעייתי בפני עצמו, משום שהקדמה משמעותית של לוחות הזמנים עלולה לגרור פספוס של האוטובוס.

פערים משמעותיים בזמני ההגעה ליעד הסופי

במסגרת המדד החודשי, נבדקו גם זמני ההגעה לתחנה הסופית של קווי האוטובוס. פעמים רבות חלקו האחרון של הקו מחבר בין יעדי הנוסעים או משמש אותם להחלפת אוטובוסים - שם הנתונים עגומים הרבה יותר. כמעט רבע מהאוטובוסים (24%) הקדימו באופן משמעותי לתחנה, 6% איחרו יותר מ־20 דקות ו־33% איחרו באופן משמעותי.

כך, בעוד שמשרד התחבורה מפרסם זמני הגעה מתוכננים לתחנות, המציאות בשטח שונה בתכלית, ולנהגי האוטובוסים קשה מאוד לעמוד בזמנים אלו.

בין הסיבות ניתן למנות את המחסור בנהגים שמקשה על עמידה בלוחות הזמנים ובתנאי המכרז של משרד התחבורה, והעובדה שמשרד התחבורה לא מתמרץ את החברות לעמוד בזמני ההגעה, או לכל הפחות לא קונס אותן כשהקווים מאחרים מידי יום. זאת, בנוסף למחסור האדיר בתשתיות תחבורה ציבורית ובעיקר בנתיבי העדפה לאוטובוסים.

פערים שנרשמים בכל יום בזמני ההגעה

הבעיה בתחבורה הציבורית היא לא רק באיחורים ובהקדמות, אלא בשונות בזמן הגעת האוטובוסים כה גבוהה, עד שבין ימים שונים אין הרבה דמיון בזמני הגעת האוטובוסים לתחנה. עובדה זו מקשה על ההסתמכות עליהם או תכנון נסיעות מראש.

אתגרים אלו משפיעים לא רק על אוטובוסים שפועלים בתדירות נמוכה שנמדדת במדד, אלא גם על הנסיעות התדירות יותר שבהן אוטובוס יוצא בכל כמה דקות - אז המרווח בין האוטובוסים לא קבוע ונוסע יכול לפגוש בתחנה לאחר המתנה ארוכה מאוד שני אוטובוסים שמגיעים יחד, או כלל לא. 

אפילו באוגוסט: 70 דקות נסיעה מאשדוד לת"א

הקו נוסע מהתחנה המרכזית באשדוד ועד לתחנת רכבת סבידור מרכז. במשך 13 תחנות באשדוד ועד לתחנת צומת נווה הרצוג הסמוכה למחלף אשדוד, זמן ההגעה החציוני בחודש אוגוסט, הריק יחסית, נשמר והנסיעה עד ליציאה מהעיר ארכה כ-25 דקות.

מצומת נווה הרצוג ועד לתחנת רכבת השלום חולפות לא פחות מ-40 דקות לעומת 22 דקות מתוכננות, והנסיעה מסתיימת לאחר 70 דקות לעומת 50 דקות מתוכננות. בגלל הדרך הארוכה בין התחנות - ממחלף אשדוד ועד לרכבת השלום - לא ניתן להסיק עד כמה סייע נתיב ההעדפה שנפתח באיילון, אבל ברור שהוא לא מספיק.

 
  

במשרד התחבורה תכננו להכשיר נתיב כזה גם בכביש 4 כדי לסייע לאוטובוסים מדרום לנסוע מהר יותר, אך התכנית עדיין לא יושמה.

הקו נוסע מהתחנה המרכזית באשדוד ועד לתחנת רכבת סובידור. במשך 13 תחנות באשדוד ועד לתחנת צומת נווה הרצוג הסמוכה למחלף אשדוד, זמן ההגעה החציוני בחודש אוגוסט, הריק יחסית, נשמר והנסיעה עד ליציאה מהעיר ארכה כ־25 דקות.

מצומת נווה הרצוג ועד לתחנת רכבת השלום חולפות לא פחות מ־40 דקות לעומת 22 דקות מתוכננות, והנסיעה מסתיימת לאחר 70 דקות לעומת 50 דקות מתוכננות. בגלל הדרך הארוכה בין התחנות - ממחלף אשדוד ועד לרכבת השלום - לא ניתן להסיק עד כמה סייע נתיב ההעדפה שנפתח באיילון, אבל ברור שהוא לא מספיק.

במשרד התחבורה תכננו להכשיר נתיב כזה גם בכביש 4 כדי לסייע לאוטובוסים מדרום לנסוע מהר יותר, אך התכנית עדיין לא יושמה.