סוחר זהב יורשע בעבירות מס 30 שנה לאחר שברח מהארץ לברזיל

30 שנה לאחר שהואשם בעבירות מס וברח מהארץ, חזר סוחר הזהב והתכשיטים דוד וולקן בן ה-76 לישראל, והוא ירצה 9 חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך מיליון שקל • בין 1988 ל-1992 ביצעה אחת החברות בבעלות וולקן עסקאות במיליוני שקלים ולא הוציאה חשבוניות מס וקבלות • אשתו של וולקן, שהואשמה יחד עמו, חזרה לארץ לפני עשור

בית משפט / צילום: Shutterstock
בית משפט / צילום: Shutterstock

30 שנה לאחר שהואשם בעבירות מס וברח מהארץ, חזר סוחר הזהב והתכשיטים דוד וולקן לישראל, הודה והורשע בעבירות מס. וולקן ופרקליטות מיסוי וכלכלה הגיעו להסכמה כי וולקן בן ה-76 ירצה 9 חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך מיליון שקל לקופת המדינה. גזר הדין יינתן ב-7 בנובמבר.

מסתבר כי לא רק היהלומן לב לבייב ניצל את עונת הסליחות כדי לחזור לארץ ולהגיע להסדר עם הפרקליטות לסיום התיק הפלילי נגדו. בשבועות האחרונים שב לישראל גם וולקן, שהתגורר בברזיל בעשורים האחרונים, והגיע להסדר עם המדינה כאמור.

הסיפור של וולקן הסעיר את המדינה בראשית שנות ה-90, אז היה וולקן איש עסקים ידוע בתחום הסחר בזהב והתכשיטים ובעליהן של שלוש חברות בתחום. ב-1993 הואשם וולקן, יחד עם אשתו שהייתה מנהלת בחברות המשפחתיות, בעבירות מס, והוצאו נגדם צווי עיכוב יציאה מהארץ. ואולם באוקטובר 1994, כשהחלה שמיעת עדי התביעה, עזבו דוד ואשתו את הארץ, לא התייצבו לדיוני ההוכחות, וההליכים נגדם הותלו. בהמשך התברר כי הם התמקמו בברזיל - מדינה שאין לה הסכמי הסגרה עם ישראל.

לאחר 19 שנים, ב-2012, חזרה אשתו של וולקן לישראל והגיעה להסדר עם הפרקליטות, לפיו תורשע בעבירות מס כמי שניהלה את החברות שהיו בבעלות בעלה. וולקן, לעומת זאת, נשאר בברזיל.

כעת, כעשור מאוחר יותר, החליט גם וולקן לחזור לארץ. בדיון הטיעונים לעונש שלו עלה כי וולקן ניהל דיונים מול הפרקליטות בשנים האחרונות, באמצעות עו"ד עופר ברטל, כדי לשוב לישראל, וזאת בין היתר על רקע פרוץ מגפת הקורונה והרצון לחזור למשפחתו.

מכתב האישום שהוגש במסגרת הסדר הטיעון בו הודה עולה כי וולקן היה הבעלים של שלוש חברות פרטיות שעסקו בייצור ובמסחר של זהב ותכשיטים בשם ד.א.ר תעשיות (1977) בע"מ, דומכס מוצרי תעשייה בע"מ ודומכס בע"מ.

בתקופה שבין 1988 ועד 1992 ביצעה חברת דומכס עסקאות במיליוני שקלים, חלקן הגדול במזומן. על-פי האישום, בהוראת וולקן החברה לא הוציאה חשבוניות מס וקבלות בגין עסקאות המכירה ולא רשמה אותן בספרי הנהלת החשבונות, וזאת במטרה להתחמק מתשלום מס.

בדיון הטיעונים לעונש ציינה עו"ד דנה אוסמו פורת מפרקליטות מיסוי וכלכלה כי וולקן שילם 12 מיליון שקל לרשויות המס בגין העלמות המס, ללא קשר לקנס עליו הוסכם כחלק מהסדר הטיעון; וכי מפאת גילו המבוגר המדינה לא מבקשת  מאסר בפועל.

ההסכמות לעניין העונש טעונות אישור של בית המשפט.