מדגמי בחירות באיטליה: מפלגות הימין ניצחו ויקימו את הממשלה הבאה

לפי המדגמים, מפלגת "אחיי איטליה" בהובלת ג'ורג'ה מלוני קיבלה 22.5%-26.5% מהקולות, ה"לגה" בהובלת מתיאו סלביני זכתה ב-8.5%-12.5% ו"פורצה איטליה"  בראשות סילביו ברלוסקוני קיבלה 5%-9% מהקולות

ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת מפלגת ''אחיי איטליה'', שצפויה להיבחר לראשות ממשלת איטליה / צילום: Reuters, Nicolò Campo
ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת מפלגת ''אחיי איטליה'', שצפויה להיבחר לראשות ממשלת איטליה / צילום: Reuters, Nicolò Campo

לפי מדגמים שפורסמו הלילה באיטליה, מפלגות הימין והימין הקיצוני ניצחו, כצפוי, ויקימו את הממשלה הבאה במדינה.

לפי המדגמים, מפלגת "אחיי איטליה" בהובלת ג'ורג'ה מלוני קיבלה 22.5%-26.5% מהקולות, ה"לגה" בהובלת מתיאו סלביני זכתה ב-8.5%-12.5% ו"פורצה איטליה"  בראשות סילביו ברלוסקוני קיבלה 5%-9% מהקולות. "המפלגה הדמוקרטית" מהצד השמאלי של המפה, זכתה ב-17%-21% מהקולות.

שתיים מתוך שלוש המפלגות שצפויות להקים את הממשלה הבאה - "אחיי איטליה" וה"לגה" - קראו בעבר לאיטליה לפרוש מגוש האירו, לפרק את האיחוד האירופי ולגרש מבקשי מקלט. הראשונה ביניהן היא גלגול פוליטי של מפלגה פוסט-פשיסטית ומי שעומדת בראשה, ג'ורג'ה מלוני (45), נמצאת כאמור בדרך הבטוחה להפוך לראשת הממשלה הראשונה בתולדות איטליה. 

באירופה נאבקו בשבועות האחרונים להבין מה יהיה הקו הכלכלי והפוליטי של הממשלה החדשה שצפויה להוביל את איטליה כעת: קואליציה משולשת של מפלגת "אחיי איטליה" בהובלת מלוני, ה"לגה" בהובלת מתיאו סלביני ו"פורצה איטליה" של ברלוסקוני, באמצע העשור התשיעי לחייו. 

מלוני, שנראה כי הצליחה לפצח בעבור הימין הקיצוני האירופי את המתכון לאהדת הציבור בימים אלה של מחירים עולים וחוסר-יציבות כלכלי, נמנעה מלספק תשובות ישירות, אולם שרטטה מסלול התנגשות עם האיחוד האירופי. נקודות החיכוך העיקריות: התקציב האיטלקי, שיעור הגירעון המותר, חוקי ההגירה ורפורמות כלכליות שהוביל ראש הממשלה המכהן מריו דראגי, שעשויות להיגנז כעת. "הם קצת מודאגים שם באירופה", אמרה מלוני בחיוך בעצרת בחירות שהתקיימה במילאנו לאחרונה, "זה משום שהכיף נגמר. איטליה תתחיל מעתה להגן על האינטרסים הלאומיים שלה, כמו שמדינות אחרות עושות". 

האיטלקים נמצאים באופן קבוע בתחתית דירוג התושבים המרוצים מהאיחוד האירופי. רבים עדיין חשים כי ההצטרפות לאירו היתה טעות, וכי חייהם הורעו והתייקרו בשל כך. כעת, כאשר האינפלציה במדינה טיפסה ל-8.4% באוגוסט, כאשר התעשייה התלויה בגז רוסי מאיימת לקרוס ומסעדות סוגרות שערים בגלל עלויות האנרגיה, הם דרשו שינוי כיוון.