לקראת גל העלייה מרוסיה: הממשלה תאשר תוכנית קליטה "ללא תנאים"

שרי האוצר והקליטה ליברמן ותמנו שטה יגישו תוכנית קליטה בהיקף של 90 מיליון שקל לאישור הממשלה, לפיה כל המהגרים לישראל מרוסיה יקבלו את כלל הזכויות המגיעות לעולים חדשים באופן זמני, כולל סל קליטה ודמי קיום, עד לבירור זכאותם לחוק השבות • הצפי לעולים עומד על כ-4,500 יהודים שיגיעו בכל חודש ב-3 החודשים הקרובים

צעירים רוסים חוצים את הגבול לגיאורגיה כדי להתחמק מגיוס החובה שהוטל במדינה / צילום: Associated Press, AP Photo
צעירים רוסים חוצים את הגבול לגיאורגיה כדי להתחמק מגיוס החובה שהוטל במדינה / צילום: Associated Press, AP Photo

על רקע הצפי להגברת העלייה מרוסיה בחודשים הקרובים, יביאו ביום ראשון שר האוצר ליברמן ושרת העלייה והקליטה תמנו שטה תוכנית לקליטת עלייה בהיקף של 90 מיליון שקל. הפעם ברקע ללא איומים בקיצוצים רוחביים ועל ידי מקור תקציבי פנוי שנמצא לטובת המימוש. בשבוע שעבר נערכה ישיבת הערכת מצב במשרד העלייה והקליטה וגורמים נוספים שבה עלתה הכוננות להגברת עלייה מרוסיה על רקע המלחמה באוקראינה ופקודת הגיוס במדינה. על פי ההערכות שנשמעו באותה ישיבה יעלו לישראל כ-4,500 יהודים וזכאי חוק שבות בכל חודש בשלושת החודשים הקרובים. 

פוטין הכריז על גיוס, ו"מראית העין" של השגרה ברוסיה נשברה | פרשנות
"המערב רוצה להרוס אותנו": פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה

בישיבה שהתקיימה בהשתתפות גורמים ממשרד האוצר, העלייה והקליטה, סוכנות יהודית ומשרד החוץ הוצגה תמונת מצב של גידול מאסיבי של עשרות אחוזים ביהודים שיש להם אשרות עלייה ורוצים להגיע לישראל וכאלה שרוצים להוציא אשרות. מול המגמה הזו, חסמי עלייה משמעותיים שישראל תידרש להתגבר עליהם באמצעים יצירתיים: בין היתר מחירי הטיסות שהאמירו וסלוטים מוגבלים לטיסות אל על. בממשלה בוחנים את האפשרות להגדיל את המטוסים בהיעדר אפשרות להוסיף טיסות או להביא את העולים החדשים ארצה דרך מדינה שלישית כמו אזרבייג'ן או גיאורגיה אליהן נמשכות הטיסות הסדירות.

ביום ראשון כאמור תאשר הממשלה את התוכנית התקציבית וכן יתכנס קבינט העלייה והקליטה לקבלת החלטות נוספות. לפי ההצעה שמביאים השרים לישיבת הממשלה הקרובה - עד לבירור זכאותם לעלייה מתוקף חוק השבות, אותם "עולים" יקבלו באופן זמני את כלל הזכויות להם זכאים העולים לרבות סל קליטה ודמי קיום, זאת על בסיס ניסיון גלי העלייה הקודמים במהלכם הוכח שרוב מוחלט (מעל 90%) אכן התבררו כזכאים.

בנוסף התוכנית צפויה לתת מענה הוליסטי במגוון תחומים ובהם פתרונות דיור, שילוב בתעסוקה, בריאות, חינוך ועוד. משרד האוצר יעמיד לצורך התוכנית 90 מיליון באופן מידי, יעקוב אחר ההתפתחויות ויקצה משאבים נוספים בהתאם לצורך. שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה אמרה הערב כי "מדינת ישראל מהווה בית בטוח ומוגן עבור כל יהודי העולם וכך גם ליהודי רוסיה. אנו נוודא כי כלל העולים מרוסיה אשר עולים בנסיבות מורכבות יקבלו את המעטפת ההוליסטית והראויה להשתלבות מיטבית בחברה הישראלית".

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר "מדינת ישראל עושה כל מאמץ על מנת להביא ארצה כמה שיותר עולים. משרד האוצר בראשותי לא יחסוך שום משאב בכדי לאפשר את עלייתם לישראל של כל האנשים הזכאים שרוצים בכך ותשקיע בהליך קליטה איכותי ויעיל. העלייה היא נכס אסטרטגי של המדינה ומנוף צמיחה אדיר ואנחנו מחוייבים לעודד אותה ולהשקיע בה".