ההתרסקות בבי־קיור נמשכת: סמנכ"ל הכספים ושני דירקטורים חיצוניים עוזבים את החברה

דורון תורג'מן ותמר כהן-גורמן כתבו ליו"ר הדירקטוריון: "הצענו לפעול באופן מיידי לקבלת עזרה חיצונית, אבל מהלכים קריטיים טרם בוצעו, או שבוצעו באיחור רב"

בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

סיפור ההתרופפות של חברת אריקה בי־קיור נמשך. החברה שפיתחה את מכשיר הטיפול בכאב בי־קיור לייזר, סובלת בחודשים האחרונים מירידה חדה הן בהכנסות והן במחיר המניה. בסוף השבוע הודיעה על התפטרות של שני דירקטורים חיצוניים, אשר כתבו כי כבר אינם מרגישים שיכולים לתרום חברה. הבוקר נסחרה החברה לפי שווי של 27 מיליון שקל, אחרי ירידה של 97% במחיר המניה מתחילת השנה. 

עלייתו ונפילתו של בי-קיור לייזר: המוצר שאמור להקל על כאבים גורם סבל למשקיעים במניה | ניתוח
הקריסה של בי-קיור לייזר נמשכת: חותכת את התחזית ל-2022 ומנסה להתייעל
אחרי שהמניה נחתכה ב-70%: המנהלים הבכירים בבי-קיור לייזר נוטשים 
מי ירפא את כאב המשקיעים? בי-קיור לייזר ממשיכה לשקוע לאחר שמכרה מניות לציבור 

הדירקטורים החיצונייים דורון תורג'מן ותמר כהן-גורמן, כתבו ליו"ר הדירקטוריון מיקי שלוסל, שהוא גם בעל השליטה בחברה: "כידוע לך היטב, אנחנו מתריעים מזה מספר חודשים על כשלים שהתגלו בממשל התאגידי בחברה ומביעים את חששותינו ביחס למצבה העסקי והפיננסי של החברה ויציבותה". הדירקטורים מציינים כי דחקו בחברה בתקופה זו לייעל את אופן העבודה, בין היתר על ידי אימוץ נהלים שונים, הגברת הבקרות והדיווחים של החברה ושינויים נוספים הקשורים בניהול החברה.

הם מציינים כי נדרשו מאמצים לקבלת הנתונים המלאים הנוגעים לעסקיה של החברה ומצבה הפיננסי. כשקיבלו את התמונה המלאה, לפני כחודש, הציעו לפעול באופן מיידי לקבלת עזרה חיצונית, למשל מחברת ייעוץ כלכלי או יו"ר פעיל מתמחה בייצוב חברות.

"לצערנו, מאמצינו אלה נשאו פירות חלקיים בלבד, ומהלכים שבעינינו הם קריטיים ודחופים טרם בוצעו, או שבוצעו באיחור רב". לכן, הם אומרים, אין להם ברירה אלא לעזוב את החברה.

התפטרות הדירקטורים מתווספת להודעת התפטרות נוספת מתחילת החודש, של סמנכ"ל הכספים. ואם המשפט הזה נשמע לכם מוכר, הרי שמדובר בסמנכ"ל חדש, ניתאי ברון, שהיה אמור להתחיל לכהן בתפקידו בקרוב במקום ניר ברב, שעזר את התפקיד בחודש אפריל. אך בסופו של דבר ברון בחר לא להגיע לחברה, לדברי החברה - מסיבות אישיות.

יו"ר החברה שלוסל ענה לדברים בהודעה משלו לבורסה, ובה כתב: "החברה מבקשת לציין כי הנה פועלת ותמשיך לפעול לשיפור מצבה הפיננסי והחזרתה למסלול של צמיחה ורווחיות. כמו כן, החברה פועלת ותמשיך לפעול לחיזוק כללי הממשל התאגידי בחברה", ודיווח על כמה צעדים שעשה בכיוון זה. "בנוסף, החברה ממשיכה להפעיל תוכנית התייעלות אשר במסגרתה, בין היתר, מותאם כוח־האדם בחברה להיקף הפעילות - מספר העובדים צומצם מכ-150 עובדים בינואר 2022, לכ-105 עובדים נכון לסמוך למועד הדיווח. כמו כן מבוצעות פעולות נוספות לחיסכון בעלויות".

בי־קיור  שיווקה מכשיר לטיפול בכאב באמצעות לייזר רך, אותו שיווקה ישירות לצרכן, בעיקר באינטרנט. החברה הוקמה ב-2007 על ידי שלוסל, המחזיק היום 74% מהחברה יחד עם זוגתו ציפי.

בשנת 2020 רשם המוצר הכנסת של 86 מיליון שקל, וכבש גם את תודעת הציבור בזכות קמפיינים בכיכובם של כוכבי ספורט ופנאי כמו אגדת הכדורסל מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא האולימפית ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה, שדרני הרדיו דידי הררי ורון קופמן ואחרים.

בעקבות זאת בוצעה במאי 2021 הנפקה בה גוייסו 110 מיליון שקל לפי שווי של כ-400 מיליון שקל. כחמישית מהסכום הגיע לכיסיהם של שלוסל, המנכ"ל דאז מוטי נבון (שגם הוא פרש ביניים) וכמה בעלי מניות קטנים, באמצעות הצעת מכר .

אולם שינויים שחלו בעקבות הקורונה כמו חזרתם של טיפולים רפואיים פיזיים, ריבוי הזדמנויות עבור הצרכנים להוצאת כסף עבור מוצרים ושירותים שאינם ביתיים, ועלייה במחירי הפרסום בעקבות חזרת פרסומות לעולמות התיירות והפנאי, הצטרפו אולי אל אכזבה מן המוצר. התחזיות להכנסות של 150 מיליון שקל ב-2021 לא התממשו, וב-2022 כבר חלה ירידה בהכנסות. הרווח הפך להפסד.

לפני כשלושה שבועות דיווחה אריקה בי־קיור על הגשת תביעה ובקשה להכיר בה כייצוגית נגד החברה, מנהליה בהווה ובעבר וכן חתמי ההנפקה, בסכום של 115 מיליון שקל. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה על ידי עמותת "הצלחה - לקידום חברה הוגנת", בגין פרט מטעה בתשקיף - תחזית ההכנסות לשנת 2021, שבסופו של דבר הייתה רחוקה מהמציאות: "פער אדיר שעולה ממנו כי כבר בעת ההנפקה הייתה החברה לא בצמיחה אלא בנסיגה", טוענים התובעים.