אחרי שהמניה נחתכה ב-70%: המנהלים הבכירים בבי-קיור לייזר נוטשים

בעל השליטה בחברת המכשור הרפואי על עזיבת שישה בכירים, כולל המנכ"ל: "אנחנו חברה של אנרגיות טובות ואני לא רוצה לדבר סרה באף אחד מהעוזבים, אבל אנחנו הולכים למקום של טיוב" • ד"ר רום אליעז מועמד לתפקיד המנכ"ל

בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

חברת המכשור הרפואי בי-קיור לייזר (אריקה בי-קיור), שסבלה בחודשים האחרונים מירידה חדה במניה על רקע פספוס תחזיות ומעבר להפסד, סובלת במקביל גם מגל עזיבות בכירים. אחרי התפטרויות המנכ"ל מוטי נבון וסמנכ"ל הכספים ניר ברב, שעליהן דיווחה החברה בחודשים מאי ואפריל בהתאמה, ל"גלובס" נודע כי גם סמנכ"ל השיווק והמכירות, אחראית רגולציה, מנהל החטיבה הווטרינרית והדנטלית ואחת ממנהלות המוצר עזבו לאחרונה את תפקידיהם.

לדברי מיקי שלוסל, היזם ובעל השליטה בחברה (74%): "אנחנו חברה של אנרגיות טובות (זו סיסמת החברה, המכוונת גם לאנרגיות שמפיק המכשיר, ג' ו'), ולכן אני לא רוצה לדבר סרה באף אחד מהעוזבים, שכל אחד מהם עזב משיקולים שונים, שלהם ושלנו. אבל אני בטוח שאנחנו הולכים לכיוון של טיוב.

"למשל, בתחום השיווק אנחנו שוכרים כעת סמנכ"ל שיווק בינלאומי, שייקח על עצמו גם את תפקיד מנהל השיווק שעזב, וגם תפקידים נוספים. אני לא מבטיח שעם סיום התהליך יהיו כאן יותר אנשים, אבל אני מאמין שתהיה לנו קבוצה אפקטיבית יותר".

גם מחיר ההנפקה המופחת התברר כמופקע

אריקה, שפיתחה ומשווקת מכשיר רפואי (בי-קיור לייזר) המשמש לטיפול בכאבים, פרסמה את טיוטת התשקיף הראשונה שלה להנפקה בת"א בחודש מאי אשתקד, אלא שעד לביצוע ההנפקה בפועל, חודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות בת"א והפך לסלקטיבי יותר.

התוצאה הייתה הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש, שבמסגרתה גייסה בי-קיור 87.5 מיליון שקל ועוד 20.5 מיליון שקל בהצעת מכר של הבעלים (בעיקר שלוסר וכן המנכ"ל נבון). אלא שעד מהרה התברר גם מחיר ההנפקה כמופקע לנוכח ירידת מחיר מניית החברה מאז כ-70%, המשקף לבי-קיור שווי נוכחי של כ-150 מיליון שקל בלבד. 

אריקה בי-קיור היא חברת מכשור רפואי מבוסס לייזר, המיועד לטיפול בכאב ובדלקות מסוגים שונים. החברה הוקמה ב-2007 על ידי שלוסר, יו"ר החברה, שמחזיק כיום בכ-74% ממניותיה, וזוגתו ציפי. בשנים שלאחר מכן רכשה החברה את הזכויות בטכנולוגיה ובפטנטים שעליהם מבוסס המכשיר שהיא מציעה.

לגלובס נודע כי החברה כבר בחרה את המנכ"ל הבא, והיא צפויה להודיע על כך בקרוב. הנבחר הוא ככל הידוע ד"ר רום אליעז, המוכר לחלק מוותיקי משקיעי הביומד כמנכ"ל חברת נאסווקס בשנים 2010-2012. בהמשך שימש בתפקיד ניהולי בטבע, כראש החממה הטכנולוגית של חברת מרק בישראל וכמנכ"ל חברת סונוביה הבורסאית, המייצרת בדים מונעי זיהום. אליעז הוא גם חבר בדירקטוריון חברת סנטק, שהקים האסיר לשעבר הראל הרשטיק.

שלוסר לא אישר את הדברים, אך אמר: "בגלל שהחברה רוצה ומתכוונת ופועלת להיות חברה גלובלית, אנחנו מחפשים לאייש מחדש כמה תפקידים, והראשון הוא המנכ"ל". 

מניית בי-קיור נחבטה לאחר שהחברה לא הצליחה לעמוד בתחזית ההכנסות שלה. מכשיר הטיפול בכאב ובדלקת שפיתחה החברה, ושמשווק בישראל על ידי מיטב הסלבס של תחום הספורט, היה אמור לרשום הכנסות של 150 מיליון שקל ב-2021, אך בפועל נרשמו הכנסות של 105 מיליון שקל בלבד ( עדיין גידול של 22% לעומת התקופה המקבילה). בד בבד בבד גרמה הכפלה של עלויות השיווק בשנה החולפת למעבר להפסד של 9.7 מיליון שקל.

"הרווח הגולמי לא השתנה", מדגיש כעת שלוסר. "המוצר עדיין נמכר ברווח גבוה. אבל הייתה עליה שלא יכלנו לצפות מראש בעלויות הפרסום בדיגיטל. כשיצאנו מהקורונה הטלוויזיה התייקרה ואנשים היו פחות מול מסכים, כך שכל דקת פרסום שווה פחות. ומאז אנחנו מתבססים יותר על שיווק B2B, כלומר דרך ערוצי הפצה קיימים".

רוכשת זכויות הפצה של מוצר חדש

בחודש שעבר קיבלה בי-קיור את אישור בעלי המניות לרכוש את הזכויות להפצה של מוצר חדש, להחלקת קמטים ומיצוק עור - מידי חברה אחרת בשליטת שלוסר, אייגן, שפיתחה את המוצר. אייגן מוחזקת על ידי שלוסר עצמו (95%) ומנכ"ל בי-קיור הפורש, נבון (5%). במסגרת העסקה אמורה בי-קיור לרכוש מאייגן מוצרים ב-8.74 מיליון שקל על פני שלוש שנים.

"יש לנו תשתית שיווקית, והגיוני לחפש עבורה מוצרים נוספים", אומר שלוסר.

חיפשתם ולא מצאתם שום מוצר אחר?
"כל ההצעות שקיבלנו היו בתנאים פחות טובים. כל מי שבחן את העסקה אמר כי היא הכי טובה שיכולה להיות לצד של בי-קיור".