סטימצקי | בלעדי

מודן פנתה לרשות שדות התעופה: סטימצקי מחרימה את ספרינו בנתב"ג

במכתב ששלחה הוצאת הספרים מודן-כתר למנכ"ל רשות שדות התעופה, היא מתריעה מפני פגיעה בציבור הטסים מנתב"ג, לאחר שסטימצקי - חנות הספרים היחידה הפועלת בשדה התעופה מכוח מכרז - הורידה מהמדפים את ספרי ההוצאה • "אין זה מתקבל על הדעת שחנות הספרים הבלעדית בשדה התעופה הלאומי של ישראל מחרימה בפועל מאות סופרים ישראלים"

חנות סטימצקי / צילום: אייל פישר
חנות סטימצקי / צילום: אייל פישר

הסכסוך בענף הספרים מגיע לנתב"ג: הוצאת מודן-כתר שלחה מכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי, בו התריעו מפני פגיעה מתמשכת בסופרים ובמיליוני הטסים לחו"ל בתקופת החגים.

במכתב שהגיע לידי גלובס ציינו בהוצאת הספרים כי חנות הספרים היחידה הפועלת בנתב"ג מכוח מכרז בו זכתה היא סטימצקי. אולם בעקבות סכסוך שפרץ בין רשת הספרים הגדולה בישראל לבין הוצאת הספרים הורדו לפני כחודש וחצי מאות אלפי ספרים מהמדפים ברשת, וכיום הנוסעים לחו"ל והמבקשים לקנות ספרים לפני הטיסה בנתב"ג, אינם יכולים למצוא שם ספרים של ההוצאה, ביניהם רבי-מכר וספרים של עשרות סופרים, במה שלטענת ההוצאה מהווה פגיעה משולשת: בציבור הנוסעים, בסופרים ובהוצאה עצמה. 

סכסוך בין מודן לסטימצקי הוביל להורדת ספרי ההוצאה מהחנויות 

"אין צורך להכביר מילים על חשיבותו הכלכלית, הציבורית והלאומית של נמל התעופה בן גוריון, כשער הכניסה והיציאה הרשמי של מדינת ישראל. בהתאם, החנויות במתחם הן חלק בלתי נפרד מהסמל הלאומי החשוב כל-כך שנקרא נתב"ג. חנויות אלה הן חלק מחלון הראווה של מדינת ישראל והתחנה האחרונה של מיליוני ישראלים בטרם צאתם את הארץ.", נכתב במכתב של מודן-כתר. "משיקולים מסחריים החליטה רשות שדות התעופה להעניק לסטימצקי בלעדיות במתחם נתב"ג, כך שחנות הספרים היחידה במתחם לאומי חשוב זה, אשר נהנית מבלעדיות וחוסר תחרות, היא החנות של רשת סטימצקי. אלא שלצד קבלת זכות, לבלעדיות יש אחריות ציבורית.

"והנה, לפני מספר שבועות, באבחת חרב, הורידה סטימצקי מן המדפים מאות אלפי ספרים מוכרים ואהובים, והחליטה שהיא לא מוכרת אותם יותר. בהחלטה זו להחרים את הסופרים והספרים גרמה סטימצקי לפגיעה קשה במאות רבות של סופרים שזוהי פרנסתם, ולא פחות חשוב מכך, במיליוני הקוראים בישראל.

"סטימצקי נקטה צעד בריוני זה בעקבות בקשה של הוצאות הספרים מודן וכתר להקטין את אחוזי הרווח המופרזים שלה - אחוזי רווח שאין להם אח ורע בעולם ובישראל. סטימצקי לא רק שלא נענתה לבקשת הוצאות הספרים, אלא אף הורתה לכל החנויות של הרשת ברחבי הארץ להוריד מאות אלפי ספרים של מודן וכתר מהמדפים. מדובר בכותרים ידועים ואהובים של מיטב הסופרים בארץ ובעולם, בהם רבי מכר ונכסי צאן ברזל ספרותיים".

מודן: "הפעילות במתחם בנתב"ג הפכה לכלכלת אי"

לדברי מודן-כתר, "מאפייניו של המתחם בנתב"ג הופכים את הפעילות בו לכלכלת אי, ובהתאם את הפועלים בו לבעלי מונופולין אזורי, כמשמעות מונח זה בחוק התחרות, התשמ"ח-1988. לקורא הנכנס לחנות סטימצקי בנתב"ג ומבקש לקנות ספר שהוחרם על-ידי סטימצקי אין כל אלטרנטיבה, וזאת בשל הבלעדיות שניתנה לסטימצקי בנתב"ג. וכאמור, לצד הבלעדיות יש אחריות.

"אין זה מתקבל על הדעת שחנות הספרים הבלעדית בשדה התעופה הלאומי של מדינת ישראל, שהיא בעלת מונופולין אזורי, מחרימה בפועל מאות סופרים ישראלים ומצנזרת אלפים רבים של ספרים שאינם זמינים כלל לציבור הרחב הפוקד את שדה התעופה מדי יום. יצוין כי מדובר בין היתר בספרים הנמכרים ביותר בישראל. בכך מנצלת סטימצקי לרעה את כוחה המונופוליסטי על הבמה שניתנה לה על-ידי רשות שדות התעופה.

"האם יעלה על הדעת שבשטח שדה התעופה הלאומי של מדינת ישראל יימנע ממאות סופרים - בהם עמוס עוז, גלילה רון-פדר-עמית, צרויה שלו, שרית ישי-לוי, סטיבן קינג, ג'ון גרישם, דיוויד באלדאצ'י, דוקטור סוס, אלונה פרנקל, אמי רובינגר וטובים ורבים נוספים - למכור את ספריהם? האם יעלה על הדעת שבמקום האמור לשרת את כלל תושבי מדינת ישראל, ימנעו מהציבור את מיטב הספרים בשפה העברית - קלאסיקות מוכרות ואהובות, אשר דורות רבים בישראל גדלו עליהן?!

"אסור שרשות שדות התעופה - שהיא תאגיד סטטוטורי מכוח חוק, ומכאן שחובת המשפט המינהלי חלה עליה - תאפשר בשטחה החרמות והתנהלות בריונית כזו שפוגעת בציבור הרחב יום אחר יום כבר שבועות ארוכים. על רשות שדות התעופה חלה חובה ציבורית כלפי מיליוני אזרחי ישראל הבאים בשעריה, למנוע מצב דברים בלתי נסבל זה המתרחש תחת קורת-הגג שלה.

"לאור התנהלותה הבריונית של סטימצקי והחלטתה להחרים מאות סופרים ואלפי כותרים גם בחנות הספרים במתחם נתב"ג, וככל שסטימצקי תמשיך בהתנהלותה זו, מן הראוי לשקול בדחיפות הפסקת החוזה המאפשר לסטימצקי לנצל לרעה את הבמה החשובה כל-כך שניתנה בידיה בשדה התעופה של כולנו - או לחלופין להקצות להוצאות הספרים מודן וכתר מקום במתחם נתב"ג, שם יימכרו כל אותם מאות אלפי ספרים שסטימצקי מחרימה".

מפני שאינה חנות: בפני הוצאת הספרים לא עמדה האפשרות להשתתף במכרז

נציין כי חוק חובת מכרזים חל על גופים ציבוריים, ביניהם רשות שדות התעופה, כך שכל מי שרוצה למכור בשטח נתב"ג מחויב להשתתף במכרז, ורק מי שזוכה בו מקבל היתר למכור בשטח השדה. מודן איננה רשת חנויות ספרים, כך שלא עמדה בפניה האופציה להשתתף במכרז, וככל הנראה עד כה הדבר כלל אינו נדרש מבחינתה.

נזכיר כי בחודש אוגוסט שלחה הוצאת מודן-כתר מכתב לסופרים ולסופרות, בו עדכנה אותם כי סטימצקי פינתה ספרים של מודן וכתר מהמדפים והחזירה אותם להוצאה בעקבות סכסוך כספי בין השתיים.

מודן טענה אז כי "המצב בענף הספרים עד כה היה שכמעט כל הכסף ממכירת הספרים (60% -80% מההכנסות) נשאר ברשתות, ורק החלק הקטן (20%-40% מההכנסות) חוזר להוצאות הספרים ולתשלום התמלוגים לסופרים. לתנאים הכספיים של סטימצקי אין אח ורע בעולם. בעולם של פוסט-קורונה, המשמעות מבחינתנו היא מכירת הספרים במחירי הפסד. לאחר תקופה ארוכה שבה ספגנו וספגנו, פנינו לסטימצקי - כמו גם לשאר לקוחותינו - בבקשה להקטין במעט את אחוזי הרווח שנשארים אצלם. הגענו להבנות עם כלל לקוחותינו - למעט סטימצקי".

בנוסף, בסטימצקי טענו אז כי אחוזי הרווח של הרשת ממכירת הספרים הם נמוכים, וכי "ההיענות לדרישותיה של מודן הייתה מעבירה את הרשת להפסד מיידי, זאת משום שמרבית ההנחות שניתנות לרשת על-ידי המו"לים מתגלגלות אל הצרכן, ולא אל הרשת עצמה".

מודן מחזיקה בשליש מהבעלות של המתחרה הגדולה של סטימצקי

מודן נחשבת לאחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל, ובאמתחתה שורה של רבי-מכר לצד יותר מ-10 אלף ספרים. צומת ספרים וסטימצקי מחזיקות בכ-70% משוק חנויות הספרים בארץ. חנויות פרטיות מחזיקות ב-30% הנותרים.

מודן מחזיקה בשליש מהבעלות של המתחרה הגדולה של סטימצקי, צומת ספרים, שלה 96 סניפים ברחבי הארץ, והבעלים הנוספים הם כנרת זמורה ביתן דביר ואבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים.

סטימצקי היא אחת מרשתות הספרים הגדולות בישראל. נכון להיום מוחזקת הבעלות בסטימצקי, אשר מפעילה 150 סניפים, בידי קבוצת משקיעים בראשות אייל גרינברג, בנה של יפית גרינברג (ג. יפית) ז"ל, המחזיק ב-37.5% מחברת אבן החכמים, שלה 90% ממניות סטימצקי. 10% הנותרים מוחזקים בידי הוצאת משכל ידיעות ספרים. אייל גרינברג הוא דירקטור באבן החכמים ובסטימצקי, שבה הוא גם משמש כמנכ"ל. בעלי מניות נוספים הם אשת העסקים עפרה מיתר, המוציא לאור אבנר פחימה ורו"ח גידי הירש. 

מרשות שדות התעופה נמסר: "מדובר בסכסוך עסקי בין סטימצקי למודן שככל שייפתר ייטב לשני הצדדים ולציבור הקונים".