כולם יסתכלו על הריבית, אבל הדרמה בהודעת בנק ישראל צפויה להסתתר במקום אחר

חטיבת המחקר של הבנק צפויה לפרסם היום שלושה עדכונים חשובים: תחזית הריבית, תחזית הצמיחה ותחזית האינפלציה • מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים: "הצפי הוא להורדת תחזית הצמיחה ל-2023 כתוצאה מהורדת התחזיות הגלובליות של הגופים המרכזיים בעולם כמו ה-OECD והבנק העולמי"

בנק ישראל / צילום: Shutterstock
בנק ישראל / צילום: Shutterstock

בנק ישראל יכריז היום אחר הצהריים על העלאת ריבית נוספת ככל הנראה, כשהציפיות הן לעלייה של 0.5%-0.75%. נכון לעכשיו, הריבית עומדת על 2%. מעבר להודעת הריבית, צפויה חטיבת המחקר של בנק ישראל לפרסם שלושה נתונים עדכניים ומעניינים לא פחות: תחזית הריבית, תחזית הצמיחה ותחזית האינפלציה.

בנק ישראל יחליט היום על גובה הריבית: הכלכלנים הבכירים רואים תרחיש סביר אחד 
עליית הריבית שפכה מים צוננים על שוק הדיור, אבל מה יקרה למחירים? | ניתוח
האסון הפיננסי בבריטניה הוא תמרור אזהרה לעולם כולו | WSJ

"הצפי הוא להורדת תחזית הצמיחה ל-2023 כתוצאה מהורדת התחזיות הגלובליות של הגופים המרכזיים בעולם כמו ה-OECD והבנק העולמי", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים. "מצד אחד זה עשוי לפגוע בהכנסות המדינה ממסים, אבל אנחנו עדיין לא במיתון ועדיין לא קרובים לשם. בסך הכל, המצב הפיסקאלי של המדינה מצוין. יחס החוב תוצר והגירעון במצב טוב. אם אחרי הבחירות תהיה פה ממשלה יציבה, יש סיכוי אפילו שנזכה להעלאת דירוג האשראי של ישראל על ידי מודיס ל-Aa3 (מקביל לדירוג AA מינוס ע"י S&P)'".

שפריר מוסיף כי "לצד זאת, תחזית הריבית לשנת 2023 צפויה לעלות. בתחזית האחרונה בבנק ישראל דיברו על 2.75% ברבעון השלישי של השנה הבאה, ואני מעריך שהתחזית תעלה ל-3.5%-3-75% - שזה כבר אומר ריבית פריים של 5% ויותר".

איך זה ישפיע על שוק המט"ח?
"שוק המט"ח בישראל מושפע בטווח הארוך בעיקר מהעודף הניכר בחשבון השוטף וההשקעות הישירות של הגופים הזרים בישראל התומכים בשקל חזק בטווח הארוך. בטווח הקצר (וספציפית מתחילת השנה) השקל מושפע בעיקר מהמגמה בשוקי המניות בעולם, ירידות בשווקים מובילות להיחלשות השקל וולהפך. לפערי הריבית ישנה אמנם השפעה על שער השקל, אך השפעה שולית יחסית להערכתנו. בנוסף, חשוב להדגיש כי פערי הריבית הריאלית בין ארה"ב לישראל משפיעים על הדולר/שקל יותר מאשר פערי הריבית הנומינלית".

המדד ירד, הריבית תמשיך לעלות

בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית חרף הירידה במדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט ב-0.3%. "נראה שהחלטת בנק ישראל מושפעת מהחלטות הריבית בארה"ב ואירופה יותר מאשר מנתוני המאקרו הכלכליים", אומר חן הרצוג הכלכלן הראשי של BDO. "ירידת מחירי הנפט, הסחורות וההובלה הימית בעולם מצביעים על בלימת מגמת העליה בקצב האינפלציה המיובאת. לכן, אלמלא הרצון של בנק ישראל להמנע מפער ריביות לעומת ארה"ב והשפעתם על שער החליפין, ניתן היה לנקוט במדיניות ריבית מתונה יותר".