הרשעה ראשונה בפרשת הצוללות: מודי זנדברג הורשע בהפרת אמונים

מודי זנדברג הודה במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום מתוקן, לאחר שעבירות השוחד, הלבנת ההון ועבירות המס נמחקו • הדיון בעונש נדחה, והצדדים יבקשו מבית המשפט להטיל על זנדברג בהסכמה 7 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 50 אלף שקל ומאסר על-תנאי

מודי זנדברג / צילום: אמיר מאירי
מודי זנדברג / צילום: אמיר מאירי

הרשעה ראשונה בפרשת הצוללות וכלי שיט (תיק 3000): בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (ב') את אליעזר (מודי) זנדברג, לשעבר יו"ר קרן היסוד, בעבירה של הפרת אמונים. זנדברג הודה במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום מתוקן, לאחר שעבירות השוחד, הלבנת ההון ועבירות המס נמחקו. הצדדים יבקשו מבית המשפט להטיל עליו בהסכמה 7 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 50 אלף שקל ומאסר על-תנאי. הדיון בעונש נדחה למועד מאוחר.

ההוכחות בתיק קבועות לפברואר 2023 נגד איש העסקים מיקי גנור, ששימש כסוכן התאגיד תיסנקרופ בישראל; המשנה לראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף; מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, דוד שרן; איש העסקים תא"ל במיל' שי ברוש; והיועץ הפוליטי רמי טייב.

זנדברג הודה בהפרת אמונים בכך ש"פעל תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים בין הקשר העסקי המתמשך בינו לבין גנור, באשר לעסקאות כלי השיט מהתאגיד, לבין תפקידו כיו"ר קרן היסוד". 

שתי עסקאות ענק

בלב הפרשה שתי עסקאות ענק בין ישראל לתאגיד הגרמני תיסנקרופ: לרכישת שלוש צוללות בשווי של כ-1.5 מיליארד אירו ולרכישת ספינות טילים להגנה על אסדות הגז בשווי של כ-430 מיליון אירו. לפי כתב האישום, הנאשמים דרשו וקיבלו שוחד כדי לקדם את העסקאות בין התאגיד הגרמני לישראל.

זנדברג שימש כיו"ר קרן היסוד בשנים 2010-2018. במסגרת תפקידו קיים קשרים עם הממשל והכיר את מי ששימש כמנהל לשכת ראש הממשלה דאז, אייל חיימובסקי. לפי כתב האישום בו הורשע, זנדברג סידר לגנור 3 פגישות בשנים 2013-2014 עם חיימובסקי בשל רצונו של גנור בקידום המגעים בין ממשלת ישראל לממשלת גרמניה באשר למענק מצד גרמניה למימון רכישת הספינות. גנור היה צפוי להרוויח עמלה בגובה מיליוני אירו עבור כל עסקה.

זנדברג גם הורשע בכך ששוחח עם עובדי ציבור, עמם היה לו קשרים במסגרת תפקידו, לצורך קבלת מידע שנועד לסייע לגנור לקדם את העסקאות. במקביל ניסה זנדברג לעניין את גנור במיזמים עסקיים שונים, מתוך מטרה שגנור ישקיע בהם ויוכל להרוויח עמלה, אך מיזמים אלה לא יצאו לפועל.

בין השנים 2012-2016 שילם גנור לזנדברג סכום של כ-100 אלף שקל כולל מע"מ. 

דלתיים סגורות חלקית 

המשפט החל במאי 2021, ומאז מתקיימים דיונים מקדמיים. עם הגשתו ביקשה הפרקליטות לקיים את הדיונים בדלתיים סגורות. לפני למעלה משנה ביקשו עיתונאים מגופי תקשורת שונים, בהם גלובס, כי בית המשפט ייקבע שהדיונים בתיק יהיו פתוחים לציבור ולתקשורת. בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל יועז, נטען כי בקשת המדינה מתעלמת מהעניין הציבורי הרב בסיקור הפרשה.

פרקליטות מיסוי וכלכלה הסכימה בחודש שעבר להצעת השופטת טלי חיימוביץ' כי ההליך יתנהל בדלתיים פתוחות כברירת מחדל, ואילו עדויות שיעסקו בנושאים מסווגים יתקיימו בדלתיים סגורות. השופטת גם קבעה כי תיבחן אפשרות לפצל את עדויות, כך שהעד יישמע באופן שחלק מעדותו יהיה בדלתיים פתוחות וחלק בדלתיים סגורות.

את החקירה ביצעה יאל"כ בלהב 433 יחד עם רשות המסים. מטעם המדינה מייצגים עורכי הדין אלעד פנחס, טל תבור, דנה נקר-מונצ'יק וגבי פריאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה. את זנדברג מייצג עו"ד ירון קוסטליץ.

עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את זנדברג, מסר בתגובה: "אני מברך על כך שהפרקליטות השתכנעה מטענותינו וחזרה בה מכתב האישום המקורי החמור. כעת, משהעננה הוסרה מעל ראשו, יוכל מודי להמשיך בחייו". 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי בעניינם של מיקי גנור ושאר הנאשמים בתיק הצוללות נמצא בראשיתו, ועומדת להם חזקת החפות.