גז טבעי | בלעדי

מה מגלה טיוטת ההסכם והחידה שנותרה פתוחה: למה ויתרה ישראל על כל דרישותיה מול לבנון תוך שבועות אחדים?

ישראל נטשה עמדות שאחזה בהן במשך שנים וראש הצוות הישראלי במו"מ התנגד ליוזמה שעלתה במשרד הביטחון והתפטר • כעת צצים יותר ויותר סימני שאלה סביב הכוונה המקורית לאשר את הסכם הגז עם לבנון בפורום חסוי לציבור

אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

עד לפני כחודש, בטיוטות המשא ומתן בין ישראל ללבנון החלוקה של שטח המחלוקת הימי היה בהיקף של שליש לישראל לעומת שני שליש ללבנון, מעט פחות ממה שהוצע בפשרות קודמות. לפי גרסה אחת, הטיוטה הלבנונית התעקשה על קו 23 - עמדת הבסיס שלהם. לפי גרסה שנייה, הלבנונים לא התעקשו על הקו כולו, אלא רק דרשו ששדה קאנה/צידון יהיה תחת שליטתם והוויכוח היה רק על החלוקה של התמלוגים ממנו.

המרוויחים והמשמעויות הכלכליות: האם הסכם הגז עם לבנון טוב לישראל? | שאלות ותשובות
בעקבות התדרוך לתקשורת: היועמ"שית שינתה את עמדתה בנוגע להסכם הגז

על פי הטיוטה, ישראל דרשה בנוסף זכות לניהול משותף ישראלי ולבנוני ב"מאגר הלבנוני", או לחילופין פיצוי משמעותי בדרך של Buy out. אלא שלפני כחודש, בישיבה מכרעת במשרד הביטחון, עלתה ההצעה לוותר לחלוטין על שטח המחלוקת בתמורה לעיגון מלא של קו הגבול הטריטוריאלי שקבעה ישראל בשנת 2000. אודי אדירי, ראש הצוות הישראלי המקצועי במו"מ התנגד נחרצות, בעיקר על הוויתור על החלק הישראלי בשטח המחלוקת של השדה - אבל לאחר שההתנגדות נדחתה, התפטר ובמקומו מונה המנכ"ל הנוכחי ליאור שילת.

ישראל נטשה עמדות שאחזה בהן במשך עשור

הוויתור הישראלי התרחש בשבועות האחרונים ממש. ישראל החליטה לזנוח את כל דרישותיה בהן החזיקה בעשור החולף, והטיוטה הסופית כוללת כאמור ויתור מלא על כל 860 הקילומטרים המרובעים של שטח המחלוקת, כולל ויתור על על הניהול המשותף של האסדה שהיה חשוב לישראל מבחינה אסטרטגית. גורם ישראלי בכיר אומר כי עמדת ישראל עד לפני כמה חודשים הייתה שאין הגיון שישראל תוותר יותר כי היא הגורם החזק, הן כלכלית והן אנרגטית, מול לבנון שנמצאת במשבר כלכלי ואנרגטי קיצוני במיוחד. כך שההגיון היה מבחינת ישראל שהגורם שצריך לוותר ולהתפשר הוא דווקא לבנון.

בד בבד, גבר הלחץ על חברת אנרג'יאן לעכב את התחלת ההפקה המתוכננת כדי להימנע ממפגש עם האולטימטום של חיזבאללה. למרות ההכחשות של משרד האנרגיה, לפחות שלושה מקורות מאשרים לגלובס כי הלחץ הופעל, המדינה עצמה גררה רגליים וההפקה עדיין מעוכבת.

בעקבות התפטרות אדירי, ראש המל"ל אייל חולתא נטל אחריות מלאה על הנושא. חולתא, בהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון, הוביל להסכם שבו ויתרה ישראל על כל הדרישות הכלכליות בשטח המחלוקת ומסרה אותן ללבנון.

יש לציין כי העובדה שהוויתורים המפליגים התרחשו בשבועות האחרונים, כמו גם העובדה שהוויתורים היו כה חריגים עד שהובילו להתפטרות הפרויקטור המקצועי שמלווה את המו"מ לאורך תקופה ארוכה, מעלה תמיהה על הכוונה המקורית לאשר את ההסכם הזה בתקופת ממשלת מעבר על ידי הקבינט בלבד בפורום החסוי לציבור.