לא להסדר: נושי האג"ח של גיבוי אחזקות החליטו להעמיד את החוב לפירעון מיידי

התקדמות בפרשות הגדולות של עולם האשראי החוץ בנקאי: מחזיקי האג"ח של גיבוי אחזקות הצביעו כמעט פה אחד בעד פירעון החוב לאלתר, ובמקביל הם פועלים למינוי בעל תפקיד מטעמם בחברה • ביהמ"ש דחה את בקשת יונט קרדיט לכינוס אסיפה לאישור עקרונות הסדר בגין חוב של 112 מיליון שקל

יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר
יהונתן כהן, בעלי גיבוי אחזקות / צילום: איל יצהר

מאז התפוצצו שתי הפרשות הגדולות של עולם האשראי החוץ בנקאי, ובמרכזן יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, פועלות החברות המעורבות בשני מישורים: האחד - ניסיון להבין את היקף אי הסדרים הכספיים שנתגלו בהן, והשני - כיצד להמשיך ולהתקיים באמצעות הסדרי חוב מול הנושים שהם בעיקר מחזיקי האג"ח שהנפיקו.

עם זאת, נראה כי לשתי החברות יהיה קושי רב להגיע להסדר שכזה, מה עוד שהן טרם פרסמו את תוצאותיהן העסקיות לרבעון השני (ויונט גם לראשון).

החדשות האחרונות מגיעות מגזרת גיבוי אחזקות , שלה חובות עתק של 137 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, לצד חוב של קרוב ל-90 מיליון שקל לבנקים. השבוע הצביעו מחזיקי האג"ח של החברה, כמעט פה אחד, בעד העמדת האג"ח לפירעון מיידי - קרי דרישה שהחוב ייפרע לאלתר, ובמקביל הם פועלים למינוי בעל תפקיד מטעמם בחברה. לגיבוי שתי סדרות אג"ח הנסחרות בתשואות זבל, המלמדות על היעדר אמון ביכולת הפירעון שלה.

בד בבד שלל רו"ח יצחק עידן, שמונה על ידי בית המשפט כנאמן האג"ח, עקרונות להצעת הסדר חוב, שהציע יהונתן כהן, בעל השליטה בגיבוי. לדברי עידן, הסיכוי להסדר שכזה נמוך מאוד, שכן ההצעה כוללת מחיקה של חוב בהיקף עצום של כ-60 מיליון שקל (בערכים נומינליים) ובערכים כלכליים בסכום גבוה יותר, שמהווה 40%-50% מהיקף החוב למחזיקי האג"ח.

בגזרת יונט קרדיט  דחה לאחרונה ביהמ"ש את בקשת החברה לכינוס אסיפה לאישור עקרונות הסדר בגין חוב של 112 מיליון שקל לבעלי אג"ח פרטיות ולמלווים אחרים (וכן חוב מותנה בגין בקשות לתביעות שהוגשו נגדה בסכום של 18.5 מיליון שקל).

במסגרת ההסדר אמורים היו הנושים לקבל את מניות השליטה בחברה. השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בת"א טען כי כל עוד לא הוגשה הצעת הסדר של ממש (אלא רק עקרונות להסדר), כאשר הבקשה אינה נתמכת בדוחות כספיים ולא ברור היקף המעילה, וכאשר מדובר בחברה חדלת פירעון, משמעותו המעשית של מתן אישור לכינוס האסיפה היא לדרוש מהנושים להצביע "כשהם בבחינת סומים בארובה, ונטולי יכולת של ממש לקבל החלטה מושכלת האם לתמוך בהסדר או להתנגד לו".