תאונת דרכים או סתם רכבת הרים? החיישנים של האייפון החדש מתבלבלים

בזמן שבעליהם מבלים בפארקי שעשועים, דגמי אייפון 14 יוצרים קשר עם כוחות החירום • הסמארטפון משתמש בנתוני חיישנים כדי לאבחן מצב של תאונת דרכים, ומאפשר למשתמשים רק 20 שניות כדי למנוע יצירת קשר עם צוותי ההצלה • הפתרון: להעביר את המכשיר למצב טיסה או להשבית את התכונה

רכבת הרים / צילום: Shutterstock, Lianys
רכבת הרים / צילום: Shutterstock, Lianys

דגמי אייפון 14 והשעון החדש של אפל יכולים להתריע בפני כוחות ההצלה ואנשי הקשר לשעת חירום במקרה שהבעלים שלהם היו בתאונת דרכים. עם זאת, זה קורה גם בסיטואציות אחרות ובטוחות לגמרי: למשל, במהלך נסיעות ברכבת הרים.

קיבלנו את האייפון 14 פרו החדש ל-24 שעות. אלה המסקנות | בדיקת גלובס
מכירת האייפונים התחילה בישראל: עד כמה שווה לעשות טרייד-אין? | בדיקת גלובס 

בחודש שעבר שרה ווייט ומשפחתה בילו בפארק השעשועים "קינגס איילנד" באוהיו. שרה בת ה-39 הכניסה את האייפון 14 פרו החדש שלה לתיק, עלתה על רכבת ההרים "Mystic Timbers" ונהנתה מנסיעה סוערת בגובה של יותר מ-33 מטרים ובמהירות של יותר מ-80 קילומטר לשעה.

לאחר מכן, היא התבוננה בטלפון שלה. על מסך הנעילה הופיעו התראות רבות של שיחות שלא נענו והודעות קוליות ממוקד חירום ששאלו אם היא בסדר. מסתבר שבמהלך הנסיעה הופעל החיישן החדש של אפל לזיהוי תאונות דרכים, וחייג אוטומטית ל-911. השיחה כללה הודעה קולית אוטומטית שנשמעה שבע פעמים ברצף: "הבעלים של האייפון הזה היה בתאונת דרכים קשה ואינו מגיב לטלפון שלו". ברקע ההודעה הקולית ניתן היה להאזין לקריאות עידוד, מוזיקה, וצלילים נוספים מפארק השעשועים.

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי לפי הדוח של 911, צוות נשלח לנסיעה אך לא איתר אף מצב חירום. כשווייט הבינה מה קרה - באופן אירוני, דווקא כשהייתה בתור למכוניות המתנגשות - היא טלפנה חזרה והודיעה שהיא בסדר.

מדובר בתקלה משעשעת, אך מצד שני - אין שום דבר מצחיק בכך שעובדי שירותי חירום עמוסים, ולעתים גם חברים ובני משפחה - מקבלים התרעה על טרגדיה שמעולם לא התרחשה.

רכבות ההרים הן לא היחידות שמעוררות את החיישן

לא מדובר בהתרעות כוזבות רק בגלל נסיעות ברכבות הרים: בוול סטריט ג'ורנל מציינים כי האייפונים החדשים ביצעו שיחות חירום גם לאחר שנפלו במהלך נהיגה. משתמש אחר במכשיר אמר לעיתון כי אמו ובת זוגו קיבלו הודעות על כך שהוא עבר תאונת דרכים - כשבסך הכל הפיל בטעות את הטלפון שלו מהכידון בעת שרכב על אופנוע בניו יורק. "השתגעתי. חשבתי על הגרוע מכל", סיפרה בת זוגו של הנהג. "החברה הכי טובה שלי נהרגה בתאונת דרכים. זה החזיר אותי לשם".

פיצ'ר זיהוי תאונות הדרכים של אפל משתמש בשילוב של נתוני חיישנים כדי להעריך תאונה אפשרית. אם הוא מזהה אחת כזו, הוא מציג על המסך אזהרה למשך 10 שניות, ולאחר מכן מתחיל ספירה לאחור של 10 שניות, מלווה בצלילי אזעקה. אחרי שהספירה לאחור הסתיימה, הטלפון מתקשר ל-911 (או לשירותי ההצלה המקומיים במדינה בה נמצא), ומעביר הודעת חירום הכוללת גם את נקודות הציון של קו האורך וקו הרוחב של מיקום המשתמש, כולל רדיוס מוערך לחיפוש. אם יש לבעלי הדגם איש קשר לשעת חירום, הוא יקבל הודעת טקסט.

אפל משווקת באופן נמרץ את הפיצ'ר הזה, והוא כבר הפגין את התועלת שלו: לאחרונה, אייפון 14 התריע בפני הרשויות על תאונה קטלנית בנברסקה, בה מכונית פגעה בעץ ולא היו עדים מסביב שיכלו להזעיק עזרה.

גם לדגמי פיקסל מבית גוגל יש תכונה דומה. משתמש אחד אמר שמכשיר הפיקסל שלו הציל את חייו לאחר שהמיני-מעמיס שלו הידרדר לתוך גיא. בפוסט שכתב הוא סיפר כי התאונה התרחשה בעומק השטח הפרטי שלו, וכי לא היה סביר שמישהו היה מוצא אותו.

בינתיים, כדאי להעביר את האייפון למצב טיסה בעת הצורך

מאפל נמסר כי האלגוריתמים לזיהוי תאונות עברו אימות באמצעות למעלה ממיליון שעות של נתוני תאונות, נהיגה בעולם האמיתי ומעבדות מבחני ריסוק. לדברי דובר החברה, התכונה "מדוייקת במיוחד בעת תאונות חמורות", וכי החברה ביצעה אופטימיזציה למתן סיוע למשתמשים תוך מיזעור תוצאות חיוביות כוזבות.

אז מה ניתן לעשות? אפל תשחרר בתקווה עדכון שיסייע למכשירים להבדיל בין תאונה ובין רכבות הרים, ובינתיים ניתן להעביר את האייפון או את האפל ווטש למצב טיסה בעת הצורך. אפשרות נוספת היא להשבית את התכונה באמצעות ההגדרות, שם היא מופעלת כברירת מחדל.