בכירי הפד הופתעו מקצב האינפלציה, צופים המשך העלאות ריבית

מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח בספטמבר עולה כי בבנק המרכזי של ארה"ב צופים המשך העלאות ריבית וריבית גבוהה לאורך זמן • "המשתתפים פסקו כי הוועדה צריכה לעבור למדיניות מצמצמת יותר, ואז להמשיך בה, כדי לעמוד במנדט החוקי של הוועדה לקדם תעסוקה מרבית ויציבות מחירים", נכתב בסיכום

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press

בכירי הפדרל ריזרב הופתעו מקצב האינפלציה וצופים כי שיעורי ריבית גבוהים יותר יוותרו על כנם עד לירידה במחירים. כך עולה מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד בחודש ספטמבר שפורסם הערב (ג'). בדיונים שהובילו להעלאת הריבית בשיעור של 0.75% ציינו המשתתפים כי האינפלציה פוגעת במיוחד באמריקאים בעלי הכנסה נמוכה וכי האינפלציה נותרה גבוה ברמה בלתי מתקבלת והרבה מעל ליעד הטווח הארוך של 2%.

"המשתתפים ציינו כי נתוני האינפלציה האחרונים היו כלל מעל הציפיות וכי, בהתאם, האינפלציה קטנה בקצב איטי יותר מכפי שצפו קודם לכן". מהפרוטוקולים עולה כי המשתתפים שבו והדגישו כי העלאות הריבית צפויות להימשך והריבית תיוותר גבוהה עד אשר יחלו להיראות סימנים לפתרון בעיית האינפלציה. "המשתתפים פסקו כי הוועדה צריכה לעבור למדיניות מצמצמת יותר, ואז להמשיך בה, כדי לעמוד במנדט החוקי של הוועדה לקדם תעסוקה מרבית ויציבות מחירים", נכתב בסיכום הישיבה. עוד ציינו המשתתפים, כי בעוד "האינפלציה לא מראה סימני האטה... הם העלו את ההערכה שלהם בדבר נתיב הריבית שככל הנראה יהיה דרוש כדי להשיג את מטרות הוועדה".

הישיבה התרחשה ב-20-21 בספטמבר, עוד לפני שהתפרסמו נתונים שמראים כי לחצי האינפלציה נותרו גובהים, אם כי לא בקצב שהיו בו מוקדם יותר השנה. היום דווח כי מדד המחירים ליצרן עלה בחודש ספטמבר ב-0.4%. 

בפרוטוקל נכתב כי "כמה משתתפים ציינו כי המתחים העולים בתחום התעסוקה, סיבוב חדש של עליות מחירי האנרגיה בעולם, המשך שיבושים בשרשרת האספקה ושיעור גבוה מהצפוי של מעבר עליות שכר לעליות מחירים הם זעזועים פוטנציאלים שאם יתגשמו עשוים להחריף את בעיית האינפלציה המאתגרת גם כך". 

"רבים מהמשתתפים הדגישו כי סביר להניח שהמחיר של נקיטת פעולה לא מספקת כדי להוריד את האינפלציה עולה על זה של נקיטת פעולה יתר על המידה", נכתב בפרוטוקול. המשתתפים ציינו כי הכלכלה צריכה להאט כדי שהאינפלציה תתקרר. הם העריכו, כי "יידרש ריכוך בשוק העבודה כדי להקל בלחצים כלפי מעלה במשכורות ובמחירים. המשתתפים צפו כי המעבר לשוק עבודה רך יותר יהיה מלווה בגידול בשיעור האבטלה. כמה מהמשתתפים ציינו כי סביר בעיניהם שהמעבר יתרחש בעיקר דרך ירידה במשרות הפנויות והאטה ביצירת משרות".

הם הורידו את התחזיות שלהם וצופים כי התמ"ג יצמח בקצב שנתי של 0.2% בלבד השנה ורק ב-1.2% ב-2023. לדברי המשתתפים האינפלציה מונעת בידי בעיות בשרשרת האספקה שלא הוגבלו לסחורות אלא נגעו גם למחסור בעובדים. עוד ציינו המשתתפים כי סביר שצווארי בקבוק ברשרת האספקה ימשכו עוד זמן מה.

עם זאת, המשתתפים הביעו אופטימיות שצעדי המדיניות יקלו על שוק העבודה ויורידו מחירים: "הלחצים האינפלציוניים יסוגו בהדרגה בשנים הקרובות". בנוגע להערכת ציפיות האינפלציה, המשתתפים ציינו כי אלה נותרו מעוגנות היטב בטווח הארוך, "כפי שמשתקף במגוון רחב של סקרי משקי בית, עסקים ונותני תחזיות כמו גם מדדים מהשווקים הפיננסיים". 

התחזיות הפסימיות והדריכות בשווקים לקראת מדד המחירים לצרכן בארה"ב
לקראת פרסום נתוני האינפלציה בישראל: זה מה שצופים הכלכלנים
● המניות של ענקיות השבבים במשבר עמוק, ומהו האיום שמרחף מעל רכישת טאואר הישראלית 

המשתתפים ציינו כי הם צופים שבנקודה מסוימת קצב העלאות הריבית יאט לכל הפחות, אך לא נקבו במסגרת זמן. לפי הפרוטוקול לאחר שהריבית תגיע לרמה מגבילה מספיק "נראה כי יהיה מתאים לשמור עליה ברמה זו למשך זמן מה עד שיהיו ראיות משכנעות שהאינפלציה נמצאת במסלול לחזור ליעד של 2%".

כעת כל העיניים נשואות לנתוני מדד המחירים לצרכן בספטמבר שיפורסמו מחר (ה’). רוב הציפיות בארה"ב הן לירידה לקצב אינפלציה שנתי של 8.1% בהשוואה ל-8.3% באוגוסט. עם זאת, הצפי הוא שאינפלציית הליבה (בניכוי מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים) תעלה ל-6.5%, בדומה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש מרץ האחרון.