בעקבות סערת שוק האג"ח: ג'רמי האנט ימונה לשר האוצר החדש של בריטניה

האנט מחליף בתפקיד את קוואזי קווארטנג • קווארטנג הציג בסוף ספטמבר "מיני-תקציב" שכלל הקלות נדיבות במסים וצעדים נוספים שהיו כרוכים בהגדלת הגירעון • הצגת התקציב גררה "דליקת אג"ח" שהביאה להתערבות מיידית של הבנק המרכזי באנגליה

ג'רמי האנט, שר האוצר החדש של בריטניה / צילום: Reuters, Wheatley/WENN
ג'רמי האנט, שר האוצר החדש של בריטניה / צילום: Reuters, Wheatley/WENN

שר האוצר הבריטי קוואזי קווארטנג פוטר היום מתפקידו, בניסיון של ראשת הממשלה החדשה של בריטניה ליז טראס להציל את שלטונה, לבסס את עמדתה בהנהגת המפלגה השמרנית ולהרגיע את השווקים. 

הבנק המרכזי בבריטניה נאבק לכבות שריפה שהממשלה הציתה בשוק האג"ח | ניתוח
רק שקרנות הפנסיה לא יכנסו למערבולת: כל מה שכדאי לדעת על המשבר בבריטניה 

במכתב ההתפטרות אמר קווארטנג, "מאז שהצגנו את התוכנית ב-23 בספטמבר, השתנתה הכלכלה בצורה משמעותית. וביחד עם בנק אנגליה אנו מתמודדים עם המהפך". 

לאחר ההודעה הרשמית על פיטורי קוואזי קווארטנג מתפקיד שר האוצר, ערכה ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס מסיבת עיתונאים בה הודיעה על מחליפו של קווארטנג, ג'ראמי האנט.  

במסיבת העיתונאים אמרה טראס, "ברור לנו שחלק מהמיני-תקציב פעל בצורה מהירה מהצפי בשווקים". 

האנט היה בעברו שר הבריאות ושר החוץ של בריטניה, ואף התמודד מול בוריס ג'ונסון לראשות הממשלה ב-2019. 

סערת האג"ח

קווארטנג הציג בסוף ספטמבר "מיני-תקציב" שגובש ביחד עם טראס, וכלל בין היתר הקלות נדיבות במסים למשקי בית ולעסקים, סבסוד מקיף של אנרגיה לתושבים ולעסקים קטנים, ביטול העלאת ביטוח לאומי וצעדים נוספים שלא עוגנו במקורות תקציביים קיימים והיו כרוכים בהגדלת הגירעון והחוב הלאומי הבריטי. הצגת התקציב גררה "דליקת אג"ח" (Firesale), כאשר השוק העלה את התשואה על אגרות חוב בריטיות לטווח ארוך, מה שהוביל לתהליך שרשרת שאיים על הנזילות של קרנות פנסיה בריטיות, ולהתערבות מיידית של הבנק המרכזי של אנגליה במטרה להשיב את היציבות הפיננסית. הליש"ט ירדה לשפל היסטורי של 1.1 דולר בלבד.

התערבות הבנק הצליחה לתמוך בערך האג"ח במידה מוגבלת, אך היום (שישי) היא אמורה להסתיים. הבנק הקצה עד כה כ-65 מיליארד ליש"ט באופן היפותטי לרכש אג"ח ממשלתי בריטי כדי לתמוך בו, אך בפועל קנה פחות במכרזים.

מאחורי הקלעים, דווח כי קווארטנג מתכוון לחזור בו מחלק מההצעות שהציג בתקציב, והוא עצמו התחייב להציג תקציב שיכלול גם את המקורות התקציביים ב-31 באוקטובר, אולם כעת תוטל המשימה על יורשו בתפקיד. קווארטנג עזב אמש לפני המתוכנן את וושינגטון, אליה נסע לסדרת פגישות והתייעצויות עם קרן המטבע הבינלאומית וגורמים כלכליים נוספים. גורמים בדאונינג 10 מסרו ל"גרדיאן" כי הסיבה המיידית להדחה היא "חילוקי דעות" לגבי היקף סיבוב הפרסה הדרוש בנושא התקציב.

קווארטנג יהיה שר האוצר שכיהן במשך הזמן הקצר ביותר (38 ימים) בהיסטוריה המודרנית של בריטניה, למעט שר קודם שמת במהלך כהונתו, כחודש לאחר שמונה.

טראס מתכוונת להודיע במקביל לפיטורים היום על ביטול הקלות המס בשווי 45 מיליארד ליש"ט, וככל הנראה גם תחזור בה מהבטחותיה לא להעלות מסים לעסקים בשנים הקרובות. זו היתה אחת מהתחייבויות הבחירות הבולטות שלה, במרוץ שהתנהל על ראשות המפלגה השמרנית בחודשים האחרונים. יריבה רישי סונאק זכה לביקורת במפלגה, אחרי שהציע להקטין את הגירעון והחוב הלאומי באמצעות העלאה עתידית של המסים. הוא האשים את טראס ב"תוכנית כלכלית שאינה מחוברת למציאות". סונאק, שר האוצר בממשל בוריס ג'ונסון היוצא, הפסיד לטראס במרוץ.