חזרה לשיעור דו-ספרתי: האינפלציה בבריטניה טיפסה ל-10.1% בספטמבר

העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה, ביחד עם עלייה מחודשת במחירי המזון, הן אלה שהובילו את האינפלציה למחוזות דו-ספרתיים, אחרי שבחודש שעבר היא עמדה על 9.9% • התחזיות לגבי האינפלציה הבריטית הן המשך עלייה בטווח הקצר

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press, Alastair Grant
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press, Alastair Grant

שיעור האינפלציה בבריטניה טיפס ל-10.1% בחודש ספטמבר, עלייה של 0.2% התואמת להערכות האנליסטים המוקדמות. העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה, ביחד עם עלייה מחודשת במחירי המזון, הן אלה שהובילו את האינפלציה למחוזות דו-ספרתיים, אחרי שבחודש שעבר היא עמדה על 9.9%. מחירי המזון והמשקאות עלו ב-14.6% בחודש ספטמבר (לעומת השנה שעברה). גם תחום החשבונות הביתיים (גז וחשמל) התייקר ביותר מ-15% בחודש זה. 

גם ביולי נרשמה בממלכה המאוחדת אינפלציה של 10.1%. מדובר בשיא של יותר מארבעה עשורים. 

ליז טראס הקריבה את מדיניותה הכלכלית כדי להישאר בשלטון
סיבוב הפרסה הבריטי מדגים: הבנקים המרכזיים עדיין שולטים (וזה לא תמיד זה דבר טוב) 
מיליונר, התנגד לברקזיט ולא מפחד מהתפקיד הכי מסוכן בממשלה: הכירו את האיש שינסה להציל את הכלכלה הבריטית
שר האוצר החדש של בריטניה מבטל כמעט את כל הפחתות המס המתוכננות במטרה לפייס את השווקים

התחזיות לגבי האינפלציה הבריטית הן המשך עלייה בטווח הקצר, אך השיעור תלוי בעיקר בהיקף הסבסוד של חשבונות האנרגיה בעבור התושבים הבריטיים. הממשלה הבטיחה ליישם החל מ-1 באוקטובר מחיר גג שנתי למשקי בית של 2,500 ליש"ט לשנה, המהווה התייקרות של כ-40% לעומת העבר. זינוק זה צפוי להעלות עוד יותר את האינפלציה בתחום האנרגיה, וגם להשפיע על תחומים אחרים. גם בתי עסק בריטיים נאלצים להעלות מחירים בגלל העלייה החדה במחירי הייצור שלהם.

בנק אנגליה ביצע שבע העלאות ריבית רצופות בממלכה המאוחדת עד כה, לרמה של 2.25%. הוא הוביל מדיניות מוניטריות מצמצמת שנועדה לצנן את הביקושים בשוק, אך נתקל במדיניות ממשלתית נוגדת בשבועיים האחרונים, שקראה להעמיק את הגירעון כדי ליצור צמיחה כלכלית. אחרי סיבוב הפרסה של הממשלה בימים האחרונים, הממשלה הבריטית "יישרה קו" עם שאיפות הבנק והודיעה כי היא מחויבת לאיזון תקציבי ואף לצמצום החוב בטווח הבינוני.