שר האוצר החדש של בריטניה מבטל כמעט את כל הפחתות המס המתוכננות במטרה לפייס את השווקים

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט הכריז על שורה של ביטולים להורדות מס מתוכננות אותן קידם קודמו בתפקיד • לדברי האנט, ביטול ההטבות יכניס למדינה 32 מיליארד ליש"ט בשנה • הטבות המס המתכננות הובילו ל"דליקת אג"ח" כאשר השוק העלה את התשואה על אגרות חוב בריטיות לטווח ארוך

שר האוצר של בריטניה ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
שר האוצר של בריטניה ג'רמי האנט / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

שר האוצר הבריטי החדש ג'רמי האנט הכריז היום (ב') על ביטול של רוב הטבות המס השנויות במחלקת עליהן הכריז קודמו בתפקיד.

פניית הפרסה הגדולה כוללת ביטול הקיצוץ בשיעור הנמוך ביותר של מס הכנסה מ-20% ל-19%, כמו גם קיצוץ בשיעורי מס הדיבידנד, ביטול רפורמות העבודה מחוץ לשכר, החזרי מע"מ לתיירים והקפאה על תעריפי המכס על אלכוהול. 

לדברי האנט, ביטול ההטבות יכניס למדינה 32 מיליארד ליש"ט בשנה.

השר גם הודיע כי חבילת האנרגיה שנועדה לסבסד את חשבונות האנרגיה לצרכנים ולעסקים תפעל רק עד אפריל ולאחר מכן תיבחן על מנת "לעלות למשלם המסים משמעותית פחות מהמתוכנן". 

האנט הוסיף ואמר כי "אחריות מרכזית של כל ממשלה היא לעשות את הדרוש ליציבות כלכלית".

לדבריו,  "אף ממשלה לא יכולה לשלוט בשווקים, אבל כל ממשלה יכולה לתת ודאות לגבי קיימות הכספים הציבוריים. זה אחד מהגורמים הרבים שמשפיעים על אופן התנהלות השווקים. מסיבה זו, למרות ששנינו - ראש הממשלה ואני - מחויבים לקצץ במס החברות, ביום שישי היא הקשיבה לחששות בנוגע ל'מיני תקציב'".

האנט אמר כי הצהרה מלאה עם שאלות תגיע לפרלמנט מאוחר יותר היום (ב'), אך מכיוון שהפרטים היו רגישים לשוק, הוא רצה לתת סיכום קצר במאמץ להשרות "ביטחון ויציבות".

סערת האג"ח הבריטיות

שר האוצר הקודם של בריטניה קואזי קווארטנג הציג בסוף ספטמבר "מיני-תקציב" שגובש ביחד עם ראשת הממשלה ליז טראס, וכלל בין היתר הקלות נדיבות במסים למשקי בית ולעסקים, סבסוד מקיף של אנרגיה לתושבים ולעסקים קטנים, ביטול העלאת ביטוח לאומי וצעדים נוספים שלא עוגנו במקורות תקציביים קיימים והיו כרוכים בהגדלת הגירעון והחוב הלאומי הבריטי.

הצגת ה"מיני תקציב" גררה "דליקת אג"ח" (Firesale), כאשר השוק העלה את התשואה על אגרות חוב בריטיות לטווח ארוך, מה שהוביל לתהליך שרשרת שאיים על הנזילות של קרנות פנסיה בריטיות, ולהתערבות מיידית של הבנק המרכזי של אנגליה במטרה להשיב את היציבות הפיננסית. הליש"ט ירדה לשפל היסטורי של 1.1 דולר בלבד.