מה יקרה לקרנות הפנסיה בבריטניה ואילו דוחות ירכזו עניין? 5 דברים שכדאי לדעת על שבוע המסחר

משבר הפנסיות בבריטניה מגיע לנקודה קריטית לאחר פיטורי שר האוצר בסוף השבוע • טסלה ונטפליקס יפרסמו דוחות, והן לא היחידות • ולמה כדאי לשים לב בנאומו של הנשיא הסיני בפתח ועידת המפלגה הקומוניסטית?

1. שר האוצר הבריטי התחלף והממשלה עשתה סיבוב פרסה. איך יגיבו השווקים?

בבריטניה, וגם במדינות אחרות שנאלצו להעלות בחדות את הריבית, יעקבו השבוע בציפייה דרוכה אחרי המסחר, כדי לראות אם סיבוב הפרסה של הממשלה החדשה הצליח להרגיע את שווקי האג"ח ולחזק את הליש"ט, הנע סביב שפל היסטורי מול הדולר. ביום שישי האחרון פיטרה ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס את שר האוצר קוואזי קווארטנג, הודיעה במסיבת עיתונאים כי חזרה בה מהכוונה להפחית מסים, ומינתה לתפקיד הבכיר את ג'רמי האנט, שכבר ביומו הראשון דיבר על הצורך לבצע "קיצוצים בתקציב" ואמר כי "נעשו טעויות". למרות זאת, אפילו אחרי המינוי, התשואות על אג"ח ממשלת בריטינה לטווח ארוך שבו ועלו, לרמה של 4.8%, והליש"ט ירדה ל-1.12 דולר בלבד.

ברקע ההכרזות הפיסקליות הצפויות של האנט, שינסה להבטיח תקציב מאוזן והקטנת חוב, מרחפת השאלה אם "בנק אנגליה" ימשיך להתערב בשווקים, החל מהמסחר ביום שני, במקרה שהתשואה על אג"ח תטפס מעל ל-5%. החשש הוא שקרנות פנסיה גדולות ייכנסו למצוקת נזילות חמורה במצב זה. נגיד הבנק המרכזי, אנדרו ביילי, שבירך על סיבוב הפרסה הממשלתי בסוף השבוע, הבטיח בעבר להפסיק את ההתערבות ביום שישי, אולם דבריו ייבחנו בפועל השבוע.

● יותר גרוע מהשפל הגדול: כלכלני בנק אוף אמריקה מציגים נתון מדאיג
● יצרנית השבבים הגדולה בעולם מוסיפה שמן למשבר הגדול בתעשייה

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press, Alastair Grant
 ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press, Alastair Grant

הניסיון העגום הבריטי לגבי הזינוק בתשואות האג"ח והפיחות במטבע הוא "תמרור אזהרה" לממשלות נוספות הנאבקות עם העלאות ריבית במטרה להתמודד עם אינפלציה, אך מנגד נאלצות להיכנס לגירעון כדי לנסות ולהתמודד עם משבר האנרגיה. השאלה היא אם כעת, אחרי שממשלת בריטניה והבנק המרכזי שלה "יישרו קו", תשוב היציבות לשוק הפיננסי הבריטי המרכזי.


2. מדיניות אפס הדבקה פה כדי להישאר: השווקים יגיבו לנאום הנשיא שי

ועידת המפלגה הקומוניסטית שנערכת כל חמש שנים נפתחה היום בפעם ה-20 בבייג'ין. במוקד האירוע סלילת דרכו של הנשיא שי ג'ינפינג לקדנציה שלישית היסטורית, ובנאום הפתיחה בן השעתיים שלו סיפק הנשיא הצצה למדיניות ארצו בעתיד הקרוב. הוא שלח מסר מאיים לכיוונם של טיוואן והמערב כשאמר כי סין שומרת לעצמה את האפשרות "לנקוט בכל האמצעים הדרושים" נגד "התערבות של כוחות חיצוניים" בסוגיית טייוואן.

בשווקים חיכו למוצא פיו של הנשיא במגוון נושאים, ביניהם המדיניות בנושא שוק הנדל"ן, תעשיית השבבים והקורונה. הצמיחה הכלכלית במדינה בשפל של ארבעה עשורים, ולפי הבנק העולמי היא צפויה לצמוח השנה בקצב איטי יותר משאר הכלכלות המתפתחות באסיה - לראשונה מאז 1990.

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
 נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

רק לפני כשבועיים חתך הבנק העולמי את התחזית לשנה הנוכחית מ-5% ל-2.8. אם לא די בכך, המטבע המקומי נחלש השנה במעל 10% מול הדולר האמריקאי - שפל שנתי שלא נראה מאז 1994. ביום שלישי הקרוב תפרסם סין את נתוני הצמיחה שלה לרבעון השלישי, והצפי הוא לעלייה משמעותית בקצב הצמיחה ביחס לרבעון הקודם, מ-0.4% ל-3.4%, אך עדיין מדובר בשפל של עשרות שנים. אנליסטים צופים תחזית מעט יותר אופטימית בהשוואה לבנק העולמי, ומעריכים כי סין תסיים את השנה עם צמיחה של 3.2%.

אלו שציפו שסין תנטוש בקרוב את מדיניות ה"אפס הדבקה" שמעיבה מאוד על כלכלתה צפויים להתאכזב. בתחומים האחרים דווקא סיפק הנשיא שלל מסרים שעשויים להצביע על תמיכה ממשלתית במגזרים השונים, אך בסך הכל שמר שי על העמימות שהקיפה את השווקים של סין לקראת פגישת ההנהגה החמש שנתית.

מוקדם יותר החודש, הטילו האמריקאים הגבלות על מכירת שבבים וציוד לייצור שבבים ללקוחות סינים, מה שפוגע במאמציו של הנשיא לבנות תעשיית שבבים מקומית. בנאומו התייחס שי לנושא והבטיח "לנצח בנחישות בקרב הטכנולוגיות הליבה המרכזיות". בכך, רמז על תמיכה ממשלתית בתעשיות המקומיות בתחום. אנליסטים אף העריכו כי התגברות המתיחות בין ארה"ב לסין בנושאים נוספים, כמו עצמאותו של טיוואן, עשויים להגביר את העניין של הממשל בכך.


3. נטפליקס וטסלה יפרסמו דוחות

עונת הדוחות בוול סטריט נפתחה והשבוע ימשכו עניין לא מעט חברות, בהן נטפליקס וטסלה.

ביום שלישי תפרסם ענקית הסטרימינג את דוחותיה לרבעון השלישי של השנה כשברקע התוכנית החדשה שלה לשיווק מנויים מוזלים שכוללים פרסומות. הצפי הוא שלאחר שני רבעונים רצופים, שבהם איבדה טסלה מנויים, היא תחזור להציג צמיחה של כמיליון מנויים. האנליסטים מייחסים את הצמיחה המחודשת לפעילותה בצפון אמריקה ובאסיה. המשקיעים מחכים לשמוע כיצד המודל החדש שתציע החברה צפוי להשפיע על הכנסותיה ורווחיה בעתיד.

ביום שלאחר מכן יגיעו דוחות טסלה, שסובלת מירידה חדה של 48% בשווי המניה מתחילת השנה. ברקע, כוונתו של הבעלים אילון מאסק לחזור לעסקת רכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר ונתוני משלוחי מכוניות שלא עמדו בציפיות האנליסטים. טסלה עלולה להחמיץ ברבעון הקרוב את היעד שלה לקצב צמיחה שנתי של 50%, בהתחשב בעובדה שהמשלוחים שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלו רק ב-45%.


4. הבנקים האמריקאים יספקו תמונה רחבה על מצבם

עונת הדוחות כאמור נכנסת להילוך גבוה והשבוע נקבל תמונה רחבה על מצבם של הבנקים בגדולים בארה"ב. ביום שני טרם פתיחת המסחר יפרסם בנק אוף אמריקה את תוצאותיו לרבעון השלישי. ההפרשות להפסדי אשראי צפויות לגדול ב-46%, שכן הבנקים נערכים לתקופת אי ודאות כלכלית ארוכה. למרות הזהירות שבה נוקטים הבנקים, האנליסטים מעריכים כי האינדיקטורים החשובים של הבנק "נשארים חזקים". רוב הערכות הן לעלייה של כ-3% בהכנסות, בין היתר בזכות העלאות הריבית.

בשלישי יגיע תורו של גולדמן זאקס לדווח לפני פתיחת המסחר. ההערכות הן שחרף העלייה הגדולה בהכנסות כתוצאה מעליית הריבית, סך ההכנסות של הבנק צפוי לרדת. כך מעריכים אנליסטים של בנק ההשקעות ג'פריס. בין הסיבות לכך, ירידה בהכנסות מעמלות וההאטה בכלכלה העולמית.

בשבוע שעבר כבר דיווחו חלק מהבנקים, והאחרון ביניהם היה בנק ההשקעות סיטי, שהציג ירידה של 25% ברווחים, בין היתר, כתוצאה מהגדלת הפרשות להפסדי אשראי. מתחילת השנה ירדה מניית הבנק ב-29% והיא מציגה את הביצועים החלשים ביותר מבין הבנקים בארה"ב. מנכ"לית הקבוצה ג'יין פרייזר, אמרה בשיחה עם משקיעים ביום שישי כי "ישנן עדויות מצטברות להאטה בצמיחה העולמית, וכעת אנו מצפים למיתון מתגלגל ברמת המדינה החל מהרבעון הזה". לסיטי יש פעילות רחבה יותר בחו"ל בהשוואה למתחרים ועל כן היא מושפעת יותר מהאטה עולמית, מסיכונים כמו אלו שחווה הכלכלה הבריטית ומהשפעות התחזקות הדולר בעולם.

בנקים נוספים שפרסמו את התוצאות שלהם לרבעון השלישי הם ג'י פי מורגן וול פארגו שעקפו את תחזיות ההכנסות, בעוד מורגן סטנלי החמיץ אותן.

5. האם הבנק המרכזי ביפן שוב יתערב בשוק המט״ח?

שוק המט"ח סוער והדולר קרוב לשיא של 20 שנה מול סל המטבעות. אחד מאלו שנפגע קשה יותר מהתחזקות המטבע האמריקאי הוא היין היפני, כתוצאה ממדיניות הבנק המרכזי שם שמסרב ליישר קו ולהעלות את הריבית. כך, פערי הריביות מפילים את המטבע ושוחקים אותו. בחודש שעבר אף התערב הבנק המרכזי במדינה בשוק, בפעם הראשונה מאז 1998.

כעת המטבע היפני מתקרב לרף של 150 ין לדולר אחד, מה שמעורר ספקולציות שהבנק המרכזי במדינה יתערב שוב. ביום שישי האחרון נסגר שערו של הין על 148 מטבעות לדולר אחד. סגן הנגיד אמר אתמול (ש') כי התנודות האחרונות הן מהירות מדי וחד צדדיות מדי, והביע חשש שהמטבע יפול לשפל של 32 מול הדולר. נפילה מתחת ל-150 עשויה להיות הרף הפסיכולוגי שיגרום לבנק המרכזי להתערב שוב בשוק.

המדיניות שמנהיג הבנק המרכזי ביפן היא חריגה ביחס לבנקים מרכזיים אחרים, שרובם מעלים את הריבית במטרה להילחם באינפלציה ובכך גם מצמצמים את הפער מריבית הפד. מתחילת השנה, איבד המטבע היפני כ-23% מערכו ביחס לדולר האמריקאי.