מיליונר, התנגד לברקזיט ולא מפחד מהתפקיד הכי מסוכן בממשלה: הכירו את האיש שינסה להציל את הכלכלה הבריטית

שר האוצר הבריטי החדש ג'רמי האנט הציג ביומו השני בתפקיד סיבוב פרסה כלכלי שהרגיע זמנית את השווקים ושהציב אותו בעמדת כוח • פחות מחודשיים לתוך כהונתה, ראשת הממשלה ליז טראס היא ברווז צולע, ולפי הדיווחים המפלגה מתכננת להדיחה בימים הקרובים

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט מודיע לפרלמנט אתמול (ב') על ביטול קיצוצי המסים שתוכננו / צילום: Associated Press, Jessica Taylor
שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט מודיע לפרלמנט אתמול (ב') על ביטול קיצוצי המסים שתוכננו / צילום: Associated Press, Jessica Taylor

ג'רמי האנט הוא האיש שנקרא לדגל בימים האחרונים כדי להציל את הכלכלה הבריטית, ואולי על הדרך גם את הממשלה השמרנית החדשה בראשות ליז טראס, המנסה בחוסר-הצלחה בולט לנווט את הממלכה המאוחדת. האנט, שר בריאות לשעבר שחזר לספסלים האחוריים של המפלגה השמרנית אחרי שהפסיד בהתמודדות מול בוריס ג'ונסון על ראשות המפלגה ב-2019, הפתיע את הפרשנים כשקיבל עליו בסוף השבוע את המשרה המסוכנת ביותר בממשלה הבריטית בימים אלה - שר האוצר. 

● שר האוצר החדש של בריטניה מבטל כמעט את כל הפחתות המס המתוכננות במטרה לפייס את השווקים
מה יקרה לקרנות הפנסיה בבריטניה ואילו דוחות ירכזו עניין? 5 דברים שכדאי לדעת על שבוע המסחר
הבנק המרכזי בבריטניה נאבק לכבות שריפה שהממשלה החדשה הציתה בשוק האג"ח | ניתוח

אחרי הכול, היה זה קודמו בתפקיד, קוואזי קווארטנג, שהודח בבושת-פנים על ידי ראשת הממשלה טראס על כך שהציג "מיני-תקציב" בלתי-אחראי פיננסית, המעמיק את הגירעון והחוב הלאומי דווקא בזמנים הנוכחיים. העובדה שהתקציב גובש באופן מלא יחד עם טראס והיה חלק מהבטחות הבחירות שלה במהלך ההתמודדות הפנימית על ראשות המפלגה השמרנית לא הייתה רלוונטית. כדי לחתוך הפסדים ולנסות להציל את עורה, פיטרה טראס את קווארטנג, ופנתה להאנט, שדווקא תמך ביריבה רישי סונאק בבחירות הפנימיות.

''האנט קורע את התוכניות של ראשת הממשלה למיסוי, בתפנית מדהימה''. שעה ה''גרדיאן'' מהיום (ג')
 ''האנט קורע את התוכניות של ראשת הממשלה למיסוי, בתפנית מדהימה''. שעה ה''גרדיאן'' מהיום (ג')

האנט הפתיע וקיבל עליו את התפקיד, ולאחר מכן הודיע על סיבוב פרסה מפואר שכלל את ביטול רוב הסעיפים החדשים מה"מיני-תקציב" של קודמו. מוקדם בבוקר אתמול (ב') התייצב האנט בפני המצלמות ואמר כי במטרה להרגיע את השווקים החליט להציג מיד את ההחלטות שקיבל כשר האוצר, שכוללות את ביטול הפחתת מס ההכנסה, מס החברות, החזרת התקרה לבונוס במגזר הבנקאי וביטול כמה תקנות בתחום המע"מ. באופן משמעותי יותר, הודיע האנט כי גם המימון הנדיב של האנרגיה למשקי בית ולעסקים קטנים יעמוד בפני בחינה מחודשת אחרי החורף הנוכחי.

התקשורת הבריטית: האנט רה"מ בפועל

נראה כי להופעה הייתה את האפקט הרצוי. לאחר הודעתו זינק הליש"ט ב-2% מול הדולר, והתשואה על אג"ח בריטי ל-30 שנה - שחוותה תנודות עזות אחרי ההודעה על ה"מיני-תקציב" ואיימה לרושש קרנות פנסיה - ירדה ביותר מ-15%, ל-4.4%. "האנט הוא ראש הממשלה בפועל", הכריזו כלי התקשורת בממלכה.

''בתפקיד, אך ללא כוח''. שער ה''דיילי מייל'' מהיום (ג')
 ''בתפקיד, אך ללא כוח''. שער ה''דיילי מייל'' מהיום (ג')

למעשה, המשבר הפוליטי והכלכלי רחוק מלהסתיים. מרד פנימי נגד טראס, שהפכה כעת לדמות שולית בממשלתה שלה עצמה, הולך ומתרקם. מי שנמצא כעת בחזית התקשורתית הוא האנט, שיכול להמשיך לכהן בתפקיד החשוב של שר האוצר כל עוד הממשלה שורדת, או אולי לנסות ולהגשים את שאיפותיו ההיסטוריות להיות ראש ממשלה באמצעות חבירה לקושרים להדיח את טראס בתוך המפלגה.

בן 55, גם האנט הוא תוצר של בתי הספר הפרטיים של אנגליה ואוניברסיטת אוקספורד כמו רבים מחברי המפלגה השמרנית. בנו של אדמירל, הוא החל להיות פעיל במפלגה השמרנית בעודו באוניברסיטה, ונבחר לחבר פרלמנט מטעמה כבר ב-2005. במקביל לכהונתו הוא הקים חברה לקורסים מקוונים דרך האינטרנט (בשם Hotcourses), ומכר אותה ב-2017 בעבור 14 מיליון ליש"ט, מה שהופך אותו לאחד מחברי הפרלמנט העשירים ביותר.

''ראשת הממשלה הנעלמת''. שער ה''סאן'' מהיום (ג')
 ''ראשת הממשלה הנעלמת''. שער ה''סאן'' מהיום (ג')

במסגרת פעילותו בחברה הוא פגש את לוסיה היאנט, במקור מסין אך בעלת אזרחות בריטית, שהיתה מגישה בטלוויזיה ואשת עסקים. היא גייסה סטודנטים סינים לאוניברסיטה בריטית, הוא קידם את עסקיו בסין, והשניים נפגשו ב-2010, בעוד מפלגתו מכהנת באופוזיציה. שנה לאחר מכן הם התחתנו, ולזוג יש שלושה ילדים. יש להם גם בית נופש באיטליה ובית נוסף בבריטניה, לפי הרשומות.

התנגד לברקזיט

כאשר המפלגה השמרנית שבה לשלטון, כיהן האנט כשר התרבות והספורט הבריטי מ-2010 עד ל-2012, והיה אחראי בין היתר להיערכות לאולימפיאדה שהתקיימה בלונדון באותה השנה. לאחר מכן עבר לכהן כשר הבריאות, תפקיד שבו כיהן ברציפות כשש שנים.

הוא התנגד לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי במשאל העם שהתקיים ב-2016. האנט ראה בעצמו מועמד לראשות המפלגה ולראשות ממשלת בריטניה, אך כשל בשני מרוצי הבחירות שהם התמודד. ב-2019 הפסיד לבוריס ג'ונסון, שנבחר בתחילה להחליף את תרזה מיי לפני שהכריז על בחירות. ביולי האחרון רק 18 חברי פרלמנט תמכו בהתמודדות של האנט במרוץ הפנים-מפלגתי שבסופו של דבר הציב בראשות המפלגה את טראס.

''הגרזן מגיע''. שער ה''מטרו'' מהיום (ג')
 ''הגרזן מגיע''. שער ה''מטרו'' מהיום (ג')

האנט עבר לתמוך ביריבה של טראס, רישי סונאק, שהזהיר מבעוד מועד כי התוכניות הכלכליות שלה "אינן מחוברות למציאות". זו אחת מהסיבות להפתעה שנרשמה כאשר קיבל עליו את התפקיד הבכיר.

כעת הוא נחשב ל"ידיים בטוחות" על ההגה, ומי שאמור לנסות להבהיר לשווקים הבינלאומיים כי הממשלה הנוכחית חוזרת בה מכל סוג של "טראסונמיקס", כינוי הגנאי לרפורמות השוק החופשי שאותן ניסתה טראס לקדם בשבועות האחרונים. הוא זכה לברכת דרך גם מנגיד הבנק המרכזי, אנדרו ביילי, שבירך על מדיניות הממשלה החדשה. ביילי נאלץ להעמיד כ-65 מיליארד ליש"ט כדי לתמוך בשוק האג"ח, אחרי שה"מיני-תקציב" של קווארטנג וטראס עירער את האמון בכלכלה הבריטית.

הימים הקרובים יגידו אם ההתערבות של "בנק אנגליה" הייתה קצרת-מועד כרצוי, ואם מינויו של האנט סייע להרגיע את השווקים עד לרמה כזו שהבנק אינו נדרש להשיק תוכנית הרחבה כמותית חדשה. בעוד כשבועיים צפוי רגע המבחן המשמעותי ביותר שלו - הצגת התקציב החדש. זאת, אם הממשלה הנוכחית תצליח להמשיך בכהונתה עד אז. הסיכויים לכך אינם ברורים.