ניצנים של אופטימיות: עונת הדוחות שהחלה בארה"ב מספקת רמזים לכיוון השווקים

עונת הדוחות שהחלה בארה"ב מספקת ניצני אופטימיות בדבר כיוון השווקים • מנהל במריל לינץ': "השוק הדובי יסתיים כאשר הרווחים של חברות הטכנולוגיה יתחילו להתייצב" • מיטב: "ב-2023 צפוי מיתון, אך זה לא אומר ששוק המניות חייב להיות רע"

בורסת ניו יורק / צילום: Reuters, ANDREW KELLY
בורסת ניו יורק / צילום: Reuters, ANDREW KELLY

עונת הדוחות הכספיים החלה לתפוס השבוע תאוצה בארה"ב, והיא מספקת לפי שעה ניצנים של אופטימיות למשקיעים. אחרי הירידות החדות בשוק המניות בין אמצע אוגוסט לסוף ספטמבר, מעידות התוצאות העסקיות של כמה מהחברות הגדולות, כי התחזיות של משקיעים ואנליסטים היו שחורות בהרבה מהמציאות.

המניה שהמוסדיים הכי אוהבים בחו"ל ומי הפסיד הכי הרבה על השקעה בוול סטריט
אילו שינויים נדרשים בתיקי ההשקעות בעידן של ריביות עולות ושווקים יורדים
בלומברג: סבירות של 100% למיתון בארה"ב בשנה הקרובה

כריס הייזי, מנהל ההשקעות הראשי של חטיבת הבנקאות הפרטית במריל לינץ' בנק אוף אמריקה, התייחס לנושא בראיון שנתן לערוץ CNBC בסיום המסחר בוול סטריט ביום ג', לאחר שענקית הסטרימינג נטפליקס  פרסמה תוצאות טובות מהצפוי: "זה מה שקצת צמיחה עושה בתקופה של ירידות. ברגע שיש צמיחה נורמלית, חלק מהפחדים נעלמים ופתאום הגיהינום המאיים באופק, בנוגע לקריסת הרווחים, נראה מוקדם מדי".

הייזי מאמין כי השוק הדובי יסתיים כאשר הרווחים של מגזר הטכנולוגיה יתחילו להתייצב. "אנחנו לא צריכים לראות אותם חוזרים לרמות השיא של מגפת הקורונה. אנחנו רק צריכים התייצבות בסקטור הזה, שלו משקל גבוה במדד S&P 500 ", הוא הדגיש.

לטענתו, הדבר החשוב ביותר עבור שוק המניות האמריקאי בשלושת החודשים הקרובים הוא תוצאות חברות הטכנולוגיה. זאת, מכיוון שהן אפשרו למשקיעים להבין את כוחם של הצרכנים בעולם, את מצב שרשראות האספקה, וכן את מידת ההשפעה האמיתית של התחזקות הדולר על רווחי החברות הגלובליות.

בינתיים הבנקים נהנים מהעלאות הריבית

בינתיים, בולטים לטובה דוחות הבנקים האמריקאים, שנהנו ברבעון השלישי מרווחי מימון בזכות עליית הריבית בארה"ב, אשר מאפשרת לבנקים להגדיל את המרווח בין הריבית הנגבית על ההלוואות ובין זו המוענקת על פיקדונות, ובאופן זה להעלות את רווחי המימון שלהם.

כך למשל הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס , שנסחר בניו יורק לפי שווי של 350 מיליארד דולר, הציג ברבעון השלישי עלייה של 10% בהכנסות בזכות העלאת הריבית בידי הבנק הפדרלי, וגם הרווח הנקי היה גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים. זאת, למרות הפסדים שנרשמו על השקעות בניירות ערך.

אומנם, חלק מהבנקים בארה"ב הגדילו הפרשות כנגד הפסדי אשראי אפשריים, בשל הסיכון להתדרדרות הכלכלה האמריקאית למיתון, אולם מיתון שכזה טרם הגיע ופשיטות רגל המוניות של לקוחות לא נרשמו בינתיים בארה"ב.

עם זאת, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, הזהיר מפני רוח נגדית משמעותית בדמות אינפלציה עיקשת וגבוהה, אשר מובילה לריבית גלובלית גבוהה יותר. זאת, לצד גורמים נוספים המגבירים את הסיכון, כגון צעדי הצמצום המוניטריים של הבנקים המרכזיים, המלחמה באוקראינה, שמגדילה את כל הסיכונים הגיאופוליטיים, והמצב השברירי של היצע הנפט ומחירי הנפט.

גם מנכ"ל גולדמן זאקס , דיוויד סולומון, הזהיר השבוע כי ייתכן שהכלכלה האמריקאית נעה לקראת שפל שעלול להקשות על החלטות השקעה ועל החלטות עסקיות. "אני חושב שזה הזמן להיות זהיר, ואני חושב שאם אם אתה מנהל עסק מבוסס סיכונים, זה הזמן לחשוב ביתר זהירות על תיבת הסיכונים שלך, על תיאבון הסיכון שלך", אמר סולומון ל-CNBC.

באותו ראיון הוסיף סולומון, כי "אני חושב שאתה צריך לצפות ליותר תנודתיות באופק עכשיו. זה לא אומר בוודאות שיש לנו תרחיש כלכלי קשה באמת. אבל לגבי התפלגות התוצאות, קיים סיכוי טוב למיתון בארה"ב".

עם זאת, מיתון בארה"ב לא מבשר בהכרח על המשך הירידות במניות שם, וזאת היות ששוק המניות האמריקאי כבר איבד כ-22% מערכו מתחילת 2022, וזאת עוד בטרם הידרדרה הכלכלה שם למיתון קשה.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, כתב למשל השבוע כי 2023 צפויה להיות שנת מיתון, אבל זה עשוי להיות דווקא טוב למניות: "התחזיות הכלכליות ממשיכות לרדת", כתב זבז'ינסקי. "קרן המטבע הבינלאומית עדכנה שוב כלפי מטה את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית לשנת 2023 ל-2.6%. זה קצב שמאפיין מיתון. קצב צמיחה נמוך יותר נרשם ב-2020 וב-2009. במשבר של 2001 ובמשבר במדינות אסיה ב-1998 קצב הצמיחה בעולם היה דומה לזה שצפוי ב-2023. אולם זה לא אומר ששוק המניות חייב להיות רע.

"מאז 1980, בשנים שבהן קצב הצמיחה בעולם היה נמוך מ-2.8%, מדד MSCI World עלה בממוצע ב-10%. המניות עלו בשמונה מתוך 11 שנים עם צמיחה נמוכה. בדרך כלל, שוק המניות מגיב למיתון המתקרב מראש, כפי שקורה כעת".

זבז'ינסקי הוסיף, כי הנתונים הכלכליים בארה"ב לא היו ממש רעים בשבועות האחרונים, ועל פי אינדיקטור GDP Now שמפרסם הפד של אטלנטה, הכלכלה האמריקאית צפויה לרשום ברבעון השלישי צמיחה חיובית של 2.8%. במקביל, מתמחרים החוזים העתידיים בארה"ב העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.75% בחודש נובמבר, לטווח של 3.75%-4% והעלאה בשיעור זהה גם בדצמבר לטווח של 4.5%-4.75%.

לאחר מכן, צפויה לפי שעה עוד העלאה אחת של 0.25% בפברואר 2023, ובהמשך הפחתה ראשונה של הריבית בשיעור של 0.25% ברבעון הרביעי של השנה הבאה. כך שהחוזים על ריבית הפד בסוף 2023 משקפים ריבית של כ-4.6%, בשעה שתשואת האג"ח לשנתיים עומדת על כ-4.5%.

"רמות אלה תואמות באופן מלא את התחזית להעלאת ריבית על ידי הפד. התשואות בשוק האג"ח נמצאות להערכתנו בקרבת רמות השיא שלהן במחזור הנוכחי של עליית ריבית. לפיכך, מבחינת התמחור, האג"ח אטרקטיביות", מסביר זבז'ינסקי.

לדבריו, "למרות שמדד S&P 500 ירד מאמצע אוגוסט בכ-15%, מהתחתית הקודמת באמצע יוני השנה הוא לא ירד כלל, וזאת אף שתשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה מאז מ-3.5% לכ-4% והציפיות לריבית הפד בסוף 2023 בחוזים עלו ב-1% כמעט.

"מחפש סימני התייצבות - לא את התחתית"

מתחילת השנה, שוק המניות מתואם עם התנהגות האג"ח הממשלתיות הארוכות. עצירה בעליית התשואות, שצפויה להערכתנו ברמות הנוכחיות, עשויה לבלום ירידות בשוק המניות, אלא אם תתחיל הידרדרות משמעותית ברווחיות החברות".

 
  

הוא גם מדגיש כי העובדה שהמרווחים בשוק הקונצרני מתחת לדירוג השקעה לא התרחבו בחודשיים האחרונים, כפי שהיו אמורים בהתאם לירידות במניות, מעידה כי המשקיעים לא צופים הרעה מהותית במצב הפיננסי של החברות.

עם זאת, הוא מדגיש כי למרות הירידות במניות, הן לא מאוד אטרקטיביות ביחס לאפיקים נושאי ריבית, וזאת מאחר שגם מדד האג"ח הממשלתיות הארוכות בארה"ב ירד מאז אמצע אוגוסט בשיעור דומה של 14%, מה שהופך את האפיק האג"חי לאטרקטיבי יותר להערכתו.

בשני ימי המסחר הראשונים של השבוע עלה ה-S&P 500 ב-3.8% אולם הייזי ממריל לינץ' בנק אוף אמריקה, עדיין נזהר מלדבר על אפשרות לסיום השוק הדובי. "אני באופן אישי אחפש את סימני ההתייצבות יותר מחיפוש התחתית", אמר ל-CNBC. "אני עדיין על המשמר, כי הדולר ותשואות האג"ח לשנתיים טרם הגיעו לשיא. ברגע שהאינפלציה באמת תציג סימני ירידה, ונתחיל לראות ירידה בכמות הכסף, אז נראה יותר יציבות בין שוק המניות לשוק האג"ח", הוסיף הייזי.

"הפד עדיין לא עצר את העלאות הריבית, ותשואת האג"ח לשנתיים עוקבת אחריו. לפי הפד, הריבית תעלה בעוד 125 נקודות בסיס, והתשואות לשנתיים בדרך כלל מתחילות לרדת העלאה אחת לפני הסוף. כך שאם הפד יעצור את העלאות הריבית לפני מה שאנשים צופים, זאת תהיה הרוח הגבית שכולם מחכים לה", הסביר.