לאחר 44 ימים בלבד: ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס מתפטרת

בסך הכל חודש וחצי לאחר שנבחרה, ליז טראס מתפטרת מתפקיד ראש הממשלה לאחר שנכשלה בהעברת התוכנית הכלכלית שלה • כהונתה היא הקצרה ביותר בתולדות בריטניה • המפלגה השמרנית: תהליך בחירת מנהיג חדש יסתיים בשבוע הקרוב

ראשת ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press
ראשת ממשלת בריטניה, ליז טראס / צילום: Associated Press

ראשת הממשלה הבריטית ליז טראס התפטרה מתפקידה בסך הכל שישה שבועות לאחר שנבחרה. טראס כיהנה את הזמן המועט ביותר בכיסא ראש הממשלה - בסך הכל 45 ימים. טראס התפטרה גם מראשות המפלגה השמרנית בבריטניה.

טראס יצאה מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10 בלונדון כדי להצהיר רשמית על התפטרותה. היא החלה את הצהרתה עם התייחסות למצב "הכלכלי והבינלאומי הבלתי יציב" והוסיפה כי בריטניה "עוכבה יותר מדי זמן על ידי צמיחה כלכלית נמוכה". טראס הוסיפה כי היא נבחרה בידי מפלגתה, השמרנים, כדי לשנות את המצב הקשה במדינה.

ראשת הממשלה המתפטרת ציינה כי ממשלתה הגיעה להישגים בתחומי מסי האנרגיה והורידה את תשלומי הביטוח, בנוסף ל"הצבת חזון למסים נמוכים וצמיחה כלכלית גבוהה, ושימוש בכל היתרונות והחופש שמספק הסכם הברקזיט". עם זאת, טראס הכירה בכך שהיא לא יכולה לבצע את הפעולות שהמפלגה השמרנית דורשת ממנה. את הצהרתה סיימה בהתחייבות שתישאר בתפקיד עד שייבחר לה מחליף.

מהמפלגה השמרנית נמסר כי ההליך לבחירת מנהיג חדש למפלגה יסתיים כבר בשבוע הבא. במקביל, מפלגות הלייבור והליברלים הדמוקרטיים דורשות בחירות כלליות בבריטניה במקום בחירות פנימיות במפלגה השמרנית לבחירת מנהיג חדש.

את מרבית זמנה בתפקיד טראס בילתה בהתמודדות עם הכאוס בשווקים שנגרם בבריטניה כתוצאה מתוכניתו של שר האוצר ששפיטרה - קוואסי קוורטנג, מיני תוכנית כלכלית שהיא לא הצליחה להעביר בפרלמנט בסופו של דבר.

מלבד הבעיות עם קוורטנג, שרת הפנים של טראס, סואלה ברוורמן, התפטרה.

לפי שעה, הפוטסי בבריטניה לא מגיב לדיווח ואילו הפאונד עולה קלות מול הדולר, ב-0.6%.