ריגול עסקי | תחקיר

עסקת נשק ועשרות מיליוני דולרים: כך ניסו ראשי המוסד והשב"כ לשעבר לעקוץ את ממשלת בולגריה

כמה רחוק מוכנים ללכת האנשים שהיו בכירי שירותי הביטחון החשאיים של ישראל כדי להרוויח כסף? כדי להשיב חוב שכר איל ההון הישראלי, גד זאבי, את שירותי החברה של יעקב פרי • ראש השב"כ לשעבר רקם תוכנית שכללה השתלטות על עשרות מיליוני דולרים בעסקת נשק בין קונגו לבולגריה ומתווך מפתיע - ראש המוסד לשעבר דני יתום • גלובס חושף את הפרטי התוכנית, שלב אחר שלב

עסקת נשק ועשרות מיליוני דולרים / צילום: צילומים: איל יצהר, פולי בלום, מיכל נחום, יח''צ, Georgi Paleykov via Reuters Connect רויטרס AP, Ben Curtis, Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
עסקת נשק ועשרות מיליוני דולרים / צילום: צילומים: איל יצהר, פולי בלום, מיכל נחום, יח''צ, Georgi Paleykov via Reuters Connect רויטרס AP, Ben Curtis, Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה סיפור לא ייאמן שחושף כמה רחוק היו מוכנים ללכת אישים ששירתו בתפקידים הבכירים ביותר בשירותי הביטחון החשאיים של ישראל, כדי להרוויח כסף. זה סיפור על הדרך שבה יזמו ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, תוך שימוש ב"נאמן" מטעם איש העסקים - שהתברר כראש המוסד לשעבר, דני יתום - עסקת נשק עתירת ממון בין קונגו לבולגריה. עסקה שמטרתה הייתה אחת ויחידה: לסייע לאיש העסקים הישראלי לעקוץ את הבולגרים, תמורת עמלה שמנה.

ראש ממשלת בולגריה, גלב דונב / צילום: Reuters, Georgi Paleykov
 ראש ממשלת בולגריה, גלב דונב / צילום: Reuters, Georgi Paleykov

וכעת, לסיפור עצמו. ממידע שהגיע לידי גלובס עולה סיפור מדהים בו מעורבים, כאמור, ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, ושותפו העסקי, צביקה נווה, מחברת CGI Group המתמחה במודיעין עסקי. גם ראש המוסד לשעבר, דני יתום, ובנו, ניר, שעסקו באימון חשאי של קבוצות לוחמים בקונגו, קשורים בפרשה יחד עם איל ההון גד זאבי, שבתקופת הזוהר שלו נכסיו הוערכו במיליארדי שקלים. 

● בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק
דיווחים באוסטריה: האשמות כבדות נגד הקנצלר לשעבר סבסטיאן קורץ
נשיא סין שי ג'ינפינג קורא לעם להתכונן לסערה מתקרבת

ההתחלה: רכישת חברת התעופה הבולגרית הסתבכה

תחילתה של הפרשה אי שם בשנת 1979, כאשר רכש זאבי, יחד עם קבוצת רוכשים, את מניות חברת התעופה הלאומית של בולגריה. העסקה לא עלתה יפה, והצדדים הטיחו האשמות שונות, זה כלפי זה. לפני עשור וחצי, חייב פסק בוררות בינלאומי את ממשלת בולגריה לפצות את זאבי בסכום של למעלה מ-10 מיליון דולר, אלא שממשלת בולגריה בחרה שלא למלא אחר פסק הבוררות. זאבי ניסה בדרכים שונות לקבל את כספו, וכבר בשנת 2007 הטיל בית המשפט המחוזי בירושלים עיקול על נכסי בולגריה על מנת לאפשר לזאבי לשים יד על הכספים שהגיעו לו. בשל הרגישות המדינית והחשש ממשבר דיפלומטי, הצטרף להליך היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז.

מטוס של חברת התעופה הלאומית של בולגריה / צילום: Shutterstock, Miglena Pencheva
 מטוס של חברת התעופה הלאומית של בולגריה / צילום: Shutterstock, Miglena Pencheva

בסופו של דבר, בית המשפט העליון קיבל באופן חלקי את עמדת היועץ המשפטי לממשלה והסיר את העיקולים מעל רכבי השגרירות הבולגרית ומעל חשבונות הבנק של השגרירות. זאבי, שהמשיך לחפש דרכים יצירתיות כדי לתפוס את המיליונים הרבים שבולגריה חייבת לו, פנה לפני מספר שנים לחברת המודיעין העסקי CGI Group - של ראש השב"כ והשר לשעבר יעקב פרי ושל שותפו צביקה נווה - על מנת שיסייעו לו לחלץ את עשרות מיליוני השקלים האבודים.

פרי ונווה הציעו לזאבי רעיון בלתי נתפס: רפובליקת קונגו שבאפריקה תזמין נשק, רובים ואקדחים מימי ברית-המועצות, בהיקף של 60 מיליון דולר מממשלת בולגריה. לאחר שבולגריה תשלח את הציוד הצבאי, והקונגולזים יחלו בהליכי התשלום - יתפוס זאבי באמצעות מתווך את הסכום שיופקד בנאמנות ושאמור להיות משולם על ידי קונגו לבולגריה, בטענה שממשלת בולגריה חייבת לו מעל 10 מיליון דולר שבינתיים צברו ריביות כבדות.

קונגו: עסקת הנשק הפיקטיבית מתגבשת

בפברואר 2019 חתמו זאבי ו-CGI על מזכר הבנות במסגרתו הצהירה CGI כי יש לה את האפשרות להוציא לפועל את רכישת הציוד הצבאי על ידי הקונגולזים מממשלת בולגריה. לא לגמרי ברור כיצד הייתה ל-CGI היכולת הזו. בעבר פורסם כי המנכ"ל צביקה נווה נחשב לאחד ממקורביו של המיליארדר דן גרטלר, שקשריו עם השלטונות בקונגו ועסקיו שם עוררו לא מעט סערות בעבר. לפי פרסומים בעבר, נווה אף כתב לגרטלר תצהיר במסגרת הבוררות שמנהל גרטלר עם המיליארדרים הבריטים, האחים גרטנר.

נשיא קונגו פליקס צ'יסקדי / צילום: Associated Press, Ben Curtis
 נשיא קונגו פליקס צ'יסקדי / צילום: Associated Press, Ben Curtis

כך או כך, CGI התחייבה כי מכתב הזמנת הציוד מקונגו יהיה חתום על ידי לא אחר מאשר "הנשיא המכהן" של קונגו. במזכר ההבנות בין זאבי לפרי ונווה צוין כי מכתב ההזמנה של קונגו יופנה ל"מר D", אולם בשום מקום במזכר ההבנות לא נרמז מיהו אותו "D" שיועד להיות הנאמן, ה"מידל מן". קונגו, לפי המזכר, אמורה הייתה לשלם את התמורה בגין רכישת הציוד לחשבון נאמנות של אותו "D" מסתורי, שייפתח על ידי עורך דין ישראלי בבנק ישראלי. כאשר הסכום יועבר לחשבון הנאמנות של "D", התכנון היה שזאבי יגיש בקשת עיקול בישראל, הכסף ייתפס על ידו, ו-CGI של יעקב פרי תקבל 15% מהנטו שיתקבל אצל "זאבי אחזקות", לא כולל מאות אלפי שקלים דמי מקדמה שישולמו על ידי זאבי.

למחרת החתימה על מזכר ההבנות בין זאבי לפרי ולנווה, עדכן זאבי את האחרונים אודות זהות מר "D" - לא אחר מאשר ראש המוסד לשעבר דני יתום. במילים אחרות, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי רקח עסקת נשק בין שתי מדינות, במטרה "לעקוץ" את אחת מהן, חברה בברית נאט"ו ובאיחוד האירופי, וזאת באמצעות שימוש בנאמן מטעם זאבי, ראש המוסד לשעבר דני יתום. לא קשה לדמיין את התסבוכת המדינית שישראל הייתה נכנסת אליה אם פעולת העוקץ הייתה מסתיימת בהצלחה. בפועל, מכתב ההזמנה הקונגולזי לא נחתם, לא נשלח, והעסקה לא צלחה. אלא שבזאת לא הסתיים הסיפור.

כישלון התוכנית: המאבק על פיצוי של 15 מיליון שקל

לאור אי ההוצאה לפועל של התוכנית, דרש זאבי את מאות אלפי השקלים ששילם כמקדמה. CGI, מצידה, טענה בתגובה כי נציגו של זאבי, דני יתום, הוא האחראי ברשלנותו לכך שהקונגולזים חזרו בהם מכוונתם לקדם את העסקה, ומשום כך על זאבי לפצותם ב-15 מיליון שקל.

האירוע הסלים, ומכתבי התראה שוגרו בין עורכי הדין של הצדדים. את זאבי ייצג משרד ארדינסט, בן נתן, טולידנו ושות'. CGI יוצגה על ידי משרד נבות תל צור. זאבי טען כי CGI הוליכה אותו שולל, וכי למעשה לא עשתה דבר כדי לקדם את העסקה המסובכת. לטענתו, לא הייתה באמת באפשרותה של CGI לקדם את העסקה חובקת המדינות. עוד הוא טען שהזכות לשמור על תשלום המקדמה תלויה בתוצאה הסופית, ומכיוון שהעסקה בסופו של דבר לא קרמה עור וגידים ועשרת מיליון הדולרים לא הגיעו לידיו של זאבי - על CGI להחזיר לו את מאות אלפי השקלים ששולמו לחברה כמקדמה. זאבי איים כי אם לא יוחזרו דמי המקדמה, הוא שומר על זכותו לפנות לערכאות משפטיות, ולתבוע בגין סכום זה ובגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מכישלון CGI של ביצוע ההתחייבות.

עו"ד נבות תל צור השיב מטעם CGI כי דווקא זאבי אחראי לכישלון, בכך שהכניס לתמונה את דני יתום ובנו ניר, הפועלים באמצעות חברה עלומה בשם Dantovb Ltd. לטענת CGI, יתום ובנו פעלו מאחורי גבם בכך שפנו לגורמי ממשל בקונגו, ונקטו שם בצעדים שונים אשר פגעו במישרין במגעים המתקדמים שניהלו פרי ונווה להוצאה לפועל של העסקה. לטענת תל צור, יש בידיו תיעוד וראיות לכך.

איש העסקים גד זאבי / צילום: פולי בלום
 איש העסקים גד זאבי / צילום: פולי בלום

עוד נטען על ידי תל צור, כי פרי ונווה הזהירו עוד בדצמבר 2019 את זאבי כי ה"בחישה" של יתום מסכנת את העסקה. בפגישה, כך לטענת תל צור, נטל זאבי אחריות על העניין והתחייב כי יתום ובנו יחדלו לאלתר מכל מעורבות בעניין. תל צור הוסיף עוד וטען כי הבחישה של יתום גרמה לפרי ולנווה נזק תדמיתי בפני הקונגולזים.

תל צור סיים כי לאור המחדל של איש הקש של זאבי, על זאבי לפצות את CGI בסכום אותו החברה הייתה אמורה להרוויח בגין חלקה בעסקה: 6 מיליון דולר (כ-20 מיליון שקל), אולם לצורכי פשרה הוא מוכן להעמיד את הסכום על 15 מיליון שקל. תל צור איים כי אם דרישתו לא תיענה, CGI תגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

הסוף: כל הצדדים החליטו לוותר על הכסף

בפועל, נראה כי זאבי ויתר על זכותו לקבל מאות אלפי שקלים, דמי המקדמה ששולמו. גם CGI ויתרה על זכותה לקבל את 6 מיליון הדולר שהיו פרי ונווה אמורים לטענתם לשלשל לכיסם אם תוכנית העוקץ הייתה צולחת. גם התביעות ההדדיות מעולם לא הוגשו והטענות מעולם לא התבררו בפני ערכאות שיפוטיות.

נראה כי הן איש העסקים זאבי שהפעיל את ראש המוסד לשעבר דני יתום, והן ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי ושותפו צביקה נווה הבינו כי עסקים כאלה לא יכולים להתברר באף ערכאה שיפוטית.

דני יתום, יעקב פרי ואיל ההון גד זאבי: מה כדאי לדעת על האנשים במוקד הפרשה

דני יתום כיהן כראש המוסד תחת ממשלת נתניהו הראשונה בשנים 1996-1998, לאחר שמונה לתפקיד על ידי שמעון פרס. לאחר כהונתו במוסד, פנה לאפיקים פוליטיים וכיהן משנת 2003 עד 2008 כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה. לפני כשנה פורסם בגלובס כי יתום הקים את חברת האסטרטגיה CIY GLOBAL עם היועצים האסטרטגיים עופר ענבר, נבו כהן ובנו, איש המודיעין לשעבר עמר יתום. אחד הלקוחות הראשונים שלהם הייתה מפלגה חדשה בבולגריה שבסופו של דבר קיבלה למעלה מ־25% מקולות המצביעים.

ראש המוסד לשעבר דני יתום / צילום: יח''צ
 ראש המוסד לשעבר דני יתום / צילום: יח''צ

החברה שנקשרה בפרשיות בינ"ל

CGI Group היא חברה פרטית שעוסקת במודיעין עסקי ובייעוץ אסטרטגי. החברה הוקמה עוד בשנת 1989, והחל משנת 2018 מכהן כנשיא החברה ראש השב"כ והשר לשעבר יעקב פרי בן ה־78. מנכ"ל החברה הוא צביקה נווה. פרי גויס עוד בשנת 1966 לשירות הביטחון הכללי ובשנת '88 מינה אותו ראש הממשלה דאז יצחק שמיר לתפקיד ראש השב"כ. לאחר שפרש מתפקידו כיהן כמנכ"ל סלקום ובהמשך התברג בחברות גדולות נוספות. בשלהי 2012 הצטרף להקמת מפלגת יש עתיד, ואף כיהן כח"כ ושר מטעמה. אולם בשנת 2018 התפטר פרי מהכנסת לאחר שנחשף בתוכנית עובדה כי שיקר כשטען ששירת בצה"ל.

ראש השב''כ והשר לשעבר יעקב פרי, נשיא CGI / צילום: מיכל נחום
 ראש השב''כ והשר לשעבר יעקב פרי, נשיא CGI / צילום: מיכל נחום

CGI עלתה לכותרות בשלל אירועים. זמן קצר לאחר הצטרפות פרי לחברה, פורסם ב־YNET כי לקראת הבחירות בגיאורגיה שכרה מפלגת השלטון את CGI, והחברה גילתה תכנון לכאורה של נשיא גאורגיה לשעבר ובן דודו לרצוח את האיש החזק במפלגת השלטון. ב־2019 נשכרה החברה על ידי כחול לבן למצוא את החפרפרת במפלגה שמדליפה חומרים מהקמפיין. הדוח שהוציאה CGI נשלל על ידי ראשי כחול לבן, וגרר קרב האשמות חריף עם פרי ונווה. בעבר פורסם כי CGI נשכרה על ידי חברת הביטוח של המוזיאון בדרדזן שבגרמניה, על מנת לפצח מי עומד מאחורי הפריצה למוזיאון, שתוארה כ"שוד התכשיטים העתיקים הגדול בהיסטוריית גרמניה". פרי טען כי החברה שלו הובילה לתפיסת החשודים.

מנכ''ל CGI צביקה נווה / צילום: איל יצהר
 מנכ''ל CGI צביקה נווה / צילום: איל יצהר

איש העסקים גד זאבי, בן ה־82, החל לצבור את הונו עוד בשנות ה־60. פעילותו העסקית כללה חברות ופעילויות בישראל ובמדינות רבות נוספות. זאבי הקים את הגרנד קניון בחיפה ובסוף שנות ה־90' רכש זאבי 20% ממניות בזק. בגין פעולת רכישה זו הועמד זאבי לדין פלילי, אולם התיק הסתיים בזיכוי בשנת 2011. אפיזודה נוספת ברזומה של גד זאבי נמצאת רכישת מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ומכירתו שנה בלבד לאחר מכן.

תגובות

דני יתום: "שום דבר לא יצא מזה"

בשיחה עם גלובס, אמר ראש המוסד לשעבר דני יתום "אני לא רוצה להתייחס, אני רק אגיד ששום דבר לא יצא מזה". בנוגע לעובדה שהוזכרה בכתבה כי אימן יחד עם בנו קבוצות לוחמים בקונגו מסר יתום "אני לא רוצה להתייחס לפעילות העסקית שלי".

צביקה נווה מנכ"ל Cgi Group מסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים בכלי התקשרות על לקוחותינו ו/או פעילותנו בישראל ובעולם. נדגיש ש-CGi Group מלווה בייעוץ משפטי, בכל מדינה בה אנו עובדים, להבטחת הפעילות בהתאם לחוק המקומי".

גד זאבי מסר: "שום דבר. לא תקבל שום תגובה".