דיווחים באוסטריה: האשמות כבדות נגד הקנצלר לשעבר סבסטיאן קורץ

לפי הדלפות מהחקירה נגד קורץ, שחשוד בין היתר בעבירות שחיתות הכוללות מימון פרסום סקרים אוהדים ומוטים מכספי ממשלה, מקורבו תומאס שמיד הטיל עליו את האחריות לפעולות ואמר כי הוא היה זה שיזם אותן • קורץ מכחיש את ההאשמות

סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה לשעבר / צילום: Dominik Butzmann
סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה לשעבר / צילום: Dominik Butzmann

קנצלר אוסטריה לשעבר סבסטיאן קורץ - שכפי שחשף אסף גלעד בגלובס עומד בראש חברה חדשה בתחום הסייבר יחד עם מייסד NSO שלו חוליו - "מופלל באופן משמעותי" בעדות מקיפה של מי שהיה יד-ימינו; כך דיווחו ביממה האחרונה כלי התקשורת באוסטריה.

לפי הדלפות מהחקירה נגד קורץ, שחשוד בין היתר בעבירות שחיתות הכוללות מימון פרסום סקרים אוהדים ומוטים מכספי ממשלה, מקורבו תומאס שמיד הטיל עליו את האחריות לפעולות ואמר כי הוא היה זה שיזם אותן. 

קנצלר אוסטריה חשוד ש"קנה" סיקור חיובי בצהובון תמורת תקציבים ממשלתיים
פרשת השחיתות באוסטריה: קורץ טוען לרדיפה תקשורתית ותפירת תיק מצד מערכת החוק  

ההתכתבויות בטלפון הנייד של שמיד, שנתפסו במסגרת חקירה אחרת, הן אלה שעוררו את חשד התביעה האוסטרית, שחשפה "קנוניה" הכוללת פרסום סקרים פיקטיביים שציירו את קורץ כ"כוכב עולה" בשמי המפלגה השמרנית במהלך 2016 ו-2017, והעניקו לו רוח גבית במרוץ לראשות המפלגה, ממנה כבש את משרת הקנצלר. כשנבחר לראשונה, ב-2017, היה קורץ ראש הממשלה הצעיר באירופה, בגיל 31 בלבד. מאז הוא הסתבך בשורת שערוריות, עד שפרש בשנה שעברה והודיע כי החליט "לפנות לעסקים פרטיים".

קורץ מכחיש בתקיפות את ההאשמות נגדו ואמר כי יילחם על חפותו בבית המשפט. 

מנגנון חשאי 

במסגרת החקירה המתנהלת נגדו גבו החוקרים עדות מפורטת משמיד, שקטעים ממנה התפרסמו ודלפו כעת לתקשורת האוסטרית והגרמנית. העדות נגבתה במשך 15 ימים. לפי הדיווחים, שמיד סיפר לחוקרים כי יחד עם קורץ הם הקימו לכאורה מנגנון חשאי שיזרים כספים ממשלתיים גם למכון סקרים שביצע סקרים שככל הנראה שונו, וגם לעיתון שפרסם אותם - הצהובון "אוסטריה" - באמצעות כספי פרסום ממשלתיים.

"החשדות כפי שהם מוצגים נגד קורץ נכונים", אמר שמיד לחוקרים, לפי דיווח הבוקר ב"שפיגל", והוסיף כי ביצע את הפעולות "רק כי קורץ הורה לי לעשות זאת". שמיד, שהיה בכיר במשרד האוצר האוסטרי במהלך המרוץ של קורץ לראשות המפלגה, אמר: "קידמתי את המפלגה השמרנית ואת קורץ מתוך משרד האוצר והשתמשתי במשאבים של המשרד כדי לדחוף קדימה את מועמדותו של קורץ".

לפי הדיווחים, שמיד אמר לחוקרים כי הוא מתוודה כעת על המעשים משום ששוחח עם אמו המבוגרת. היא אמרה לו כי עליו להודות "אם עשה משהו בניגוד לחוק". הוא גם האשים את קורץ בניסיון לשיבוש ראיות, לאחר שבאוקטובר 2021, אחרי שהחקירה החלה, הוא שאל אותו "אם ניתן לעשות משהו כדי למחוק את ההתקשרויות עם מכון הסקרים".

כאמור, קורץ מכחיש את ההאשמות. טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה.