חשיפה: מייסד NSO עוזב את החברה ומקים סטארט-אפ עם קנצלר אוסטריה לשעבר

לגלובס נודע כי שלו חוליו, המנכ"ל הפורש של חברת הסייבר ההתקפי השנויה במחלוקת, עבר לעסוק במיזם של סייבר להגנה על תשתיות, שבראשו יעמוד הפוליטיקאי האוסטרי הפופולרי סבסטיאן קורץ • בין המשקיעים: דובי פרנסס ונועם לניר

סבסטיאן קורץ וחוליו שלו / צילום: פיני סילוק, Dominik Butzmann
סבסטיאן קורץ וחוליו שלו / צילום: פיני סילוק, Dominik Butzmann

12 שנה לאחר שהקים את NSO יחד עם עומרי לביא וניב כרמי, המייסד, שלו חוליו, עוזב את חברת הסייבר ההתקפי כדי להקים את דרים (DREAM), חברה המתמקדת בהגנה על תשתיות קריטיות - מתקני הפקת גז, נפט או מים מפני מתקפות כופרה וחבלה. בכך משלים חוליו מעבר מעולם הסייבר ההתקפי - רוגלת פגסוס שפיתחה NSO הפכה לכלי שנוי במחלוקת - לעולם הסייבר ההגנתי. גם בחברה החדשה ימשיך חוליו לשרת גופים ממשלתיים ולמכור את מרכולתו לחברות תשתית לאומיות.

חוליו אמנם עזב באוגוסט את תפקידו כמנכ״ל NSO, אך נותר כיועץ והוא עדיין עוסק באיתור רוכשים לחברה. כעת נודע שבמהלך השבועות האחרונים עמל על הקמת חברה חדשה, בגיוס שני שותפים נוצצים - קנצלר אוסטריה לשעבר סבסטיאן קורץ ואיש NSO, אדאלום ומשרד רה"מ לשעבר גיל דולב. בנוסף, גייס 20 מיליון דולר ממשקיעים, בהובלת דובי פרנסס. מדובר בסכום גדול לסבב פרה־סיד, השלב שבו מגייסים הון על בסיס רעיון וצוות יזמי, עוד לפני שהוקמה. דרים צפויה להירשם כחברה רק בתחילת החודש הבא, להיכנס למשרדים חדשים במתחם שרונה ולהעסיק עובדים ראשונים.

דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11
 דובי פרנסס / צילום: באדיבות Group 11

צוות המשקיעים כולל מקורבים לחוליו, בהם אדי שלו, המשקיע הראשון ב־NSO ובחברה שהקימו קודם לכן - מדיהאנד; מייסד אמפייר אונליין נועם לניר; שלום מקנזי, בעל השליטה בחברת הימורי הספורט דראפט קינגס; ושלושה יזמי סייבר ישראלים: יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל מארמיס, ואסף חפץ מסניק. את הסיבוב הוביל המשקיע הסדרתי דובי פרנסס באופן אישי - ושלא כחלק מקרן גרופ 11 אותה הקים, שלה אין מנדט להשקעות בחברות סייבר. על פי ההערכה, השקיע פרנסס מכיסו לפחות 5 מיליון דולר.

NSO מפטרת 100 עובדים; שלו חוליו פורש מתפקיד המנכ"ל 

"על רוב המתקפות לא קוראים בעיתונים"

התוספת המפתיעה לחברה הוא קנצלר אוסטריה עד השנה שעברה, סבסטיאן קורץ, המשמש כסמנכ"ל הפיתוח העסקי וכנשיא החברה. קורץ בן ה-35, היה הקנצלר הצעיר בתולדות אוסטריה עד שפרש באוקטובר 2021 בעקבות טענות לאי סדרים (אותם הוא הכחיש) ופנה לשוק הפרטי. קודם לכן, שימש גם כשר החוץ. קורץ הכיר את חוליו לאחר הפרישה מהפוליטיקה, עם הגעתו לארץ בתחילת השנה על מנת לאתר סטארט־אפים להשקעה. במקום המלצת השקעה, הציע לו חוליו להצטרף למיזם הסייבר החדש שלו, כמי שיכול לסייע בפתיחת דלתות עבור החברה באירופה, בקרב ממשלות וחברות תשתית.

"בתקופתי כראש ממשלה, ראיתי מתקפות רבות על ממשלות, כמו גם על מפעלי ייצור ואנרגיה - על רובן אפילו לא תקרא בעיתונים", אמר קורץ לגלובס בשיחה מווינה. "יש לכך השלכות מרחיקות לכת על שרשראות אספקה או על אספקת אנרגיה סדירה או על שירותים ציבוריים כמו מים ובתי חולים". לשאלת גלובס בדבר האפשרות למכירת הטכנולוגיה למדינות לא דמוקרטיות ענה קורץ: "זו חברה שהוקמה בישראל ושפונה כעת לשוק האירופי".

עזיבה פתאומית, אבל לא מפתיעה

בשיחה עם גלובס התייחס חוליו לחברה החדשה: "אני מפחד ומתרגש בו זמנית. מפחיד להקים משהו כזה אחרי כל כך הרבה שנים. חשבתי מה הדבר שאני רוצה לעשות, רציתי להישאר בתחום הסייבר, ולעולם לא אתחרה ב־NSO. החלטתי שאני רוצה לעבור לצד המגן. בסוף, סייבר הגנתי הוא שוק גדול הרבה יותר. אמנם, לא בחרתי לעסוק בהגנה על תחום המובייל, שזה הדבר שהיה מתבקש, אחרי מחקר הגעתי לתחום התשתיות הקריטיות.

דרים עוסקת במתן אבטחה היקפית למתקני תשתיות קריטיות באמצעות הגנה על ציוד המחשוב, התקנים חכמים ומתקנים תעשייתיים. בליבת המערכת הבנה של התנהגות התוקף ושל פרצות סייבר, תחום בו רכש חוליו ניסיון בשנותיו ב־NSO. "בסוף ישנו אירוע סייבר שעשוי לקרות, אבל אין חברה אחת שמספקת את כלל ההגנה על הנכסים הקריטיים במתקן גז או נפט", הסביר חוליו. "כל הארגונים מודאגים משלושה גורמים: מתקפת כופרה, זליגת מידע מפסי הייצור, וחבלה פיזית שעשויה להיגרם על ידי כנופיות סייבר או גורמי מדינה".

חוליו המשיך: "כשמסתכלים על תחום ציוד המחשוב, ה־IT, הוא חווה קפיצה מטורפת בשנתיים־שלוש האחרונות, עם פתרונות סייבר בתחום מחשוב הענן, האפליקציות והפירוול. מצד שני, בעולם התשתיות הקריטיות או הטכנולוגיה האופרטיבית - לא הייתה קפיצת מדרגה כזו, אם בכלל. כל זאת כשהנזק שיכול להיגרם ממתקפת סייבר הוא הרה אסון לעולם הממשי ועשוי לפגוע באוכלוסייה. למשל המתקפה על חברת קולוניאל פייפליין שהשביתה את ענף האנרגיה במזרח ארה"ב, או הניסיון להרעיל מאגר מים בפלורידה על ידי השתלטות על מערכת הניהול שלו. אינני נביא זעם - אבל אני סבור שעוד נראה את ה־'11 בספטמבר' של הסייבר - אירוע שירעיד את אמות הסיפים וישנה את התפיסה שלנו לגבי עד כמה תשתיות קריטיות חשופות היום".

העזיבה של חוליו את NSO הייתה פתאומית אך לא מפתיעה. עוד קודם לכן, חוליו עזב את תפקיד המנכ"ל פעמיים כדי לפנות מקום למנכ"ל מקצועי, אך בסופו של דבר חזר כדי לקחת את המושכות ולייצב את החברה. בפעם הלפני אחרונה חזר לתפקיד לאחר עזיבתו של מנכ"ל פרטנר לשעבר, איציק בנבנישתי שהתחרט, עם הכנסתה של NSO לרשימה השחורה של המשרד למסחר בארה"ב בסוף השנה שעברה.

ב־NSO עדיין מנסים להתמודד עם הצרות

בפני חוליו עמדו אז אתגרים רבים: להוציא את החברה מהרשימה השחורה, לייצב אותה מול משבר תדמיתי שנוצר בעקבות התחקירים נגדה ומול משבר כלכלי מתהווה, פיקוח הולך ומתהדק של משרד הביטחון על יצוא סייבר התקפי ואל מול סכסוך משפטי מול בעלי המניות הגדולים בקבוצת NSO. בתוך כל זאת, חיפשו לחברה רוכשת, ומספר שמות שעלו - כגון קרן אינטגריטי וחברת הציוד הביטחוני האמריקאית L3, נעלמו כלא היו.

בחודש אוגוסט, נראה שאף אחת מהמטרות הללו לא הושגה: NSO לא נמכרה, לא הוצאה מהרשימה השחורה, והפיקוח של משרד הביטחון לא הוקל. חוליו פרש מכס המנכ"ל ובמקומו מונה מי שהיה סמנכ"ל התפעול - ירון שוחט. החברה פיטרה 100 עובדים ונותרה עם 650 איש. "הצלחנו לייצב את המצב, לשים הנהלה חדשה ולצאת לדרך חדשה", טען חוליו. "בסוף אני יזם. שלב הקמת החברה, היזמות, הוא השלב שבו אני הכי נהנה ויש לי מה לתרום בו. ברגע שזה הופך מיזמות לתחזוקה של לקוחות, משקיעים וניהול שוטף - זה השלב שאני מעדיף להביא מנכ"ל מקצועי".

"השקעתי מעל 1.7 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות, וזו פעם ראשונה שלא ישנתי לילות בשביל לסגור עסקה", סיפר דובי פרנסס. "הייתה כאן תחרות על ההובלה, צוות יזמים שהוא חד פעמי, ופוטנציאל שוק אדיר: אנחנו נמצאים במצב שבו תם עידן הגלובליזציה ובמסגרת כללי המשחק החדשים כולם נדרשים להגן על התשתיות הקריטיות שלהם".