NSO מפטרת 100 עובדים; שלו חוליו פורש מתפקיד המנכ"ל

ב-NSO יצאו לסבב פיטורים של כ-100 עובדים לרוחב כלל מחלקות החברה, כך שבתום המהלך תעמוד מצבת העובדים של החברה על 650 עובדים • במקביל, שלו חוליו, אחד משלושת מייסדי החברה, יעזוב את תפקידו כדי לאתר רוכש ולהתמקד בשכנוע הממשל האמריקאי להוציא את שמה של החברה מהרשימה השחורה של משרד המסחר

שלו חוליו, מנכ''ל NSO הפורש / צילום: Reuters, Ammar Awad
שלו חוליו, מנכ''ל NSO הפורש / צילום: Reuters, Ammar Awad

המשבר הכלכלי והידוק הפיקוח על ייצוא מוצרי סייבר התקפי מביאים גם את ספינת הדגל של הרוגלות המודיעיניות, NSO מהרצליה, לצאת לסבב קיצוצים. בחברה יצאו היום (א') לסבב פיטורים של כ-100 עובדים לרוחב כלל מחלקות החברה, כך שבתום המהלך תעמוד מצבת העובדים שלה על 650 עובדים. בתוך כך, יעזוב את תפקידו שלו חוליו, אחד משלושת מייסדי החברה, כדי להתמקד בשכנוע הממשל האמריקאי להוציא את שמה של החברה מהרשימה השחורה של משרד המסחר ולאתר לחברה רוכש.

ההאטה בהייטק: ירידה חדה בהיקף המשרות הפנויות של מתכנתים ומהנדסים 
הקיצוצים מגיעים לסייבר: תופין מפטרת 55 עובדים 

במקום חוליו ימונה לתפקיד ירון שוחט, סמנכ"ל התפעול של החברה, שינהל מקרוב גם את תהליך הקיצוצים. חוליו שימש בתפקיד המנכ"ל החל משנת 2019, עם עזיבתו של ערן גורב, איש קרן פרנסיסקו פרטנרס שהחזיקה במניות החברה. לפניו שימש בתפקיד יאיר פכט. שלו ביקש למנות לתפקיד את מנכ"ל פרטנר לשעבר איציק בנבנישתי, אך זה נמלך בדעתו וויתר על המשרה לאחר ש-NSO הוכנסה לרשימה השחורה האמריקאית בחודש נובמבר שעבר.

NSO היא חברת סייבר התקפי נוספת שנכנסת לסבב קיצוצים בחודשים האחרונים - לא רק בשל ההאטה הכלכלית בעולם, אלא בעקבות הגבלות היצוא שהוטלו על חברות סייבר התקפי ישראליות על ידי משרד הביטחון. חברת הסייבר נמסיס שפיתחה כלי תקיפה למכשירי אנדרואיד נסגרה בחודש אפריל האחרון וביוני נסגרה חטיבת מוצרי הסייבר ההתקפי של קוגנייט, אייס לאבס.

ירידה של כשליש בהכנסות

מאז תחילת השנה החריף אגף פיקוח יצוא במשרד הביטחון (אפ"י) את ההגבלות על ייצוא מוצרי סייבר התקפי מישראל. בין אלה, צומצם גם מספר המדינות בעלות הפטור להוצאת רשיון שיווק חדש מיותר ממאה מדינות ל- 38 בלבד - רובן ככולן מדינות דמוקרטיות במערב אירופה וצפון אמריקה. מדינות הידידותיות לישראל, אך כאלה שאינן דמוקרטיות ליברליות - כמו הודו ואיחוד האמירויות - אינן כלולות ברשימה. המדיניות באפ"י היא ככל הנראה תוצר של לחץ אמריקאי: ממשל ביידן שם לו למטרה להילחם ברוגלות המודיעיניות הלא-אמריקאיות, ובין השאר הכריז כי מוצרי NSO וקנדירו הישראליות מפירות את האינטרס הלאומי שלה מעבר לים.

בניגוד לרוב חברות הסייבר ההתקפי בישראל, NSO מחזיקה כבר בחוזים קיימים עם מדינות רבות והיא איננה נדרשת לרשיונות שיווק חדשים עם כמה מהן. אך המדיניות המעורפלת של משרד הביטחון בדבר יכולת ההארכה או החתימה מחדש של הסכמים עם מדינות שהוצאו אל מחוץ לרשימת הפטור הקשתה על החברה מהרצליה לבנות תקציב יציב לטווח הארוך. הכנסותיה עד סוף השנה ירדו לפי ההערכה לכ-150-160 מיליון דולר, ירידה של כשליש ביחס ל-230 מיליון דולר בשנה שעברה.

מלבד הידוק הפיקוח על חברות הסייבר הישראליות, על צווארה של NSO מונחות עוד מספר משקולות: כבר מאז סוף השנה שעברה שהחברה מנהלת מגעים למכירתה ללא תוצאות, כאשר כמה מהשמות של רוכשות פוטנציאליות, כמו אינטגריטי ו-L3 נעלמו כלעומת שבאו; נכס אותו ביקשה החברה להציע בכל משא ומתן - חברת ההגנה מפני רחפנים קונווקסום - הופרדה ממנה בהליך משפטי שהסתיים לא מכבר לאחר סכסוך עם בעלת המניות הגדולה בה, חברת הייעוץ BRG. ובנוסף: קבוצת החברות הקשורה בה - טריאנגל - עדיין מחזיקה בחוב של קרוב לחצי מיליארד דולר לשורה של נושים אירופאיים ואמריקאיים.