פרשת גיבוי אחזקות: בית המשפט מינה נאמנים זמניים לחברה

ברקע החקירה ברשות ניירות ערך נגד בכירים בגיבוי אחזקות בחשד למעילת ענק, בית המשפט מינה נאמנים זמניים לחברת האשראי החוץ-בנקאי • החוב לבעלי האג"ח, שביקשו את מינוי הנאמנים, נאמד בכ-137 מיליון שקל • במקביל, ניתן צו האוסר על פירעון חובות החברה והקפאת הליכים נגד החברה

יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ
יהונתן כהן, בעלי ויו''ר גיבוי אחזקות / צילום: יח''צ

בית המשפט המחוזי מינה ביום חמישי נאמנים זמניים לגיבוי אחזקות, חברת האשראי החוץ-בנקאי שבשליטת יהונתן כהן (62.7%). זאת לאחר שהחברה נקלעה לחדלות פירעון וברקע החקירה הפלילית ברשות ניירות ערך נגד בכירים בחברה בחשד למעילת ענק. 

לא להסדר: נושי האג"ח של גיבוי אחזקות החליטו להעמיד את החוב לפירעון מיידי
המעילה בגיבוי אחזקות: חשוד מרכזי לא חיכה לפתיחת החקירה של רשות ניירות ערך
 הכאוס בגיבוי נמשך: רשות ניירות ערך חקרה את המנכ"ל לשעבר
התספורת בדרך? גיבוי אחזקות מאשרת כי התניעה מגעים לגיבוש הסדר חוב
מאחורי הקלעים של ההונאה הגדולה ביותר מאז פרשת הבנק למסחר

החוב לבעלי האג"ח, שביקשו את מינוי הנאמנים, נאמד בכ-137 מיליון שקל. החוב לבנק לאומי ודיסקונט עומד על כ-80 מיליון שקל, והם מחזיקים בשעבודים של צ'קים של לקוחות.

השופט חגי ברנר ציין כי מחזיקי האג"ח "סברו ועדיין סוברים כי קבוצת גיבוי ביצעה ומבצעת בחודשים האחרונים מעשים המהווים העדפת נושים אסורה לטובת בנק לאומי ובנק דיסקונט".

במקביל, ניתן צו האוסר על פירעון חובות החברה והקפאת הליכים נגד החברה. הנאמנים יגישו תוך 15 ימים דוח ראשוני המתייחס לשאלה האם ראוי לפרק את החברה או להפעילה לשם שיקומה.  הנאמנים שמונו הם עו"ד רענן קליר ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ורו"ח יצחק עידן. בנוסף מונו כונסי נכסים זמניים לנכסים המשועבדים לבנקים: לבנק לאומי מונה עו"ד רונן מטרי, לבנק דיסקונט מונה עו"ד ישראל שפלר.

עו''ד רענן קליר / צילום: אייל טואג
 עו''ד רענן קליר / צילום: אייל טואג

בית המשפט דחה את בקשת מחזיקי האג"ח למנות נאמן לכל החברות בקבוצת גיבוי, ולא רק לגיבוי אחזקות, זאת למרות שציין כי שנראה כי כלל התאגידים בקבוצה מצויים במצב של חדלות פירעון. "על פני הדברים, נראה כי קיימת הפרדה עסקית בין גיבוי אחזקות לבין התאגידים האחרים בקבוצה, שמתנהלים כיחידות כלכליות עצמאיות. לא הוכח לעת הזו מצב של עירוב בלתי תקין של חובות ונכסים בין גיבוי אחזקות לבין יתר תאגידי הקבוצה".

הליכי חדלות הפירעון נפתחו לאחר שגיבוי לא הצליחה להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח. לחברה מונה מטעם בית המשפט רו"ח עידן לצורך ליווי המשא-ומתן. בהחלטה ציין השופט ברנר כי אין חולק כי גיבוי אחזקות, גיבוי איתן וגיבוי פלוס מצויות כיום במצב של חדלות פירעון, לפחות מן הפן התזרימי.

שלושה הליכי חדלות פירעון נפתחו בעניינה של קבוצת גיבוי, הכוללת מעבר לגיבוי אחזקות שלוש חברות ושותפות מוגבלת אחת הנמצאות בשליטה. בנק לאומי ובנק דיסקונט ביקשו למנות את באי-כוחם על נכסים מסוים, בעיקר צ'קים לשם אכיפת שעבודים קובעים וצפים.

לפני כשבועיים הצביעו מחזיקי האג"ח של החברה, כמעט פה-אחד, בעד פירעון חוב האג"ח באופן מיידי. במקביל שלל רו"ח עידן, שמונה כמומחה על-ידי בית המשפט, עקרונות להצעת הסדר חוב שהציע יהונתן כהן, בעל השליטה. ההצעה כללה מחיקה של חוב בהיקף עצום של כ-60 מיליון שקל (בערכים נומינליים) ובערכים כלכליים בסכום גבוה יותר, שמהווה 40%-50% מהיקף החוב למחזיקי האג"ח.