הכאוס בגיבוי נמשך: רשות ניירות ערך חקרה את המנכ"ל לשעבר

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה נגד חברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי ועיכבה לחקירה בין השאר את המנכ"ל לשעבר רן קאירי ואת מי שכיהנה כיועצת המשפטית של החברה • עפ"י החשד, הנחקרים מעורבים במשיכות כספים בהיקף של מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לכיסו של מנהל סניף

רן קאירי, מנכ"ל גיבוי אחזקות לשעבר / צילום: אתר החברה
רן קאירי, מנכ"ל גיבוי אחזקות לשעבר / צילום: אתר החברה

רשות ניירות ערך מאשרת הערב (ג') כי פתחה בחקירה נגד חברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות . הרשות עיכבה לחקירה את רן קאירי, מנכ"ל החברה לשעבר; את יורם אליאב, מנהל סניף; ואת ג'ולי שאמה, שכיהנה כקצינת הציות וכיועצת המשפטית של החברה עד יוני 2022. מדובר בחקירה השנייה שמקיימת הרשות בחודשים האחרונים נגד חברות אשראי חוץ-בנקאיות.

במסגרת בקשת רשות ניירות ערך להטלת תנאים מגבילים צוין כי השלושה מעורבים במשיכות כספים בהיקף של מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לכיסו הפרטי של מנהל סניף מזרע ולגורמים הקשורים אליו.

"על-פי החשד פעלו המעורבים במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה שלא כדין וללא האישורים הנדרשים", נטען.

השלושה חשודים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות דיווח, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

שאמה לא נחקרה בחשד למעורבות ישירה במעילות, אלא האם הייתה יכולה לדעת עליהן.

לשלושה הוצא היום צו עיכוב יציאה מהארץ, והם יפקידו ערבות בנקאית להבטחת התייצבותם: קאירי יפקיד ערבות בסך 200 אלף שקל, אליאב - 100 אלף שקל, ושמעון - 50 אלף שקל.

לפני חודש החברה ביקשה לקבל עיקול על נכסיהם של החשודים. בית המשפט הטיל עיקול על הנכסים, למעט בעניינה של היועצת המשפטית שאמה.

אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי ומי שנחשב לגורם מרכזי בפרשה, שכבר הודה בפני החברה כי נטל ממנה כספים במיליוני שקלים, עזב את הארץ. 

אייל רוזן, מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה
 אייל רוזן, מנהל הפעילות בצפון של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה

עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס, המייצגים את יורם אליאב, מסרו בתגובה: ״מרשנו אומנם עבד בחברת גיבוי, אולם אין ולא הייתה לו כל מעורבות או ידיעה בנוגע לביצוע עבירות כלשהן. שחרורו של מרשנו לאחר החקירה, ללא תנאים מגבילים, מדברת בעד עצמה".

עו"ד אלון רון, המייצג את קאירי, מסר בתגובה: "רן קאירי מסר היום גרסה מלאה בחקירתו ושוחרר לביתו. אנו משוכנעים כי הגרסה הזו תיבדק ותוביל לממצא ברור לפיו מר קאירי לא עבר שום עבירה". 

מחברת גיבוי אחזקות נמסר בתגובה: "הנהלת החברה ובעל השליטה עובדים יומם ולילה למען שיקום החברה והסדר החוב עם הנושים. הנהלת החברה תסייע באופן מלא לכל חקירה מצד הרשויות האמונות על הפרשה, כפי שסייעה לחוקר המיוחד שפרסם את ממצאיו החמורים בנוגע לגורמים שפעלו לפגיעה בחברה". 

תגובת אייל רוזן: "אני אמנם נמצא מחוץ לישראל, בהמבורג גרמניה בשל עסקיי אך מצער מאוד שאני מוצג בכתבה כמי שמתחמק מחקירה בעוד שכלל לא זומנתי עד עתה לחקירה.
אציין כי אני דווקא ייחלתי לפתיחת חקירה כדי שאוכל להציג את גרסתי להאשמות השווא כלפיי בתקשורת ולדו"ח המוטה של הבודק שהוזמן ע"י גיבוי ככיסוי לרשלנותם.
אין מניעה מבחינתי לתאם הגעתי לישראל כדי למסור גרסה מלאה ומפורטת שתפריך הטענות בענייני".

*** חזקת חפות: החקירה נמצאת בראשיתה, ולחשודים עומדת חזקת החפות.