המהפכה שחוללה הקורונה בתחום הענן מתעצמת ומייצרת הזדמנויות להשקעה

הדחיפה העצומה שהעניקה מגפת הקורונה לביקוש לפתרונות מחשוב ענן ממשיכה להניע את הענף הזה במהירות קדימה • הצפי הוא כי עד 2026 יכפיל השוק את היקפו לקרוב לטריליון דולר • הנה כמה מהשמות הבולטים בענף, למי שרוצה לנצל את חלון ההזדמנויות ולהשקיע

המהפכה שחוללה הקורונה בתחום הענן מתעצמת ומייצרת הזדמנויות להשקעה / צילום: Shutterstock, ESB Professional
המהפכה שחוללה הקורונה בתחום הענן מתעצמת ומייצרת הזדמנויות להשקעה / צילום: Shutterstock, ESB Professional

הכותב הוא שותף בקרני פמילי אופיס

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

מחשוב ענן הוא אחד מתחומי ההשקעה המוצלחים ביותר בשנים האחרונות, ושנתיים מפרוץ מגפת הקורונה, הוא טס לגבהים חדשים. שוק הענן העולמי צפוי לגדול מ-445.3 מיליארד דולר בשנת 2021 ל-947.3 מיליארד דולר עד 2026, בשיעור צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 16.3%, כך לפי מחקר של MARKETSANDMARKETS - מחקרי שוק וייעוץ. 

מחשוב ענן: העסקים אצל חברות בתחום חזקים מציפיות השוק 

מחשוב ענן - מונח כולל לאספקת שירותים "מתארחים" בשרתים, במטרה לספק גישה קלה ונוחה לתוכנות ומערכות מחשוב - עזר להניע את ההצלחה המדהימה של כמה מהחברות הגדולות בעולם, כגון אמזון, גוגל ומיקרוסופט, שפיתחו בעזרתו שוק של כטריליון דולר.

 
  

מגפת הקורונה הייתה אחד מהזרזים העיקריים לתנופת הטכנולוגיה הזו (שתפסה תאוצה עוד לפני המגפה); ככל שהארגונים נאלצו להעביר את עובדיהם לעבוד מהבית, נדרשו טכנולוגיות תומכות בעבודה שיתופית מרוחקת.

גם היום, שנתיים מפרוץ המגפה, עובדים וארגונים שנחשפו ליתרונות מודל העבודה מרחוק ממשיכים ליישם אותו, ובכך מייצרים ביקושים מסיביים לפתרונות ענן.לכך מצטרפות פלטפורמות הסטרימינג שפועלות על ענן, כגון אמזון, נטפליקס, Hulu ורבות נוספות.

המושגים החשובים שמשקיעים במחשוב ענן צריכים להכיר, הם תשתית כשירות (IaaS), פלטפורמה כשירות (PaaS) ותוכנה כשירות (SaaS). חברות המספקות שירותים על גבי ענן מיישמות ברובן את אחד מהמודלים הללו, וכל אחד מהמודלים מתייחס לשוק שונה.

הסיבות לעלייה לגדולה של שוק הענן טמונות בעיקרן בחיסכון אדיר במשאבים ועלויות עבור חברות שמשתמשות בו. בין היתר מדובר בהוצאות רכישת חומרה ותוכנה, בהקמה והפעלה של מרכזי נתונים, במדפי שרתים, בקירור חדרי השרתים ובמומחי IT לניהול התשתית.

חשש המשקיעים מאינפלציה, שהבריח אותם מכל השווקים, מתמתן בהדרגה, ופוטנציאל שוק מחשוב הענן מושך אותם חזרה. התהליך הזה מייצר הזדמנויות מצוינות ובעלות חלון זמן קצר עבור משקיעים, שמעוניינים להיכנס למניות מחשוב ענן במחירי "מציאה" בטרם תוחמץ ההזדמנות.

הנה כמה מניות ענן מובילות, בעלות פוטנציאל מבטיח.

AWS - גזרת הענן שעליה נשענת אמזון  כמייצרת הכסף האמיתית של החברה. מכירות AWS עלו ב-35% משנה לשנה בששת החודשים הראשונים של 2022. מניות אמזון, שכרגע נמצאות בירידה, מהוות הזדמנות טובה למשקיעים שמבינים שהמצב עתיד להתהפך לחלוטין בקרוב.

סיילספורס  - ספקית תוכנת הענן, ספגה לא פעם ביקורת על הרכישות הסדרתיות שלה לאורך השנים. אך עם זאת, החברה סיפקה תשואות גדולות. תזרים המזומנים החופשי למניה עלה ביותר מ-500% בעשור האחרון, ואף היא הכריזה על תוכנית הרכישה החוזרת הראשונה של המניות.

אנבידיה - מתחילה להכפיל את כמות התוכנה שלה. בשנתיים האחרונות היא חושפת שירותי מינוי חדשים לתוכנת ענן, שנבנו על גבי עיצובי השבבים שלה.

אריסטה נטוורקס  (ANET) - מפתחת ומוכרת פתרונות רשת מבוססי ענן ברחבי העולם למרכזי נתונים גדולים, קמפוסים וסביבות ניתוב. החברה ביצעה בנובמבר 2021 פיצול של 4 ל-1 כדי לשפר את הנזילות במניה, ואישרה תוכנית רכישה חוזרת של מניות בסך מיליארד דולר, נוסף על האישור המוקדם.

NetApp  (NTAP) - עוסקת בחומרה טכנולוגית, אחסון וציוד היקפי, מספקת שירותי אחסון בענן, פתרונות בקרת ענן ופתרונות אופטימיזציה בענן. שווי השוק של החברה הוא 19.6 מיליארד דולר, והיא מדורגת ברשימת פורצ'ן 500 מאז 2012, במשך תשע שנים רצופות.

שופיפיי  (SHOP) - חברת שירותי IT, עם שווי שוק של 110.4 מיליארד דולר. היא משתמשת מרכזית בפלטפורמת Google Cloud של Alphabet, וככזו, היא תופסת מקום חשוב ברשימת מניות הענן הטובות ביותר לשנת 2022.