המשך כהונתו של שי בסין מפיל את בורסת הונג קונג לשפל של 14 שנה

מדד ההנג סנג בהונג קונג נפל לשפל שלא נראה כמותו מאז 2008, יום לאחר שנשיא סין שי ג'ינפינג הכריז כי ימשיך לכהן כנשיא המדינה קדנציה שלישית רצופה • נתוני צמיחה מעודדים בסין לא הצליחו לעורר סנטימנט חיובי, בעוד המשקיעים חוששים מהמשך מדיניות אפס הקורונה של שי ומהלחץ הבלתי פוסק על חברות ההייטק

נשיא סין, שי ג'ינגפינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
נשיא סין, שי ג'ינגפינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

היואן הסיני נחלש לעומת הדולר, והמניות הסיניות מושכות את הבורסה בהונג קונג לשפל שלא נראה כמותו מאז המשבר הכלכלי הגלובלי של שנת 2008, בתגובה למהלך של נשיא המדינה שי ג'ינפינג לקבע את שלטונו לקדנציה שלישית רצופה ופרסום נתוני התמ"ג של סין באיחור של שבוע.

בעקבות הצלחתו של הנשיא הסיני לקבע לעצמו כהונה שלישית תוך דריסת כל המתנגדים שלו, המשקיעים הזרים החלו בבריחה מהונג קונג. בין השאר הוא הצליח להחליף את כל מתנגדיו בוועדה המסדרת ולמנות תחתם את אנשי שלומו, כולל החלפת ראש הממשלה. 

● למה קדנציה שלישית של שי ג'ינפינג עשויה דווקא להיות אינטרס אמריקאי | ניתוח 
מתבצר בכיסא לעוד 5 שנים: נשיא סין הכריז שימשיך לכהונה שלישית

היואן מוחק כ-0.4% מול הדולר לרמת 7.2552 דולר ליואן, הרמה החלשה ביותר מאז ינואר 2008. מדד העסקים הסיניים בהנג סנג צולל בכ-5% ובדרכו לנעילה הגרועה ביותר מאז הוקם בשנת 1994. מדד CSI 300 הסיני צונח ב-2%.

נתוני הצמיחה של סין לרבעון השלישי שפורסמו הבוקר לאחר עיכוב של שבוע שלא הוסבר אומנם מציגים התאוששות חלקית בכלכלת המדינה, אך לא הצליחו לעודד את המשקיעים. המשק הסיני צמח ב-3.9% ברבעון השלישי בקצב שנתי, לאחר צמיחה מתונה של 0.4% ברבעון השני של השנה. התחזיות עמדו על 3.4%.

השווקים בסין ובמדינות המקורבות אליה מגיבים בעיקר להכרזת הנשיא שי על כך שימשיך לכהן כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית לפחות עוד 5 שנים ומכאן גם כנשיא המדינה. נוסף, שי הציג אמש את הוועדה המסדרת החדשה בממשלתו, שמורכבת אך ורק מתומכיו ומקורביו.

המשקיעים ואזרחי סין מודאגים מהמשך שלטונו של שי ללא התנגדות ניכרת, מדיניות אפס הקורונה שהנהיג, ולא נראה שירפה ממנה בתקופה הקרובה, מקבלת ביקורת רבה וכך גם התמקדותו בחברות ממשלתיות. מניות ענקיות הטק הסיניות עליבאבא, JD ומאיטואן כולן נופלות ביותר מ-10% כאשר ברקע החשש שהנשיא שי ובעלי בריתו לא יפעלו לטובת החברות הפרטיות במדינה ויגבירו את הלחץ, שכבר גדול מאוד, על חברות ההייטק.