מיליונר בן 42, ממשפחת מהגרים הודית: ראש הממשלה החדש של בריטניה

לו הבחירה הייתה בידי השווקים הפיננסיים, נראה כי רישי סונאק, שר האוצר הבריטי עד לקיץ האחרון, כבר היה ראש ממשלת בריטניה • לקראת מינויו, שוק האג"ח הבריטי החל להתאושש, והליש"ט זינק מול הדולר • רק לפני חודשיים סונאק הפסיד במרוץ מול טראס. מה השתנה?

רישי סונאק, ראש הממשלה החדש של בריטניה / צילום: Associated Press
רישי סונאק, ראש הממשלה החדש של בריטניה / צילום: Associated Press

רישי סונאק (42) שר האוצר הבריטי עד לקיץ האחרון ובן למשפחת מהגרים ממוצא הודי, הוא ראש הממשלה הבא של בריטניה. סונאק ניצח במרוץ הבזק שהתנהל לראשות המפלגה השמרנית, אחרי שליז טראס הודיעה על התפטרותה בסוף השבוע, בעקבות התגובות הפיננסיות הרות-האסון לתוכנית הכלכלית שלה. מיליונר בשל נישואיו, הינדו באמונתו, בוגר אוקספורד שעבד ב"גולדמן-זאקס" ובקרנות גידור - סונאק צפוי לנסות להחזיר את היציבות לכלכלה הבריטית אחרי חודשים של כאוס.

לאחר 44 ימים בלבד: ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס מתפטרת
הניסיון של טראס להגן על תוכניתה הכלכלית נכשל גם בשדה העובדתי
ממשלת בריטניה והבנק של אנגליה משכו לכיוונים שונים, והליש"ט צללה לשפל היסטורי

"אפקט רישי" מגיע לשווקים ולליש"ט

נראה כי לו הבחירה הייתה בידי השווקים הכלכליים ושוק המט"ח, סונאק כבר היה נכנס לתפקיד מזמן. עצם ההודעה של בוריס ג'ונסון כי הוא פורש מהמרוץ נגדו - לאחר ניסיון כושל לגייס 100 תומכים בתוך המפלגה - הביאה לזינוק בערך הליש"ט מול הדולר ביום שני, ולירידה של התשואה על אג"ח בריטי ל-10 שנים מתחת לרף של 4%, ל-3.9%. האג"ח לשנתיים רשם את ירידת התשואה הגדולה ביותר ב-30 השנים האחרונות. סונאק היה זה שהזהיר עוד במהלך המרוץ הפנימי במפלגה השמרנית, שהתקיים בקיץ, מפני ההשלכות של תוכנית טראס על תשואות האג"ח, ואמר כי מדובר במדיניות "בלתי-אחראית". כלי התקשורת הבריטיים כינו את השינויים הפיננסיים ביום שני "אפקט-רישי", והעיתון הכלכלי הבריטי "פייננשייל טיימס" כתב כי השווקים "נאנחו לרווחה" אחרי שג'ונסון פרש מהמרוץ.

 
  

בריטניה הפכה לפנים של הסטגפלציה

סונאק הפך לראש המפלגה השמרנית אחרי שמתמודדת נוספת אפשרית, פני מורדאנט, נכשלה לגייס לפחות 100 קולות מתוך 357 חברי המפלגה בפרלמנט, כדי לרוץ נגדו בקרב שהיה עשוי להתנהל על קולות כ-140 אלף חברי המפלגה המצביעים. יותר ממחצית מחברי הפרלמנט מטעם השמרנים הודיעו היום בזה אחר זה על תמיכתם בסונאק, בניסיון להפגין אחדות אחרי חודשים של קרבות פנימיים. כלי התקשורת העריכו כי סונאק ייפגש עם המלך צ'ארלס ה-2 עוד ביום שני, כדי להתמנות לראש הממשלה ולעבור למעון הרשמי ב"דאונינג 10".

המשימה הראשונה שלו תהיה לתקן את הכלכלה ולייצב את השווקים הפיננסיים. בריטניה הפכה לפנים האירופיות של הסטגפלציה, ויוקר המחיה אינו רק כותרות בעיתון אלא בעיה מהותית המאיימת על התושבים ועל עתידה של בריטניה. לפי סקרים, כחמישית מתושבי בריטניה "ויתרו על ארוחה" בחודש האחרון כדי לחסוך בעלויות. האינפלציה (שעמדה על 10.1% בספטמבר) צפויה להמשיך ולטפס, עם התייקרות עלויות החימום עד לרף החדש שנכנס לתוקף ב-1 באוקטובר (2,500 ליש"ט). במקביל, המשק מתכווץ, הייצור התעשייתי פוחת, ולמעשה הכלכלה השנייה בגודלה באירופה כבר נמצאת במיתון.

לסונאק יש תוכנית כיצד לשקם את הכלכלה הבריטית אותה הציג במהלך המרוץ נגד טראס על ראשות המפלגה (שבו הפסיד). הוא מתכנן להעלות מסים באופן מתון לעסקים, למסות רווחים עודפים של חברות אנרגיה ואולי אפילו מוסדות פיננסיים, ולאמץ את התוכנית המתגבשת לקיצוץ תקציבי שתוצג בפני הפרלמנט ב-31 באוקטובר. שר האוצר הנוכחי ג'רמי האנט, שמונה רק לפני שבוע על ידי טראס בניסיון כושל להציל את כהונתה, הביע תמיכה בסונאק ומקווה להישאר בתפקידו. "התקציב הציבורי שלנו, האמינות בשוק והמוניטין הבינלאומי ספגו מכה קשה", כתב האנט ב"טלגרף" השמרני. "כדי להשיב את היציבות ולשקם את האמון, אנחנו צריכים מנהיג שיוכל לקבל החלטות קשות... (וזה) רישי סונאק".

דמות שנויה במחלוקת במפלגה השמרנית

סונאק הוא בן למהגרים ממוצא הודי (מקור המשפחה בפונג'אב), שעברו לבריטניה ממזרח אפריקה. הוא למד בבתי ספר פרטיים, לימודים שמימנה משפחתו כדי לאפשר לו דריסת רגל באליטה הבריטית. בנוסף, כיום נחשב רישי לאחד מחברי הפרלמנט המכהנים העשירים ביותר בבריטניה, אך לא בשל עסקים או הון משפחתי, אלא מנישואיו לאקשתה מורתי, בתו של המיליארדר ההודי נאראיאנה מורתי. השניים נפגשו באוניברסיטת סטנפורד, במהלך לימודי מנהל עסקים. לפני כן למד סונאק באוקספורד.

סונאק הוא עדיין דמות שנויה במחלוקת בתוך המפלגה השמרנית, משום שהוא נתפס כמי שהתניע את הפלת ממשלת ג'ונסון ביולי האחרון. ההתפטרות שלו מתפקיד שר האוצר (ביחד עם שר הבריאות סאג'יד ג'אוויד) במחאה על שורת הסקנדלים בהם ג'ונסון היה מעורב, הביאה לגל התפטרויות ולמרד פומבי במנהיג הפופולרי לשעבר. זו הייתה אחת הסיבות שהפסיד במרוץ ראש-בראש מול טראס, בבחירות-הקיץ שהתקיימו בתוך המפלגה. אבל סונאק צבר אהדה מחודשת לאחר שתחזיותיו לגבי סיכויי ההצלחה של תוכנית טראס התבררו כמדויקות: "מדובר בחוסר-אחריות פיננסית", אמר סונאק, "עלינו לשלם את החובות שלנו בעצמנו, ולא לגלגל אותם לדורות הבאים". סונאק הזהיר מהתפוצצות בעלויות החזר ההלוואות הבריטיות, מה שקרה במשך כשבועיים ואיים להביא לפשיטת רגל של קרנות פנסיה.

סונאק נכנס לפרלמנט הבריטי ב-2015, תמך בפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי במשאל העם שהתקיים שנה לאחר מכן, וכיהן כשר אוצר מ-2020, אז מונה לתפקיד שבועות בלבד לפני פרוץ מגפת הקורונה. הוא הוביל מדיניות כלכלית יוצאת-דופן, כאשר החליט לראשונה להציע "רשת ביטחון" לעצמאים בבריטניה, להעמיק את הגירעון כדי להתמודד עם המגפה, ולא לחשוש מסיוע לאוכלוסייה ולעסקים. מאוחר יותר, כשבריטניה נחלצה מהמגפה, הצהרותיו בנוגע לצורך לצמצם את החוב ולהעלות מסים הפכו אותו ל"מצורע" בעיני רבים מהמפלגה.

הניסיון הפיננסי שלו כולל גם כהונה כיועץ ב"גולדמן זאקס" וכן כהונה כבכיר בשורת קרנות גידור. התדמית שלו בציבור, אותה טראס סייעה לקבע במהלך המרוץ ביניהם, היא של מיליונר, והוא זכה לביקורת על חליפות בשווי אלפי ליש"ט שהוא לובש, ונעלי ספורט יוקרתיות. כשנשאל על מחיר הלחם במהלך הקמפיין ענה בהתחמקות "יש לנו כל מיני סוגי לחמים בבית". יחד עם אשתו ושתי בנותיו, משפחת סונאק חיה עד כה באחוזה יוקרתית בקנזינגטון שבלונדון. הונם של בני הזוג מוערך בכ-700 מיליון ליש"ט. לשניים בתים גם בארה"ב ובאזור הכפרי של אנגליה.