עסקת הענק של גוגל בת"א: 20 קומות ב-90 מיליון שקל בשנה

ענקית הטכנולוגיה, שמעסיקה בישראל כ־2,000 עובדים, צפויה לעבור ממגדל אמפא למגדל ToHa 2 החדש • בניית הבניין צפויה להסתיים רק ב־2026, אולם מזכר ההבנות בין החברה ליזמיות צפוי להיחתם בימים הקרובים • הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו

מגדל ToHA 2 / הדמיה: משרד רון ארד
מגדל ToHA 2 / הדמיה: משרד רון ארד

משבר בהייטק? גוגל ישראל נמצאת במו"מ מתקדם לשכירת כ־20 קומות, שליש ממגדל 2 ToHa החדש הנבנה ברחוב יגאל אלון פינת תוצרת הארץ (ראשי התיבות ToHa) בתל אביב, תמורת כ־90 מיליון שקל בשנה. הבניין, ביזמות משותפת של החברות אמות וגב ים, נבנה בהשקעה של 3 מיליארד שקלים. עד כה נבנה החלק התת־קרקעי שלו והבנייה צפויה להסתיים רק ב־2026, אולם מזכר ההבנות בין החברה ליזמיות צפוי להיחתם בימים הקרובים.

על פי המידע שהגיע לגלובס, ההסכם הוא לשכירת 50 אלף מ"ר לפי מחיר של 150 שקל למ"ר ברמת מעטפת. הבניין שיכלול משרדים ומסחר יתנשא לגובה של כ־300 מטר - כ־77 קומות - וישתרע על שטח של 170 אלף מ"ר. החוזה ייחתם לתקופה של עשר שנים, עם אופציה להארכה.

מחירי השכירות מנפצים את אשליית האינפלציה הנמוכה בישראל | ניתוח גלובס
חודש קשה לקרנות ההשתלמות: המסלול של איזו חברה נחתך ב-8%? 

גוגל מעסיקה בישראל כ־2,000 עובדים, והיא שוכרת כיום 9 קומות במגדל אמפא (לשעבר מגדל אלקטרה), אף הוא ברחוב יגאל אלון, מרחק של עשרות מטרים ממגדל 2 ToHa‏ שנחשב בזמנו למגדל המודרני והמתקדם ביותר בתל אביב.

המגדל החדש יהיה צמוד למגדל 1 ToHa, ויחובר אליו בגשר בקומה ה־30. הוא צפוי לכלול 1,500 מקומות חניה בלבד לכ־20 אלף עובדים, כך שרוב העובדים אמורים להגיע בתחבורה ציבורית. המגדל סמוך לתחנת רכבת עזריאלי, לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה, ובתחתיתו כבר נבנה חיבור לתחנת מטרו עתידית.

בעת השקת המגדל, לפני כשנה, אמרו אבי יעקובוביץ מנכ"ל גב ים ונתן חץ יו"ר אמות, כי כל קומה במגדל תשתרע על שטח של 2,500־3,000 מ"ר, ולכן הם מכוונים מלכתחילה לחברות הייטק גדולות ובינוניות שישכרו במגדל שטחים נרחבים. גוגל, כך נראה, תהיה הראשונה. בזמנו, הצהיר יעקובוביץ כי במגדל 1 ToHa הסמוך "אין מטר פנוי, ואם היה הייתי יכול להשכיר גם ב־200 שקל למ"ר". במגדל אף נחתמה עסקה אחת בשכירות משנה לפי שווי של 250 שקל למ"ר. כעת, אולי נוכח המצב בשוק, התחרות בסביבה הקרובה, העובדה שהבניין יושלם רק בעוד כ־4 שנים וכיוון שמדובר בעסקה גדולה ובשוכר עוגן שגם לוקח את המשרדים ברמה של מעטפת בלבד, המחיר עליו מדובר במו"מ נמוך יחסית מאותן הכרזות ועומד על 150 שקל למ"ר.

המשבר בהייטק לא הגיע למתחמי המשרדים

לפי שעה, מסתמן כי הכותרות הגדולות על משבר בהייטק לא הגיעו למתחמי המשרדים החמים, והן בעיקר משפיעות על ערים במעטפת השנייה כמו בני ברק ופתח תקווה וכמובן רחוק יותר משם.

חברת האינטרנט וויקס, שהחלה במהלך של צמצום עלויות ופיטורי עובדים, מאכלסת בימים אלו את קומפלקס המשרדים החדש שהיא שוכרת מחברת קנדה ישראל, הכולל כ־50,000 מ"ר ב־7 בניינים ליד צומת גלילות בצפון מערב תל אביב. וויקס חתמה על חוזה שכירות לעשר שנים תמורת כ־50 מיליון שקל בשנה (כ־84 שקל למ"ר בלבד), אולם היא השקיעה בעצמה במשרדים סכום של כ־400 מיליון שקל. השקעה שאחראית, בין השאר, לתזרים השלילי בדוחות החברה.

קנדה ישראל, ביחד עם החברות תדהר ואקרו, גם סיימו ואכלסו בשנה שעברה את קמפוס המשרדים שהן הקימו לחברת מיקרוסופט בהרצליה פיתוח. הבניין כולל 44 אלף מ"ר ומיקרוסופט משלמת כ־62 מיליון שקל בשנה, בחוזה ל־21 שנה עם אופציות להארכה.

לא הרחק ממגדלי ToHa‏ בכניסה לתל אביב גם הולך ונבנה מגדל הספירלה של עזריאלי שיהיה גבוה יותר (91 קומות) ויכלול גם מלון ומסחר. חברת הפינטק ראפיד שכרה את שבע הקומות העליונות במגדל לפי מחיר של כ־150 שקל למ"ר.

לא רחוק משם נמצא בבנייה פרויקט לנדמרק של מליסרון ואפריקה ישראל נכסים, שיכלול שני מגדלים בני 30 ו־39 קומות. פייסבוק הודיעה לפני חודשים אחדים כי תשכור 20 קומות (51 אלף מ"ר) במגדל לנדמרק לתקופה של שבע שנים, במחיר של כ־155 שקל למ"ר.

מגוגל נמסר: "לא מגיבים לשמועות או ספקולציות".

מאמות וגב ים בחרו שלא להגיב.