לקראת חתימת ההסכם עם לבנון: משרד האנרגיה אישר את תחילת הפקת הגז ממאגר כריש

ההיתר התקבל יומיים לפני החתימה הצפויה על ההסכם בין ישראל ללבנון על הקו הימי בין המדינות • במשרד האנרגיה נאמר: "החיבור מחזק את ישראל כספקית משמעותית של גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן"

אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת כריש / צילום: אנרג'יאן

משרד האנרגיה העניק היום אישור להתחיל להפיק גז טבעי ממאגר כריש. עם קבלת ההיתר, יכולה כעת בעלת הזיכיון במאגר, חברת אנרג'יאן, להתחיל בהוצאת הגז מבטן האדמה. כריש יהיה מאגר הגז הגדול השלישי שמתחבר למשק, אחרי תמר ולוויתן.

ההיתר התקבל יומיים לפני החתימה הצפויה על ההסכם בין ישראל ללבנון על הקו הימי בין המדינות. כזכור, חיזבאללה ביקש לאיים בחודשים האחרונים על מאגר כריש, שנמצא בסמוך לגבול הצפוני של המים הכלכליים של מדינת ישראל.

במשרד האנרגיה הדגישו את המשמעות של חיבור האסדה החדשה בעיקר עבור המדינות השכנות לישראל: "החיבור מחזק את ישראל כספקית משמעותית של גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי". נכתב בהודעת המשרד. עוד צויין כי "צעד זה מסייע לישראל ולמדינות כמו מצרים וירדן להפחית את השימוש בדלקים מזהמים כמו פחם ונפט, ומוריד באופן דרמטי את זיהום האוויר".

האסדת ממוקמת כ-80 ק"מ מערבית לחופי המדינה. מלבד לייצוא הגז, הפעלת האסדה נועדה לחזק את יתירות האספקה והביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. הגז הטבעי יזרום לאסדה מהבארות שנמצאות בעומק מים של 1,700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית בה יטופל, יוזרם למערכת ההולכה הארצית ומשם לצרכנים.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר, ציינה: "כפי שהתחייבנו, מיד עם תום הבדיקות הבטיחותיות והטכניות, ניתן היום האישור להתחלת הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש. ההפקה מהמאגר מגיעה לאחר מאמצים רבים של החברה ושל עובדי משרד האנרגיה. ההפקה תתרום רבות לאספקת צרכי המשק המקומי ולעמידה בהתחייבויות הבינלאומיות של ישראל".

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, שהוציא את האישור לחיבור המאגר, הוסיף כי: "המאמצים הרבים שהושקעו על ידי מהנדסי המשרד ומהנדסי אנרג'יאן נשאו פרי, וניתן להתחיל בהפקה. בימים ובשבועות הקרובים יושלמו תהליכי ההרצה והבדיקות המקצועיות שילוו אותם על מנת לאפשר הפקה סדירה ורצופה למשק הישראלי".