בתוך חמש שנים: מספר המיליונרים ברחבי העולם צפוי לזנק ב-40%

דוח חדש של קרדיט סוויס מגלה כי מספר המיליונרים מסביב לעולם נמצא בעלייה ויגיע לכ-88 מיליון איש עד 2026 • רוב המיליונרים מגיעים מסין, כשארה"ב רק במקום השני

מספר המיליונרים ברחבי העולם צפוי לזנק / צילום: Shutterstock, Tyler Olson
מספר המיליונרים ברחבי העולם צפוי לזנק / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

מספר המיליונרים ברחבי העולם נמצא במגמת עלייה, עם צפי לגידול של 40% בחמש השנים הקרובות - כך עולה מדוח חדש של קרדיט סוויס. דוח העושר העולמי לשנת 2022 של בנק ההשקעות קובע כי עד 2026 יהיו מיליוני מיליונרים: יותר מ-87.5 מיליון ברחבי העולם. 

קרדיט סוויס: ההון הממוצע של הישראלים זינק ב-18% בשנה שעברה
1,200 מעשירי העולם חושפים איפה הם שמים בימים אלה את הכסף 
הערים שהמיליונרים אוהבים: לאן בורחים עשירי רוסיה? 
50 האנשים העשירים בעולם איבדו השנה יותר מחצי טריליון דולר. מי המפסיד הגדול? 

המדינה שממנה מגיע מספר המיליונרים הגדול ביותר היא סין. סין איבדה הרבה מכוחה הכלכלי במהלך מגפת הקורונה ובתקופת ההתאוששות הממושכת שאחריה, שכללה סגרים נרחבים בזמן ששאר העולם כבר שכח שהיו כאלה.

אף על-פי כן, השווקים המתפתחים צפויים להתאושש מהר יותר מהשפל הכלכלי לעומת שווקים במדינות מפותחות, כך קובע הדוח. 

ההון הפרטי יגדל

תחזיות הדוח צופות כי ההון הפרטי יגדל ב-36% עד 2026 ל-169 טריליון דולר, עלייה חדה בהתחשב בנפילה הנוכחית בשווקים הסיניים; מדד MSCI China צנח ביותר מ-30% מתחילת השנה עד כה. עם זאת, הדוח מציין כי לצמיחה בסין יש סיכונים נלווים, במיוחד לאור המתיחות הגאו-פוליטית עם ארה"ב והמועד האחרון של 2024 למחיקת מניות סיניות מסוימות מוול סטריט.

גם בארה"ב נרשמה עלייה בכמות המיליונרים. מתוך 5.2 מיליון המיליונרים החדשים של 2021, כמחצית מתגוררים בארה"ב. הדוח של קרדיט סוויס מצא כי "זו העלייה הגדולה ביותר במספר המיליונרים שנרשמה עבור כל מדינה בכל שנה במאה הנוכחית".

לא כל המדינות ראו צמיחה במועדון המיליונרים שלהן. ביפן המספרים ירדו ב-395 אלף, ובאיטליה ב-135 אלף, אבל במקומות אחרים הירידות היו צנועות יותר. תנודות שער החליפין עשויות להסביר את רוב הירידות, כאשר מדינות רבות חוו פיחות במטבע מול הדולר האמריקאי בשנת 2021.

את ניתוח אי-השוויון של התפלגות העושר ניתן לבצע באמצעות שתי שאלות מנחות: מה הפער בין קבוצות העושר העליונות לבין האזרח הממוצע; ועד כמה מתחת לממוצע נמצאות הקבוצות התחתונות. הדעה הרווחת היא שמגפת הקורונה החריפה את אי-השוויון, כאשר ישנן כמה עדויות לגבי השפעת המגפה על תת-קבוצות שונות כמו נשים, מיעוטים או דורות צעירים, אך יידרשו מספר שנים עד שנתוני הסקר יתנו אינדיקציה ברורה להשפעות אלה.