מסתמן שיא של למעלה מ-20 שנה בשיעור ההצבעה: למי זה טוב ואיך זה נגמר בפעם הקודמת?

אם יימשכו שיעורי ההצבעה הגבוהים הקלפיות יסגרו היום עם שיעור ההשתתפות הגבוה ביותר מאז 1999 • השיעור הגבוה הוא חדשות פחות טובות לאיילת שקד, ואיך יושפעו שאר השחקנים הפוליטיים?

מצביעים מחכים בתור לקלפי בתל אביב. בדרך לשיא הצבעה? / צילום: Reuters, Corinna Kern
מצביעים מחכים בתור לקלפי בתל אביב. בדרך לשיא הצבעה? / צילום: Reuters, Corinna Kern

במטות המפלגות מעריכים: שיעור ההצבעה עם סגירת הקלפיות יעמוד על כ-75%, לראשונה מאז 1999. זאת על רקע נתוני ועדת הבחירות המרכזית מאז שעות הבוקר לפיהם חלה עלייה באחוזי ההצבעה לעומת שנים קודמות. על פי הנתונים שנכונים לשעה 19:00, שיעור ההצבעה עומד על 62.5%.

לשיעורי ההצבעה במערכות הבחירות הקודמות
הסקרים תמיד טועים? צללנו לנתונים מהבחירות הקודמות | המשרוקית של גלובס

במטות המפלגות טוענים כי על פי שיעורי ההצבעה, הצפי הוא כי יישבר השיא של רצף המערכות הבחירות האחרונות ואף קודם לכן. בבחירות לכנסת ה-24 הצביעו 67.2% מהציבור, בבחירות לכנסת ה-23 עמד שיעור ההצבעה על 71% ובבחירות שלפניהן על 69.4%. בבחירות ב-2019 עמד שיעור ההצבעה על 67.9%.

בבחירות ב-1999 נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים, שאז עמדו באופן חריג על 78.7%. בבחירות ההן התמודדו אהוד ברק ובנימין נתניהו, ברק הקים אז את הממשלה ונתניהו עזב את לשכת ראש הממשלה אליה נכנס לראשונה בבחירות שהתקיימו ב-1996. 

ראשי המפלגות מתמקדים בשטח

יש לציין כי בעוד אחוזי ההצבעה גבוהים במגזר היהודי, במגזר הערבי הצפי לאחוזי הצבעה דומים לבחירות קודמות ומתחת ל-50%. נכון לשעה 14, ביהודה ושומרון הצביעו ביישובים היהודיים 40%, נתון נמוך ביחס למגזר היהודי בכללותו.

בתוך כך, מימין ומשמאל נשמעות קריאות הגעוואלד המסורתיות של מנהיגי המפלגות בניסיון להעלות את אחוזי ההצבעה במעוזים המסורתיים. נתניהו מסייר מאז שעות הבוקר בירושלים, אשדוד, בת ים וראשון לציון בניסיון להעלות את שיעורי ההצבעה שם. במקביל לפיד מסייר בערי המרכז בפתח תקווה, הוד השרון והסביבה ובשעה 17:00 יגיע כדי להמריץ בוחרים ממטה המפלגה בבית אסיה בתל אביב.

אם אכן אחוזי ההצבעה במגזר היהודי יטפסו בשעות הקרובות מדובר בבשורות לא טובות לאיילת שקד שתידרש ליותר קולות כדי לעבור את הסך הנדרש לאחוז החסימה. במקביל אם אחוזי ההצבעה במגזר הערבי לא יעלו אחת מהמפלגות הערביות לכל הפחות לא תעבור את אחוז החסימה, וכן במפלגות מרצ והעבודה יידרשו לתגבר את אחוזי ההצבעה במעוזי ההצבעה לשמאל כדי לסיים הערב את יום הבחירות כשהם בדרך לכנסת ה-25.