אמנים, סופרים ומוזיקאים מגדירים מחדש את חוקי הלבשת הגברים

בעוד אנשי עסקים נוטים פחות ללבוש חליפות, הטיפוסים היצירתיים נוטים יותר ללבוש חליפות, בסגנון לא קונבנציונלי: הגזרות רחבות יותר, הז'קטים עם בטנה כפולה, הבדים מיוחדים והאקססוריז צבעוניים • מובילי המגמה הם הזמרים הארי סטיילס וג'סטין ביבר והשחקן אחמד ריז • הסגנון הייחודי שלהם מתחיל לשנות את תעשיית ההלבשה הגברית כולה

מימין: השחקן ריז אחמד בטקס האוסקר האחרון, הזמר הארי סטיילס בטקס פרסי המוזיקה הבריטית, 2020, והאמן ג'וליאן שנאבל בפסטיבל ונציה, 2018 / צילום: Reuters
מימין: השחקן ריז אחמד בטקס האוסקר האחרון, הזמר הארי סטיילס בטקס פרסי המוזיקה הבריטית, 2020, והאמן ג'וליאן שנאבל בפסטיבל ונציה, 2018 / צילום: Reuters

ג'יימי ווטרס הוא עורך מדור אופנת הגברים במוסף "Off Duty" של הוול סטריט ג'ורנל 

גברים רבים, כולל עורכי דין ואנשי עסקים, מתחילים להשתחרר מקוד הלבוש הקפדני - החליפות הן כבר לא המדים הקלאסיים של מקום העבודה. גברים רבים לובשים אותן לא מתוך הכרח, אלא מבחירה. הם הולכים על המראה המחויט כדי לבלוט, ולא כדי להיעלם. בין אלו שלובשים עכשיו חליפות: אמנים, סופרים, מוזיקאים וטיפוסים בוהמיינים אחרים, שלרוב העדיפו לבוש נוח יותר.

האמן הבלגי לוק טוימנס אימץ את המראה המינימליסטי: חליפה שחורה וחולצת טי. הסופר האמריקאי קולסון וויטהד שילב חליפת שני חלקים בטורקיז עם חולצת גולף פסיכדלית, איתה נראה באירוע בשנה שעברה. האמן ג'וליאן שנאבל משלב מראה מחויט עם חולצות פיג'מה ונעלי סניקרס מהוהות של "ואנס".

הסלבריטאים כבר אימצו את הטרנד: עלייתם של השעונים הקטנים לגברים | WSJ
עולם האופנה ממציא מחדש את חולצת הפולו | WSJ
כולם רוצים ללבוש את שלושת הפסים של אדידס | WSJ
הארי סטיילס בתפקיד הגבר שמנפץ את חלום האמריקאי

בעשורים האחרונים כמה מלובשי החליפות הבולטים היו "נשמות אמנותיות". תחשבו על העיתונאי האמריקאי טום וולף, לא בדיוק עורך דין, בחליפת שלושה חלקים לבנה; הצייר הבריטי דייוויד הוקני הצעיר במיקס נהדר של בגדי חייטים מפוקפקים, עניבות צעקניות וחולצות מקומטות; או הצייר ז'אן־מישל בסקיאט, שלבש בנונשלנטיות את חליפת הארמני האפורה שלו כמו שלובשים חלוק. היום הגברים בחליפות מכירים טוב יותר את ה"מומה" (המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק) מאשר את נאסד"ק.


בסטודיו של סמאן אמל, חייט משטוקהולם עם לקוחות בארה"ב, כ־40% מהלקוחות הם מתחומי התרבות והאמנות, נתון שגדל "די הרבה", אומר המייסד השותף דאג גרנאת'. "בקרב המעמדות מעולמות התרבות והיצירה, חליפות נחשבות לפריט מגניב", מסכים מארק צ'ו, מייסד שותף בחברת בגדי הגברים "ארמורי" (Armoury).

טיפוסים אמנותיים נוטים ללבוש בגדים מחויטים באופן שונה מרוב הבנקאים, ולעתים קרובות מעדיפים בגדים פחות הדוקים, בדים עם טקסטורה ואקססוריז. "לקחת פריט קלאסי ואז להפוך אותו לייחודי", אומר דאג גרנאת'. להלן, ארבע דרכים להפוך חליפות ליותר מגניבות.

חליפה רחבה ונינוחה

בדים עם נפח ומראה מעט זרוק מאפיינים את חליפת האמן של ימינו. לרוב הז'קטים אינם צרים, "הם ישרים מלמעלה עד למטה", אומר מארק צ'ו. זו גזרה שהחליפה את גזרת שעון החול הנפוצה. המכנסיים רחבים והם "מלחכים" את שרוכי הנעליים.

"הלבוש הזה אינו חסר מבנה - התפירה זורמת וחופשית", אומר צ'רלי פורטר, מחבר הספר "מה שאמנים לובשים", שראה אור בשנה שעברה. בתור דוגמא, הוא מצביע על האמן הניו יורקי סטיפן טסג'יאן. הוא נראה כה נינוח בחליפת גוצ'י בצבע ירוק אמרלד, שקל לדמיין אותו מצייר כשהוא לובש אותה. אבל, מזהיר דאג גרנאת', לא כדאי לבלבל בין המראה המשוחרר והנינוח למראה הרחב עד כדי גיחוך. קחו דוגמה מהשחקן ריז אחמד, שלבש לטקס האוסקר חליפת משי בצבע יין. לא מג'סטין ביבר שלבש חליפה אפורה הגדולה עליו בכמה מידות בטקס הגראמי.

ז'קט עם הבטנה הכפולה

חליפה שמועדפת על אנשים עם נטייה אמנותית, אומר דאג גרנאת', היא כזו שכוללת ז'קט עם בטנה כפולה ודש כפול רחב מחודד. ג'ון פיצרלי, מוזיקאי ג'ז בן 62 מניו יורק, לובש חליפות עם בטנה כפולה, אותן תופר לו החייט המקומי פאולו מרטורנו. הוא לובש אותן גם כשהוא מופיע על הבמה וגם כשהוא יוצא לארוחת ערב. הוא אומר שתמיד חשב שזה מראה "די אלגנטי". אם תשאלו את סמאן אמל, שותפו של דאג גרנאת', גברים צריכים להתייחס לג'קטים האלה יותר כאל קרדיגן מאשר כאל פריט לבוש מעודן וקפדני.

עוד דבר שכדאי לדעת

שמברה הוא בד עשוי מאה אחוז כותנה. למרות הדמיון הרב לג'ינס, בגלל גוון התכלת האופייני לו, מדובר בבד אחר. הוא אינו משנה את תכונותיו, גם לאחר שנים, למרות שהמרקם שלו עדין והמשקל שלו קל. הסיבה לכך היא העובדה שהוא ארוג עם יותר חוטי כותנה ובאופן צפוף יותר. שמברה הוא בד המתאים לימות הקיץ כי הוא דקיק וסופג זיעה, וזו הסיבה שמייצרים ממנו פריטים קיציים כמו שמלות, מכנסיים קצרים וחולצות.

בד שמברה
 בד שמברה

בדים ייחודיים

על מנת להבטיח לעצמו שהוא יראה יותר כמו לואי ארמסטרונג מאשר הברוקר גורדון גקו מהסרט "וול סטריט" משנת 1987, שגילם מייקל דאגלס, פיצרלי תופר את חליפותיו מבדים ייחודים, למשל אריג בצבע חום שוקולד עם נימה זהובה.

גם מייקל קגן, אמן בן 31 מניו יורק, מעדיף אריגים שאינם "קלאסיים" מדי. לאחרונה רכש חליפת שני חלקים עם בטנה כפולה מארמורי, אותה לבש לפתיחת התערוכה שלו. החליפה עשויה מכותנה וצמר בצבע כחול, והיא נראית כמו אוברול עבודה מפונפן.

דאג גרנאת' אומר שבדים עם טקסטורה יכולים להכניס חיים לחליפות. הוא ממליץ על בדי פלנל, קשמיר וצמר דקיק. בחודשים חמים יותר, מארק צ'ו ממליץ על בדי פשתן, משי וכותנה, שמתקמט באופן נעים לעין, אבל לא זרוק. הוא גם ממליץ על בדי כותנה שצבעיהם דוהים עם הזמן. כל הבדים האלה מקרינים מראה יותר בוהמייני מאשר מוקפד.

אקססוריז צבעוניים

מייקל קגן לובש תחת הז'קטים חולצות עשויות מבד שמברה במקום חולצות מעומלנות ומגוהצות. באופן דומה, סמאן אמל ומארק צ'ו מעידים שרבים מהלקוחות הבוהמיינים שלהם לובשים חליפות עם חולצת פולו ולא עם חולצת צווארון מגוהצת. כמו כן, טיפוסים אלה נוטים ל"אקססוריז אקספרסיביים", אומר מארק צ'ו. הם חוגרים חגורות עור דקות במיוחד, מחליפים את העניבה בצעיף, או כמו פיצרלי - גורבים גרביים ורודים או סגולים.

נעליים ללא שרוכים יתאימו ללוק הזה. כמו נעלי הסניקרס ללא שרוכים של Common Projects למשל. אם אתם נועזים, אומר דאג גרנאת', אתם יכולים לשלב עם החליפה מגפיים גסים, כמו למשל דגם Cloudburst Thunder של פראדה. לא נראה שתמצאו בנקאי שנועל מגפיים כאלה.