בנימין נתניהו | טור סופ"ש

לקראת המו"מ הקואליציוני: הקרבות שצפויים לנתניהו, ועל מה הוא לא יוותר

ראשי המפלגות בקואליציה המסתמנת ידרשו, בהתאם לכוח הרב שצברו, את התפקידים הבכירים ביותר בממשלה • נתניהו מצידו, ינסה להקים ממשלה מוקדם ככל האפשר ולהעביר את התקציב במהירות • וגם: המהלך שעשוי להגדיל את הייצוג הנשי בכנסת

בנימין נתניהו במהלך נאומו במטה המפלגה בירושלים, אמש / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
בנימין נתניהו במהלך נאומו במטה המפלגה בירושלים, אמש / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

הניצחון המוחץ של גוש הימין בבחירות, וחזרת נתניהו אל כיסא ראש הממשלה הפתיעו את אנשי הליכוד יותר מאשר את מצביעי המרכז־שמאל והשרים המאוכזבים. דיבורי "היום שאחרי נתניהו" שהתחזקו ככל שהתקרב יום הבחירות, בשילוב קמפיין מנומנם ולא חדשני, תפסו את הליכודניקים לא מוכנים לניצחון. זה הורגש היטב בפניהם של השרים שטפטפו למטה הבחירות של הליכוד מהוססים, שלא כדרכם, ובחגיגות המדודות של עשרות הפעילים במקום. העובדה שגישושי הרכבת הקואליציה לא התחילו - גם יומיים אחרי שהתוצאות הפכו מובהקות - מלמדת שגם נתניהו, בדרכו, עדיין מעכל את גודל האירוע שבו אחרי שלוש שנים מתנדנדות - חזר כמנצח.

● כמה יעלה להקים את הממשלה החדשה? הדרישות והאתגרים בדרך לתקציב המדינה | ניתוח 
● מי זה בן גביר ואיך עושים רילוקיישן: החיפושים בגוגל אחרי הבחירות 
● זה המנצח הגדול של הבחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | פרשנות

עם פרסום תוצאות האמת ולקראת שבוע הבא יחל המו"מ הקואליציוני לצבור תאוצה. לחזית יישלח איש סודו של נתניהו יריב לוין והסחר־מכר יבשיל: תחילה עם החברות בגוש - ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית בשני אגפיה. אחרי שלוין יסיים לענות על הדרישות מבחוץ, יידרש נתניהו לענות לשיחות מחברי מפלגתו, שכבר ביום רביעי הפיצו את רשימת הדרישות או הציפיות שלהם מהממשלה הבאה.

"סיימנו להיות פראיירים"

הדרישות החרדיות ישתנו בסבירות גבוהה אחרי התקדימים שנוצרו בממשלה היוצאת. אם מרב מיכאלי, עם 7 מנדטים קיבלה את תיק התחבורה ביטחון פנים, תפוצות, ועדת חוקה ו־ועדת העבודה והרווחה, למה שגפני וגולדקנופף יסתפקו בתיק ו־ועדה. או כמו שאמר גורם באחת המפלגות החרדיות "סיימנו להיות פראיירים". אריה דרעי, חמוש בניצחון מרשים, ככל הנראה מכוון לחזור אל תיק הפנים, הדתות ותיק נוסף. בגזרת יהדות התורה יבקש גולדקנופף את המפתחות למשרד השיכון כסגן שר במעמד שר. אם אכן ייכנס למשרד, מצפה לו שם קליטה מהירה כששניים מהמינויים הבכירים והמנוסים במשרד הם בכלל של ליצמן ונשארו גם לצדו של אלקין: יו"ר רמ"י יקי קוינט ויו"ר עמידר יאיר זילברשטיין. לשעבר יו"ר ועדת כספים הוותיק, משה גפני, עשוי לבקש לחזור לגזרה האהובה עליו בכנסת ולחלוש משם על תקציבי הממשלה.

בציונות הדתית סמוטריץ' ובן גביר מתכוונים לנהל מו"מ נפרד אך מתואם. בהתאם למפתח הקואליציוני שהניח נתניהו בממשלה הקודמת שהקים - תיק לכל שני מנדטים וחצי או שלושה - היקף הדרישות של השניים יהיה רחב. בן גביר כבר הציב במהלך הקמפיין את דרישתו למשרד לביטחון פנים ונתניהו לא צפוי להתנגד, ואילו סמוטריץ' יבקש ככל הנראה אחד משני התיקים הבכירים: אוצר או ביטחון. בהנחה שנתניהו סולל ליואב גלנט ממפלגתו את הדרך למשרד הביטחון, ההערכה היא בסבירות גבוהה שסמוטריץ' ידרוש ואולי גם יקבל את תיק האוצר. במשרד האוצר אגב, לא מבזבזים זמן וכבר מגששים אחר כוונות השר המיועד ומבקשים לצפות את המהלכים הראשונים שלו.

באופן מסורתי לנתניהו המתינו הקרבות הקשים ביותר, כשנשא ונתן עם יו"ר מפלגת הכיפות הסרוגות - בעשור האחרון נפתלי בנט - וגם הפעם עם סמוטריץ' צפויות דרישות גבוהות ומו"מ קשוח - אולי אפילו יותר משבעבר.

לנתניהו לא יהיה קל למסור את מפתחות האוצר ליו"ר הציונות הדתית, שכן גם ישראל כ"ץ וניר ברקת לוטשים אל המשרד את עיניהם. תיק החוץ, בהיעדר דורשים במפלגות החרדיות והדתיות יעבור בסבירות גבוהה ללוין על פי העדפתו של נתניהו, אלא אם יידרש לו לטובת פיצוי בכיר ממורמר שעשוי לעורר מהומות. אגב, אם יבקש לפצות את סמוטריץ' עם משרד המשפטים, ממתין לו קרב ציבורי עם דודי אמסלם. תפקיד חשוב בכיר אחר שמתפנה ועשוי לרצות את אחד מהשואפים לתפקידים בכירים הוא יו"ר קק"ל.

איזה נתניהו נפגוש?

בימין נהנו בקמפיין מתיאום גבוה בין כל הבכירים, וטוענים שנתניהו יבקש להרכיב ממשלה במהירות ולהפחית מתחים. משם ימשיך אל היעד הראשון של הממשלה: אישור תקציב. גם אם ימסור את מפתחות האוצר למפלגה אחרת, נתניהו מתכנן להיות מעורב. כפי שציין בקמפיין, הוא מתכוון להיות יו"ר קבינט הדיור ולנווט את הכלכלה.

ויש גם את הלשכה של ראש הממשלה הבא: האם יהיה זה נתניהו של 2019 שמינה את עושי דברו ללא התאמה לתפקיד בו נשאו, או אנשי ביצוע שהוא נותן בהם אמון גרסת כהונתו ב־2009. נתניהו של 2022 מגיע למשרד רה"מ כשהוא כמעט נטול אנשים, להוציא את צוות הדוברות הקרוב, ברוורמן ולוין. הבדידות שנעטף בה מאז 2015 תידרש לפנות את מקומה ליצירת כוורת שתעזור לו למשול.

מי שעבד צמוד עם נתניהו בשנה האחרונה ולבטח יישא בתפקיד בכיר הוא צחי ברוורמן, שעשוי להתמנות לתפקיד מנכ"ל משרדו או ראש הסגל. בנוסף, על הכוונת עולים שמות כמו שגריר ישראל בארה"ב לשעבר ומקורבו רון דרמר, שזוכה לרמת אמון גבוהה מאוד של נתניהו כפי שמשתף מספרו, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה סימן טוב שעבד איתו צמוד בקורונה, וכמובן מאיר בן שבת. לתפקיד מנכ"ל רה"מ עשוי להיקרא לדגל גם ליאור פרבר, סמנכ"ל משרד רה"מ לשעבר וכיום מנהל מבטח שמיר אנרג'י שעבד קרוב עם נתניהו בעבר.

לאן נעלמה מרב?

בגזרה לא פופולרית, בקואליציה הקרובה יכהנו 9 חברות כנסת בלבד. לא מדובר במספר חריג בקואליציות עבר, אך לעומת הקואליציה והממשלה היוצאת, ששברה שיא (30), מדובר במחדל. כדי לרכך מעט את החזרה לאחור יידרש נתניהו, בניגוד למנהגו, להשתמש בחוק הנורבגי כדי להכניס חברות כנסת נוספות ממפלגתו. אם אכן יתפטרו השרים המכהנים של הליכוד מהכנסת, ייכנסו מהעשירייה הרביעית בליכוד אתי עטייה, צגה מלקו וקטי שטרית. זה ודאי עדיף מכלום.

ואם במנהיגות נשית עסקינן - השתיקה הרועמת של יו"ר העבודה מרב מיכאלי מאז פרסום המדגמים הפכה צורמת בחלוף שתי יממות. בניגוד לעבר, הסכינים במפלגה לא נשלפו לעברה מיד, אך הביקורת נשמעת היטב בחדרים הפנימיים. יותר מאשר השתתפות בצערה של מפלגת מרצ, זועמים על מיכאלי שניהלה קמפיין נטול מסרים ונטשה את המצע החברתי־כלכלי ומי שקטף את הפירות היה דרעי. "החודש האחרון היה כמו לצפות בתאונת רכבת", אמר גורם בכיר במטה. "אם לא הגעוואלד שעשה יאיא פינק במחתרת בימים האחרונים, גם לא היינו עוברים את אחוז החסימה".