מזכר הבנות | בלעדי

רגע לפני החלפת הממשלה: ישראל תחתום על מזכר הבנות עם ירדן והאמירויות

בשולי ועידת האקלים בשארם א-שייח': ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות יחתמו על מזכר הבנות להאצת המהלכים למימוש פרויקט מים תמורת חשמל, שההסכם עליו נחתם לפני שנה • המזכר, שייחתם בימיה האחרונים של ממשלת לפיד, לא בהכרח יחייב את נתניהו

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות אמורות לחתום מחר (ב') על מזכר הבנות MOU להאצת המהלכים למימוש פרויקט מים תמורת חשמל שההסכם עליו נחתם לפני שנה בדיוק. ההסכם ייחתם בשולי ועידת האקלים בשארם א-שייח' ואת ישראל ייצג בו השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' - השר הבולט ביותר בממשלה היוצאת בקידום היחסים עם מדינות הסכמי אברהם ומדינות השלום הוותיקות, ירדן ומצרים. מהצד הירדני יחתום שר המים - מוחמד אל נג'ר שחתם על ההסכם לפני שנה, ואת איחוד האמירויות, השושבינה של ההסכם תייצג, שרת האקלים - מרים אל מהירי.

תיק אחד, חמישה מועמדים: המרוץ המתחמם למשרד האוצר 
המו"מ הקואליציוני טרם החל, אך קרבות התיקים בליכוד כבר בשיאם 

לגלובס נודע כי במזכר מתחייבים הצדדים להאיץ את המהלכים ליישום שלבי הפרויקט השונים, הקמת השדה הסולארי הענק במדבר ירדן והקמת מתקן ההתפלה בחוף בצפון ישראל. במזכר נאמר כי ישראל וירדן מתחייבות להביא פתרונות לכל הנושאים הנמצאים בבחינה ובתהליכי תכנון. לקדם את פעילותן של הוועדות המשותפות האמורות לפקח ולנהל את הפרויקט המשותף ולהציג בתוך שנה בוועידה באמירויות את ההתקדמות של המיזם.

מזכר ההבנות מחזק את הקשר שבין שני ההיבטים, הסולארי מירדן לישראל והתפלת המים מישראל לירדן - קשר שבעבר ניסתה ישראל להמעיט ממנו. חתימתו כעת נועדה להביא לדחיפה לאחר עיכובים רבים בשנה האחרונה, וגם כמעין הצהרת כוונות אמירתית וירדנית לממשלה החדשה של ישראל, להמשכיות בפרויקט הטרילטרלי המביע את מהותם של הסכמי אברהם, עליהם חתם ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו.

האם מזכר ההבנות מחייב את ממשלת נתניהו? לא בהכרח. מדובר בהמשכו של ההסכם שנחתם לפני שנה, הסכם שלישראל אינטרס ממשי בקידומו, כדי לחזק את הסכמי אברהם והקשר לאמירויות, ולייצר עוד מנוף לשיפור היחסים עם ירדן.

באמירויות רואים בהסכם המים תמורת חשמל עניין מהותי, ויצפו שם שנתניהו ימשיך את המהלך. מצרים, שבשטחה אמורה להתקיים החתימה, מעורבת גם היא - ורואה בכך פתיחת אפשרויות להסכמים דומים גם איתה. בדברי נתניהו במליאת הכנסת הערב הוא הדגיש את הצורך לחזק את הקשר עם מדינות המרחב ולהרחיב את הסכמי אברהם. עם זאת, חתימה של מזכר ההבנות בימיה האחרונים של ממשלת לפיד תמוהה במקצת, גם אם נוצרה הזדמנות לכך עם העיתוי של ועידת האקלים בשארם א-שייח'.