המו"מ הקואליציוני טרם החל, אך קרבות התיקים בליכוד כבר בשיאם

חברי הליכוד החלו להילחם על תפקידים בממשלה עוד לפני שהחל המו"מ הקואליציוני • השרים לשעבר ישראל כ"ץ ודוד אמסלם מובילים את הדרישות לתיקי האוצר והמשפטים, בהתאמה • יו"ר הליכוד בנימין נתניהו צפוי ראשית לדון עם ראשי מפלגות גוש הימין ורק לאחר מכן לפנות לדרישות הפנימיות במפלגתו

בנימין נתניהו. עומד להניע את המשא-ומתן הקואליציוני, את מי ימנה לשרים? / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו. עומד להניע את המשא-ומתן הקואליציוני, את מי ימנה לשרים? / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הבוקר (א') ייפגש בנימין נתניהו עם ראשי מפלגות גוש הימין לפגישה ראשונה במטרה להניע את המשא-ומתן הקואליציוני, כשהמטרה היא להקים את הממשלה ה-37 במהירות. אלא שעוד קודם לפגישה הראשונה בליכוד וגם חברי המפלגות השותפות לה החלו להילחם על התפקידים ומשחק הכיסאות מתנהל על גבי העיתונים וברשת הטוויטר. במוקד תיקי האוצר והמשפטים: את הדרישות לשני התיקים האלה מובילים השרים לשעבר ישראל כ"ץ ודודי אמסלם שגם יצרו בלוק של חברי כנסת בליכוד שיתמוך בדרישותיהם. גם אלי כהן כבר החל לכוון למינוי למשרד. 

הקרב שמחכה לנתניהו בליכוד והטעות של מפלגות השמאל שחיזקה את בן גביר וש"ס | פרשנות
ספירת הקולות הסתיימה: זו תמונת המנדטים הסופית 

שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ הודיע פומבית כי הוא ביקש מנתניהו לשוב למשרד ממנו יצא. "באשר אלי, פניתי לרה״מ המיועד בנימין נתניהו בבקשה לשוב לתפקיד שר האוצר, אותו מלאתי בתקופת הקורונה הקשה והמאתגרת,", כך דברי כ"ץ בהודעתו, בה גם לא חסך ביקורת חריפה משר האוצר היוצא ליברמן, "כיום, אחרי הנזקים שליברמן גרם בתחומי האינפלציה ויוקר המחיה והדיור, הכלכלה שלנו זקוקה לשר אוצר מנוסה".

לצדם של כ"ץ ואמסלם, גם מאי גולן, ניסים ואטורי וכמובן דוד ביטן ויחד הם הופכים למשקולת על צווארו של נתניהו במשא-ומתן. אמסלם כבר צייץ הבוקר שאם נתניהו יבחר להעביר את תיק המשפטים ליריב לוין, הוא "ישרת את העם מהכנסת". ואטורי העביר מסרים לסביבת נתניהו כי פניו אל ועדת הפנים ואילו דוד ביטן בשל משפטו מעוניין בתפקיד יו"ר ועדה משמעותית בכנסת. לצד אלה מנהל קמפיין נרחב ח"כ החוזר דני דנון על תפקיד יו"ר הכנסת וניר ברקת על תפקיד שר האוצר.

יש לציין כי נתניהו צפוי לסיים עם המשא-ומתן עם השותפות הקואליציוניות ורק לאחר מכן לפנות ולפתור את הבעיות מבית. בפעם הקודמת, נזכיר, הותיר מחוץ לשולחן הממשלה את גדעון סער הגם שהיה בחמישייה הפותחת ובליכוד חוששים מ"הפתעות" דומות גם הפעם. לדברי גורמים בליכוד תיקים נוספים על הפרק הם הבריאות ליואב קיש, אל תיק הביטחון לוטשים עיניים יואב גלנט ואבי דיכטר. המועמדים לתיקים הבכירים מדרגה שנייה אחרי האוצר, חוץ והביטחון הם: מירי רגב, מיקי זוהר, אמיר אוחנה, מקורבו של נתניהו יריב לוין ויולי אדלשטיין.

על השולחן של כל השותפות הקואליציוניות מונח בשלב הראשון חוק פסקת ההתגברות. ביהדות התורה מעוניינים בראש ובראשונה להבטיח את העברת חוק הגיוס כאשר בג"ץ שביטל את החוק כבר ארבע פעמים ממתין לפתחם.

הרעש סביב המשא-ומתן הקואליציוני שלא החל עוד צפוי רק לגבור

במפלגות החרדיות לעומת זאת צפויים להקל על נתניהו ולהישאר עם דרישות בהתאם לנתחים בהם זכו בעבר : בבסיס - תיק השיכון וועדת כספים ליהדות התורה, פנים, נגב גליל ודתות לש"ס. בציונות הדתית לעומת זאת בעוד דרישת בן גביר לתיק הביטחון פנים כבר הפכה לעובדה, לסמוטריץ' צפוי קרב על אחד משני התיקים הבכירים האוצר או הביטחון. לצד זה בעוד בליכוד מבקשים לנסח הסכמים רזים ולחתור לממשלה מהירה, בציונות הדתית מתעקשים לעגן בהסכמים מפורטים את סעיפי תיקון מערכת המשפט והחזרת המשילות מחשש שנתניהו ימסמס כל ניסיון להישג ימני.

בסביבתו של נתניהו בינתיים מנסים לנגח את הדרישות דרך התקשורת ומציבים תנאים בלתי אפשריים לדורשים לתיק האוצר, כפי שפורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות" למשל - להוציא ממשרד האוצר את אגף תקציבים ולהעבירו למשרד רה"מ. הרעש סביב המשא-ומתן שעוד לא החל צפוי לגבור ככל שהשיחות יבשילו. גורם בכיר בקואליציה המסתמנת אמר הבוקר: "אפשר לסיים בארבעה ימים של משא-ומתן אינטנסיבי את מה שיימשך חודש. זה תלוי בנתניהו".