בחירות 2022 | פרשנות

הקרב שמחכה לנתניהו בליכוד והטעות של מפלגות השמאל שחיזקה את בן גביר וש"ס

ש"ס קטפה את תואר הפתעת הבחירות בזכות הבייס שמרצ והעבודה שכחו • בן גביר וסמוטריץ' הצליחו לגייס את אנשי הקיבוצים שהתאכזבו מהיחס של ממשלת השינוי לטרור החקלאי • ובמפלגות הערביות הפכו הזדמנות הצלחה נדירה לשפל • וגם: בדרך ללשכת רה"מ, הצרות הגדולות של נתניהו מחכות לו בליכוד

צילומים: רמי זרנגר, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, קובי גדעון-לע''מ, AP, רפי קוץ
צילומים: רמי זרנגר, אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, קובי גדעון-לע''מ, AP, רפי קוץ

נכון לכתיבת שורות אלה, ולספירת 86% מהקולות, גוש הימין בהנהגת נתניהו בדרך לממשלה הבאה. לא רק הקמפיין הממוקד והבלוק הפוליטי הממושמע קנו לנתניהו את הניצחון. ב-2 בנובמבר נראה ששיעור ההצבעה היה שובר השוויון. סירוב מפלגות השמאל והמפלגות הערביות להתאחד דרדרו את גוש השינוי קרוב מדי לאחוז החסימה. איך תיקו של ארבע מערכות בחירות הפך בלילה אחד להכרעה? חמש נקודות על תוצאות הבחירות.

● ניצחון מוחץ לנתניהו: גוש הליכוד עם 65 מנדטים 
● זה המנצח הגדול של הבחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | פרשנות 
● יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות | פרשנות

הליכוד: נתניהו פתח תיבת פנדורה

במטה הליכוד החגיגות החלו בהססנות, שעות אחרי המדגמים הראשונים שבישרו על ניצחון גוש הימין. ההססנות של הנוכחים ייצגה נאמנה את תהפוכות ארבע מערכות הבחירות האחרונות. עוד לפני שהגיע לנאום בבנייני האומה, ערך נתניהו את סבב השיחות המסורתי עם ראשי הגוש, אבל הבעיות האמיתיות לא מחכות לו שם.

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש: ''ניצחון גדול, הבעת אמון אדירה'' / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
 בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש: ''ניצחון גדול, הבעת אמון אדירה'' / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

לקרב חלוקת התיקים הצטרפו פוליטיקאים חדשים הטוענים לכיסא בממשלה, ולא רק מהמפלגות החרדיות או הציונות הדתית. הפריימריז בליכוד יצר רשימת בכירים חדשה בליכוד, ומדובר בלפחות 15 טוענים לתיק (תתכוננו לקאמבק של תיקים כמו המים וההשכלה הגבוהה). גם המטרות הראשונות סומנו. במטה הליכוד נשמעו לא מעט גורמים אומרים כי הפעולות הראשונות שתידרש הממשלה לעשות הן פסקת התגברות והבטחת חופש הפעולה של הקואליציה הנרקמת.

בעיה נוספת שממתינה לפתחה של הקואליציה נמצאת אצל שותפו הבכיר של נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי. האחרון נדרש לפנות את כסאו בכנסת במסגרת עסקת טיעון בשנה החולפת, אך לא התחייב שלא לשוב ולכהן כשר בהזדמנות הראשונה שתיווצר. למעשה דרעי הקפיד לומר שיחזור ובוועדת הבחירות כבר הניחו את התשתית לעתירה נגד כהונתו. השופט יצחק עמית כתב בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שדרשה למנוע ממנו לכהן כשר ולהטיל עליו קלון, כי הבקשה מוקדמת מדי וניתן יהיה לדון בה לכשהמינוי אכן יתבצע.

המפלגות החרדיות: לא רק אפקט הנאשם

יו"ר ש"ס אריה דרעי התחזק משמעותית בבחירות האלו, מעין אפקט "הנאשם". אירוע דומה קרה בבחירות 1999, אז הורשע דרעי בפעם הראשונה וש"ס נסקה במספר המנדטים כתגובת נגד להאשמות נגד היו"ר הכריזמטי. דרעי הצליח בבחירות האלה להגדיל את מצבת הבוחרים שלו ב־50%, מ־8 מנדטים ל־11 (לפני המעטפות הכפולות).

אריה דרעי, במטה ש''ס אמש. המנצח הגדול בבחירות? / צילום: יעקב כהן
 אריה דרעי, במטה ש''ס אמש. המנצח הגדול בבחירות? / צילום: יעקב כהן

אף אחד מהסוקרים לא חזה את הניצחון של דרעי שהוא תוצאה של קמפיין נחוש ובלתי מזגזג על טיפול ביוקר המחיה עליו פיקד האסטרטג ישראל בכר, ותיווכה לציבור המסורתי והחילוני דוברת הקמפיין מורן עגמי. יחד הם העבירו את מרכז הכובד של ש"ס ממפלגה לחרדים בלבד, למפלגת ימין מסורתית חברתית־כלכלית. גם כשסדר היום השתנה לביטחוני, חברי הכנסת של ש"ס, הסרטונים ומטרות הקמפיין נותרו נעולים על יוקר המחיה. כרטיסי מזון, הקמת רשות לטיפול ולסיוע למשפחות נזקקות - כל אלה פגשו ציבור מוחלש רחב שלא מצליח כבר חודשים לעשות קניות בסופר. ממשלת השינוי לא השכילה להטות אוזן למצוקה שעלתה מהרחוב, ומי שאמורות היו לעשות את זה באופן טבעי היו מרצ והעבודה, שנטשו את סדר היום הכלכלי חברתי כמעט לחלוטין, ואימצו סדר יום ובמרכזו "בן גביר".

לצד מצביעי ליכוד שזזו לטובת ש"ס, ומצביעים חרדים חדשים שבאו בעקבות רבנים שנוספו לתמיכה בש"ס, אפקט המחץ הושג בציבור המסורתי־חילוני שראה בכרטיסי המזון מענה על מצוקותיו הכלכליות. עכשיו נדרשים "רק" מיליארד שקל בשנה כדי למממן אותם. אגב, דרעי תיאם עם נתניהו את ההבטחה הזו, כך שלא אמורה להיות בעיה בביצוע.

באופן לא מפתיע מתברר שההתבטאויות יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף לאורך מערכת הבחירות לא שינו את מצב המפלגה. רק הציבור החילוני, שממילא לא התכוון להצביע ג', סלד ממנו. יחד עם ש"ס, רכובים על הוואקום שהשאיר השמאל, יחזיקו החרדים בכ-20 מנדטים, כשליש מכוח הממשלה שבדרך ותזכורת לשינויים הדמוגרפים שיחולו בישראל בעשורים הבאים.

מפלגות השמאל: שכחו את הבייס החברתי

במקום למקד את הקמפיין במסרים כלכליים־חברתיים, גם גלאון וגם מיכאלי יצאו לחזר אחרי קולות הבוחרים כשבכיסן הבטחה אחת בלבד, משומשת ושחוקה: רק לא ביבי, או בגרסה המשודרגת - רק לא בן גביר. הציבור שהתמודד עם מצוקות היומיום מצא מענה במקום אחר ושלח את מיכאלי וגלאון להתקוטט ביניהן.

מרב מיכאלי (העבודה) / צילום: Reuters
 מרב מיכאלי (העבודה) / צילום: Reuters

עוד לפני שנספרו כל הקולות, מפלגות השמאל החלו בחיפוש המסורתי אחרי האשמים. אחרי שמיכאלי דחתה את הצעות האיחוד, במרצ תולים בעיקר בה את האחריות לנפילה. אבל השמאל מחפש במקום הלא נכון. אם העבודה ומרצ היו מגיעות לישורת האחרונה יחד, הן אולי היו גורעות מהימין שני מנדטים, אך ההכרעה עדיין הייתה נוטה לימין. מפלגות המרכז והשמאל התרכזו בבחירות האלו בקמפיין מאומץ לטובת בן גביר ופחות בהצעת תוכניות ארוכות טווח שהיו פונות אולי לגיוס קהלים חדשים באופן שהיה משנה את חלוקת המנדטים המסורתית שמוטה לימין.

זהבה גלאון (מרצ) / צילום: Shutterstock
 זהבה גלאון (מרצ) / צילום: Shutterstock

סמוטריץ' ובן גביר: נהנו מקמפיין השמאל

מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר היא לא הפתעת הבחירות. הסוקרים חזו לאורך כל הדרך כמעט במדויק את כוחה העולה. מדובר בניצחון שמזכיר את נסיקת הבית היהודי בימיו של נפתלי בנט ב־2013 עם 12 מנדטים. בסיוע הקמפיינרים של מפלגות השמאל שהפכו אותו לכוכב הבחירות האלה, בן גביר הצליח להביא לימין קהלים חדשים. בין היתר גם מצביעי גנץ והעבודה בישובים החקלאיים שסובלים מטרור חקלאי באופן שוטף. מדובר בהצלחה פנומנלית למי שלא הצליח לעבור את אחוז החסימה לבדו רק לפני שלוש שנים וחצי.

איתמר בן גביר, אמש / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
 איתמר בן גביר, אמש / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

במעוזי ציבור הכיפות הסרוגות חלה עלייה משמעותית בהצבעה לסמוטריץ' וכל התחזיות על אובדן הבייס הוכחו כשגויות. ברגע האמת, אנשי הבית היהודי, גם אלה שסולדים מבן גביר, הכניסו את הפתק של סמוטריץ' ובן גביר לקלפי כהצבעה אסטרטגית להבטחת הקמת ממשלת ימין.

הקמפיינרים של הציונות הדתית מודים ביממה האחרונה כי הקמפיין הטוב ביותר של המפלגה היה ממשלת השינוי. יותר מהקמפיין האטרקטיבי מספסלי האופוזיציה, המתיחות הביטחונית והקמת הממשלה שתלויה בקולות רע"ם, עשתה לבן גביר וסמוטריץ' את העבודה ושכנעה מצביעי ימין גם מחוץ לבייס הכיפות הסרוגות.

המפלגות הערביות: בדרך להדחת הצמרת?

במוצאי יום ה 15 בספטמבר, חצי שעה לאחר הגשת הרשימות לכנסת, אמר לגלובס מספר 2 בבל"ד, אמטנס שחאדה: "חד"ש־תע"ל החזירו את נתניהו למשרד ראש הממשלה". הדברים נאמרו לאחר שהמפלגות של אחמד טיבי ואיימן עודה החליטו לרוץ בלי בל"ד לכנסת. בל"ד סירבה לקריאות הפרישה מהגוש, חרף אימת אחוז החסימה, והצליחה להגדיל את מספר התומכים שלה בערך פי 2, מ־60-80 אלף בוחרים, לכ־125 אלף (לפני המעטפות הכפולות ובתום ספירת 85% מהקולות). נכון לכתיבת שורות אלה, בל"ד מגרדת את אחוז החסימה מלמטה.

מנסור עבאס (רע''ם) ואחמד טיבי (חד''ש־תע''ל) / צילום: גיל אליהו-סוכנות ג'יני
 מנסור עבאס (רע''ם) ואחמד טיבי (חד''ש־תע''ל) / צילום: גיל אליהו-סוכנות ג'יני

גם בחד"ש־תע"ל מאוכזבים. שיעור ההצבעה הגבוה בחברה הערבית יכול היה להביא להישג של 12-14 מנדטים, אבל הם נאלצים להסתפק בפחות מחצי מזה. גם שם מודים שהפיצול היה טעות. ברשתות החברתיות כבר נשמעות קריאות להחליף את המנהיגים המיתולוגיים, אחמד טיבי ואיימן עודה.

בינתיים ברע"ם, אחרי שהמדגמים במהלך הלילה בישרו על תבוסה למנסור עבאס, תוצאות האמת בישרו על 5 מנדטים. עבאס ומפלגתו מקווים שהממשלה הצפויה לא תבטל את תוכנית החומש לחברה הערבית, הישג הדגל של רע"ם. למרות קמפיין "האחים המוסלמים" של נתניהו, עבאס יפעל לייצר ערוץ קשר, ולו עקיף, בינו לבין ראש הממשלה המיועד, כדי לשמר את הישגי מפלגתו. השאלה כעת היא מה יהיה המהלך הבא של בנימין נתניהו.