טקטונה | ראיון

מנכ"ל חברת הקריפטו הישראלית שצללה השנה ביותר מ-80% מספר איך שורדים משבר

"חורף הקריפטו" אינו פוסח על טקטונה הישראלית, העוסקת בפיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים, ומנייתה נחתכה מתחילת השנה ב-82% • המנכ"ל יוסי ברנע: "מה שקורה לא ייחודי רק לנו או אפילו לקריפטו, אלא לטכנולוגיה בכלל. אין לנו שום קושי לעבור את החורף הזה"

יוסי ברנע, מנכ''ל טקטונה / צילום: יח''צ
יוסי ברנע, מנכ''ל טקטונה / צילום: יח''צ

צלילה של 82% - זוהי התשואה של מניית טקטונה  הישראלית מתחילת השנה. החברה, העוסקת בפיתוח תוכנות ובמסחר בנכסים דיגיטליים, סובלת ביחד עם כל השוק מחורף הקריפטו הקשה, אבל דוחותיה מלמדים על הכנסות אפסיות ועל הפסד של 8.1 מיליון דולר במחצית הראשונה השנה.

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם תרכוש את המתחרה FTX כדי להצילה מבעיות נזילותהמדריך לשורטיסט: כך תרוויחו מירידת הביטקוין
המשקיע שנכנס במלוא המרץ לקריפטו בזמן הגרוע ביותר
רבעון שלישי בשוק הקריפטו: השונות בין המטבעות​ עלתה, הקורלציה למניות נחלשה

"אנחנו 'על הרגליים' על אף מה שקורה בשוק הזה", אומר יוסי ברנע, מנכ"ל טקטונה, בראיון לגלובס. "נפילת המניות ואמון המשקיעים שנפגע הם לא משהו שייחודי לחברה שלנו, או אפילו לתעשיית הקריפטו, אלא לכל מגזר הטכנולוגיה. אנחנו בקשר עם בעלי המניות, ומנסים להמשיך ולייצר ערך".

ובעלי המניות מבינים את זה?
"בעלי המניות שליוו את ההשתלטות על השלד הבורסאי מנוסים, ותיקים וראו חורפים ארוכים בתחום הקריפטו, ואצלם האמונה מתחזקת, הם לא מתרגשים. בעלי המניות משוק ההון מכירים עליות וירידות בשוק; הם מבקשים הסברים, 'מה אתם עושים עם העלויות שלכם, איך אתם משפרים את תוכנית העבודה שלכם', מנסים לראות את התוחלת ולא את הערך הנקודתי".

אתה מדבר על תוחלת, אבל נראה שאתם נסחפים קצת למחוזות הקוריוז. מההודעות שלכם לבורסה על פעילויות ב-NFT, על שיתוף פעולה עם אומן כזה או אחר, מתקבלת תחושה שזה יותר קוריוז מאשר פעילות שתפרוץ דרך.
"ה-NFT אומנם חטף מכה חזקה במשבר הזה, והוא יצטרך להמציא את עצמו מחדש. הפעילות שלנו בתחום היא בצד יוצרי התוכן, כך שאם הייתי עסוק רק בלרכוש NFT, שהיום נסחרים בכמה סנטים על הדולר, אולי הייתי קוריוז. אבל אנחנו עוסקים פחות ב-NFT כפלטפורמה, ויותר ביכולת להשתמש בבינה מלאכותית בתחום האומנות, וזה אחד הדברים הכי חמים שאנחנו לא מפסיקים לשמוע עליו.

 
  

"ממשיכים להאמין בטכנולוגיה אפילו יותר"

אתם מאמינים שהדרך לשרוד את התקופה היא באמצעות שת"פ עם אומנים ב-NFT?
"כל עולם הקריפטו מגשש את דרכו בניסיון ליצור ערך באמצעות פיתוח יישומים פרקטיים ואמיתיים כמה שיותר לטכנולוגיית הבלוקצ'יין. עולם ה-NFT עבר זעזוע, והוא יחשב את דרכו מחדש. אנחנו, יחד עם כל התעשייה, מנסים לגבש את השימושים הטובים ביותר, ולפנות למקומות שיוצרים כמה שיותר ערך. על אף החורף אנחנו ממשיכים להאמין בטכנולוגיה הזו אפילו הרבה יותר.

"על מנת לצלוח את המשבר אני פועל בכמה מישורים. ראשית, אני בוחן עוד ועוד יישומים ומיזמים טכנולוגיים, שאם לפני שנה היו להם שוויים מטורפים, היום הם בהחלט בתמחור סביר. ההזדמנויות גדלות, הפיתוח לא עוצר, והאפשרויות שלי בהשקעות גדלו. בנוסף, יש לנו יכולת לפתח יכולות ושיתופי פעולה בתחום המסחר האקטיבי וההשקעות בנכסים דיגיטליים, ולייצר אלפא שתאפשר להרוויח גם בשוק עולה וגם ביורד.

"אנו גם בוחנים את הפוטנציאל של טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלנו גם מחוץ לעולמות הבלוקצ'יין, וכן, גם חותכים עלויות ומנהלים מו"מ עם כל קבלני המשנה שלנו. אנחנו דפנסיביים ולא פסיביים. שיתוף פעולה עם אומן כזה או אחר - זה לא העתיד שלנו. המטרה היא להישאר על הגלגל. אנחנו מאמינים בטכנולוגיה, וביכולות שלנו להוציא ממנה את המקסימום כשהחורף יתבהר.

"ובסוף, חשוב לזכור שמשבר מנקה את הידיים החלשות - אלה שנכנסים לענף רק בגלל ההייפ. והוא מנקה שיערוך יתר של נכסים. את הילדים שבאים עם רעיון ונראה שהם בהזיות, אבל בזכות ההייפ מישהו שם עליהם כסף. כך הדולר שלי היום שווה יותר, ולמזלי אני מספיק יושב על הדולרים".

יש לכם מרווח נשימה פיננסי לעבור את החורף בשוק, גם אם יימשך שלוש שנים?"
"אלו הטווחים שאני מסתכל עליהם קדימה. ובטווח הזה אין לנו קושי".

מתחילת השנה אנו רואים כישלון אחרי כישלון - לונה, צלזיוס, ועוד ועוד. אז איך לדבריך האמונה שלך מתחזקת גם ב"חורף"?
"לונה זו דוגמה נהדרת - נעשתה שם הצמדה סינתטית לא ברורה (למטבע), שמייצגת את התחלואים של העולם הזה. אבל פתרון ראוי, מגובה רגולטורית, מסודר, עם ממשל תאגידי טוב ונכון, יצליח.

"היום הדבר האדיר שהבלוקצ'יין נותן הוא לא הביטקוין, או תחליף למערכת הפיננסית. הוא יוצר מערכת דאטה מבוזרת, וזה הכוח שלו. אני לא רוצה את הקריפטו כתחליף לבנק, אלא כתחליף לפייסבוק, לגוגל, לאמזון. לחברות הביטוח הרפואי - כל המקומות שמתקיימים ממונופול על המידע האישי שלך, הקריפטו הוא האלטרנטיבה להם".

אבל כמעט שום פתרון היום על הבלוקצ'יין אינו מבוזר. צלזיוס היתה מבוזרת?
"פתרונות בעולם של השווקים הפיננסיים לא יהיו מבוזרים. אנחנו חייבים לקבל על כולנו סט של כללים משותפים, כי יש יותר מדי פתח לניצול אופוריה ולתרמיות. בכל תעשייה קיימת התופעה של ללכת לקצה בהיעדר רגולציה. לכן ריכוזיות מסוימת תחת כללים ברורים היא פתרון לעולם הפיננסי".

 
  

"ה-NFT שווה ערך לכל תעודה מזהה היום"

"אם נחזור ל-NFT ולשימוש בו בתחומי האומנות, הוא כן עשה שני דברים: אותנטיקציה של המוצר והוכחת בעלות עליו. זה בעצם שווה ערך לכל תעודה מזהה היום. והלידה מחדש של ה-NFT אחרי החורף עשויה ללכת לכיוון הזה.

"האם הבלוקצ'יין יהיה מבוזר? לא, אולי מדינות וממשלות ישתמשו בטכנולוגיה הזאת כאלטרנטיבה טכנולוגית, גם אם לא מבוזרת. אבל בתחומים אחרים - הביזור מציע אלטרנטיבה: בעולם הרשתות החברתיות, בגיימינג, בכל מקום שאני מכניס תוכן לתוך פלטפורמה, והוא יוצר אינטרקציות שונות, והטכנולוגיה תאפשר לי לקחת את כל התוכן איתי אם אחליט לעבור פלטפורמה. זו מהפכה עבור מייצרי התוכן".

צפוי להערכתך שיקום לתעשיית הפיננסים המבוזרת אחרי המשבר?
"לכל דבר יהיה שיקום, אבל אני מתקשה עם עולמות שבהם הנגזר כל כך מרחיק לכת, שאני לא מצליח לזהות את נכס הבסיס. תעשייה פיננסית אמיתית יכולה לצמוח רק אם תהיה מחוברת לנכס בסיס שיש לו שווי כלכלי אמיתי".

הטענה העיקרית נגד הביטקוין היא שאין מאחוריו שום דבר עם שווי כלכלי אמיתי.
"הוא מעולם לא התיימר להיות משהו אחר. גם לזהב אין ערך כלכלי אמיתי. הביטקוין נוצר כדי להעביר ערך כספי מאדם לאדם בלי מתווך, בכל העולם. הוא פתר לאקונה בתחום, וזה מה שהוא נועד לעשות, וגם מי שייצר אותו לא רוצה שימושים נוספים. אבל חברה שמייצרת תעודות דיגיטליות לממשלת ארה"ב, והנפיקה טוקן, גם אם יש לו עוד תכונות פיננסיות, בסופו של דבר זו פעילות כלכלית אמיתית כמו לכל חברה יצרנית אחרת".

טקטונה - ת.ז

תחום עיסוק: פיתוח תוכנות ומסחר בנכסים דיגיטליים

היסטוריה: בעל השליטה והיו"ר הוא יריב גילת. כמנכ"ל מכהן יוסי ברנע

נתונים: נסחרת בשווי שוק של 48 מיליון שקל, אחרי ירידת המניה בשנה האחרונה ב-82%. הון עצמי (בסוף יוני 2022) - 12 מיליון דולר, הפסד במחצית 2022/1 - 8 מיליון דולר.