הקבוצה ההודית הודיעה: נסגרה עסקת המימון לרכישת נמל חיפה

קבוצת אדאני-גדות מתקדמת עם קונסורציום בהובלת בנק מזרחי, שהיה המתמודד הרציני ביותר במגעים שנוהלו בחודשיים האחרונים • עפ"י ההסכם שנחתם בין הצדדים, אדאני-גדות תקבל הלוואה לעד כשנתיים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל

ספינות ממתינות בנמל חיפה / צילום: שלומי יוסף
ספינות ממתינות בנמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

עסקת המימון לרכישת נמל חיפה נסגרה לפני שעה קלה. קבוצת אדאני-גדות, שזכתה במכרז בחודש יולי האחרון, הדהימה את בכירי המשק על נכונותה לרכוש את הנמל במלואו לפי תג מחיר כולל של 4.1 מיליארד שקל. היום (א') נודע כי הקבוצה סגרה את הסכם המימון. אדאני-גדות התקדמה עם קונסורציום בהובלת בנק מזרחי.

הקבוצה כוללת את בית ההשקעות מיטב ואת בנק SBI (State Bank of India) שיעניקו על פי ההסכם שנחתם בין הצדדים הלוואה לעד כשנתיים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. 

חברת נמלי ישראל ביקשה להמשיך להפעיל חלק מנמל חיפה שאמור להתפנות 
מלונות ושטחי מסחר: התוכנית הגרנדיוזית של האיש העשיר באסיה עבור נמל חיפה
4.1 מיליארד שקל לנמל חיפה: בקבוצה הזוכה בטוחים שמדובר במחיר מציאה

כדי לא לספוג הוצאות ריביות גבוהה לאורך תקופת של כ-32 שנות זיכיון, קבוצת אדני וגדות בחרו לקחת הלוואה קצרת מועד. את יתרת הסכום הנדרש להשלמת הרכישה יממנו אדני גדות ממקורותיהם העצמיים.

נזכיר כי במהלך החגים אדאני-גדות ביקשה אורכה מהמדינה להשלמת ההליכים הרגולטורים הנדרשים, והיא אכן קיבלה אותה בספטמבר וה"דד-ליין" הוא עד ל-27 בנובמבר. אלא שמעבר לחתימה על הסכם המימון לרכישה המורכבת, נותר לקבוצה להשיג עוד סדרה של אישורים ממשרדי הממשלה ורגולטורים. כך שהצורך בהשלמת הסכם המימון היה דחוף לה.

לאחר הזכייה פורסמו עבודות כלכליות שדיברו על כך שקבוצת אדאני ממונפת מאוד. אחד מהחברות של קרדיט סוויס פרסמה הערכה לפיה "תרחיש גרוע עלול להוביל אותה (את קב' אדאני, ח' ש') לסחרור ולמלכודת חוב מאסיבית". עם זאת, בקבוצה פרסמו מצגת מיוחדת שבה נתונים שמלמדים על כך שהמינוף שלה סביר והיציבות שלה איתנה.

קבוצת אדאני רכשה את נמל חיפה לפי הצעה של 3.9 מיליארד שקל, שנחשבת כ-4.1 מיליארד שקל, משום שהמדינה קבעה בתנאי המכרז שההצעה הגבוהה ביותר תקבל תוספת על הנייר של עוד 200 מיליון שקל, כדי לתת לה ניצחון ברור. עם זאת, הצעת אדאני-גדות היתה גבוהה ביותר ממיליארד שקל מההצעה הבאה, כך לפי ההערכות, של קבוצת רמי אונגר וקרן ג'נריישן שהציעה "רק" 2.65 מיליארד שקל, ולכן הפתיעה רבים.

אדאני-גדות מתכננת לבצע פרויקטים מסיביים בתחום ההשבחה הנדל"נית בנמל חיפה, ולפתח בו שטחי מסחר ומשרדים, לפי תוכניות בניין העיר הקיימות. הקבוצה רואה בעסקה בטוחה יחסית, למרות המימון בהיקף הגבוה. היא מזרימה הון עצמי של פחות ממיליארד שקל. כאשר המדינה סידרה לה שבקופת נמל חיפה יש כמות מזומנים גדולה שתשמש לצורך המשך פיתוח הנמל.

הרכבה של אדאני-גדות בנוי כך: 70% מהקבוצה שייכים לאדאני פורטס ( ASPEZ ), חברה ציבורית שנסחרת בבורסה ההודית לפי שווי של 23.4 מיליארד דולר. היתרה - 30% שייכת לקבוצת גדות הישראלית, שנשלטת על ידי קרן טנא (58%) בניהול אריאל הלפרין ושותפות ווליו LBH בניהולו של יאיר אפרתי מטעם בית ההשקעות ווליו בייס שמחזיקה ביתרת האחזקות בגדות (42%).

גאוטם אדאני שחגג בקיץ האחרון את יום הולדתו ה-60, הוא כיום האיש השלישי בעושרו בעולם אחרי אילון מאסק וג'ף בזוס. אדאני הקים אימפריה עסקית שמתבססת על תעשייה כבדה, תקשורת, פחם, תקשורת וסחר במתכות כמו אלומיניום. עסקיו מגוונים מאוד וכוללים כאמור את אדאני פורטס שמחזיקה בנמלי ים ושדות תעופה, ואזורים כלכליים מיוחדים ( SEZ ) במדינות בהם חל משטר מס ייחודי שמאפשר שמירה לא אחת בכספות מיוחדות של אוצרות אומנות ופריטים רבי ערך.

אחד הגורמים במשק, שמכיר את פרטי העסקה, ציין כי הוא מבין את ההיגיון בה, ומדוע היה על אדאני-גדות לשלם כל כך הרבה. אך הוא הוסיף "אבל מה שמטריד אותי הוא שזו עדיין עסקה ברמת מינוף גבוהה, ולנו יש כרגע פחות צורך לעסקאות לא סחירות בהיקפים גדולים כאלה. בנוסף, זו עסקה שהמודל העסקי שלה הוא להיות חברת נדל"ן מניב בתוך הנמל - לעשות מסחר ויכול להיות שזה יהיה נפלא כמו שיש את הנמל בתל אביב שהוא מדהים ופורח ויכול להיות שגם שם זה יהיה. אבל כשחברה נכנסת לעסקי הנמל שזה עסק תפעולי ותשתיתי ובונה את כל המודל העסקי שלה על נדל"ן מניב זה מוזר בעיני ועל זה לא הייתי רוצה להסתמך".

מר קארן אדני מנכ"ל APSEZ מסר: " אני שמח שהשקעתנו בנמל חיפה מתקדמת בהתאם לתוכניות והצלחנו להשיג אבן דרך חשובה זו. אני בטוח שזו היא רק ההתחלה של מערכת יחסים הרבה יותר עמוקה שתתפתח בין קבוצת אדני לישראל והשקעותיה באזור".

עופר לינצ' בסקי מנכ"ל גדות מסר: "אנו מודים לבנק מזרחי בית ההשקעות מיטב ויתר הגופים השותפים בקבוצת המימון, המאמינים בחזון שלנו לפיתוח נמל חיפה. ההצעות שהוגשו לנו מצביעות על כך שגם בתקופה זו אדני וגדות נהנות מיכולת כלכלית יוצאת דופן במונחי השוק הישראלי ומרמת אמון גבוהה של הגופים הפיננסים בארץ ובעולם.

"היכולות הפיננסיות הללו ועוצמת הקבוצה יאפשרו לנו להגשים את החזון לפיתוח נמל חיפה ולהופכו לנמל הלאומי המוביל במדינת ישראל. נמל שיהווה את שער הגישה המועדף בין היתר למטענים המגיעים ממדינות המזרח הרחוק ומיועדים למערב.

"קבוצת גדות לא יכלה לבחור בשותפה ראויה יותר מקבוצת אדני, לה הידע המקצועי והחזקות חובקות עולם בנמלים, שדות תעופה ופרויקטי אנרגיה ירוקה. עסקיה הנרחבים של אדני ששווייה נסק בשנים האחרונות אל מעל ל- 200 מיליארד דולר ואיתנותה הפיננסית יאפשרו לנו לצד הידע שנצבר בקבוצת גדות, למקסם את נכסי הנמל".